Eindelijk alternatief op de Festool Domino !

WZN

Actieve deelnemer
23 nov 2024
26
15
Bruinisse
Amerikaanse fabrikant Kreg heeft een nieuwe machine aangekondigd,

De Kreg Edge Ionic Drive Loose Tenon Joiner.
Oftewel een freesmachine waarmee je verbindingen kunt maken met loose tenons (ook wel “domino’s” genoemd).

Voor zover ik kan zien is de lancering momenteel nog beperkt tot Noord-Amerika (of ik moet niet goed opgelet hebben tijdens het filmpje) en voorlopig alleen beschikbaar op hun eigen 20V accuplatform.

De prijzen liggen wel een flink stuk lager dan die van de Festool Domino, of de kwaliteit en nauwkeurigheid hetzelfde niveau halen, moet natuurlijk nog blijken.

Prijzen:
Kit inclusief accu en lader: $499
Losse body: $449

Voor geïnteresseerden hierbij de introductievideo:

En de productpagina van Kreg: Kreg Edge Loose Tenon Joiner

Kreg lijkt momenteel één van de eerste grotere merken te zijn die met een alternatief voor de Festool Domino komt, nu de belangrijkste patenten binnenkort aflopen.
Ben benieuwd of andere grote merken deze trend ook gaan volgen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
51
12
Overijssel
De patenten van de Domino schijnen in juni af te lopen. Ongetwijfeld zullen er meerdere merken, waaronder ook bekendere, met een kloon komen. Ben zeer benieuwd.

Graag wel op snoer. Ik zou er niet voor in het Kreg accu systeem stappen. Maar Kreg wil in de VS geloof ik snel marktaandeel winnen voor hun accu systeem. Dan werkt dit wel mee.

Benieuwd ook waar Festool mee gaat komen nu hun grootste cash cow aan een eind komt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.391
4.342
Ze sorteren in ieder geval voor op het gebruik van de al bestaande metrische domino's en de daarbij horende freesjes. Als ik zo'n ding zou willen kopen, zou ik de festool kiezen. Dit ziet er uit alsof het uit de power plus fabriek in china komt. En dan niet met een daarbij behorend prijsje. En liever met snoer.

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.096
96
Omgeving Amersfoort
Benieuwd ook waar Festool mee gaat komen nu hun grootste cash cow aan een eind komt.
Hoezo dit?

volgens mij is de grootste cashcow voor Festool al die bedrijven die in bulk hun boormachines en zagen kopen en de gemiddelde ZZPer die hun spul gebruikt.
In workshops zie ik wel eens een domino liggen...maar daar tegenover tref je minstens 10 boormachines of TS55's

editje: niet als lullige opmerking bedoeld, meer de serieuze vraag hoe de Domino hun grootste cashcow is, gewoon uit intresse :).

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
51
12
Overijssel
Hoezo dit?

volgens mij is de grootste cashcow voor Festool al die bedrijven die in bulk hun boormachines en zagen kopen en de gemiddelde ZZPer die hun spul gebruikt.
In workshops zie ik wel eens een domino liggen...maar daar tegenover tref je minstens 10 boormachines of TS55's

editje: niet als lullige opmerking bedoeld, meer de serieuze vraag hoe de Domino hun grootste cashcow is, gewoon uit intresse :).
Het Domino‑systeem is wél één van de meest winstgevende ecosystemen binnen het merk, vooral door de hoge marge op Domino‑dowels en accessoires. Aldus AI. Het is ook het enige waar ze nog echt in voorop lopen. Het is niet meer zoals een jaar of 15 geleden dat Festool de technologische leider is. De rest van de markt is dichtbij gekomen of heeft het overtroffen. Mafell maakt betere zagen. Starmix maakt net zulke goede stofzuigers. Mirka en Rupes maken net zulke goede schuurmachines. XGT en Multivolt leveren krachtigere accu's. Enz enz. Ze zijn gewoon niet meer de industrieleider die ze ooit waren. Nu de domino ook wegvalt zullen ze met iets nieuws moeten komen of een kleinere maar nog steeds premium rol moeten accepteren.

Zo zie ik het tenminste. Wellicht dat jij daar een hele andere zienswijze op hebt. Dat is natuurlijk ook prima.

Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.338
1.144
Enschede
ingoogni.nl
Je geeft exact aan waar het hem bij Festool in zit. Op ieder vlak is er één ander die op één aspect/apparaat dichter bij komt (wat het ook moge betekenen).

Nu ben ik zelf geen liefhebber van zgn silos, maar een coherent totaalpakket vindt ik wel aangenaam. Al ben ik ook van mening dat de naam van Festool, juist op dit gebied groter is dan in de praktijk blijkt. Er is zodanig veel dat net niet lekker op elkaar aansluit dat het me verbaasd dat er geen fabrikant is die het juist in de complete standaardisatie zoekt met gebruik van standaard verkrijgbare middelen.

Iedere batterij moet overal passen, standaard pofielen, standaard slot groeven, standaard motoren en behuizingen etc. Alle fabrikante volgen het platform idee, met hun eigen platform. Geen van allen volgt het PC idee. Een platform waar iedereen kan aansluiten maar waar jij verdient omdat je de eerste en de beste bent.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
352
144
Ik heb het filmpje niet uitgekeken. Enorm lang en diepgaand interessant doen. Terwijl je gewoon een product hebt nagemaakt omdat het eindelijk mag. Iedereen die dit wil zal het kennen en weten hoe het werkt, en iedereen die een b-variant wil omdat 'de echte' te duur is zal hem kopen.
Helemaal nix mis mee overigens dat er nu van meerdere merken een domino frees komt, net zoals een invalzaag, lamellen frees etc.
Maar erover praten alsof je iets uitgevonden en ontwikkeld hebt vind ik toch niet zo smaakvol.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.