Eikenhouten trapleuning kops verlijmen om hoek erin te kijgen?

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hallo allemaal,

Ik heb lang zitten twijfelen of ik dit hier zou posten maar zoals een leraar ooit tegen me zei,....domme vragen bestaan niet..haha

Ik ben trapleuningen aan het maken voor in mijn eigen huis.....in een 2 kwarts trap.
De trapbomen lopen dus op plakken een beetje hol en bol.

Idealiter zou je de leuningen dus laten volgen.
Dat is in deze situatie geen optie en daar gaat de vraag ook niet over.

Normaal zou je dan ook 3 losse stukken monteren, echter ik heb me een project(je) in mn hoofd gehaald waarin in achter de eikenhouten leuning (40x70....rechtop geplaatst)
Led verlichting wil plaatsen in een profiel met diffusor.
Daarbij wil ik met Arduino, en bewegingssensors een running light creëren die van boven naar beneden loopt of vice versa afhankelijk van de plek waar je begint......:cool:

Dat zal ongetwijfeld niet iedereen z'n smaak zijn maar ik vind t leuk.....haha.

Dus voor het mooie en meest strakke resultaat moet de leuning uit 1 stuk, zodat alle profielen aansluiten en ik dus geen losse kabels heb of "over" hoef te steken.

Ik heb dus een paar hoeken die ik moet zagen om aan te sluiten op alledrie de delen.

Nu de Initiele vraag, want van daaruit moet ik de rest gaan aftekenen en meten.
Ik moet 2 x een "knikje" in de lange leuning maken van ong 20 graden.

Volgens mij moet ik dan 2x10 graden zagen omdat ik anders ongelijke oppervlaktes krijg toch?
En ik heb een domino.
Kan ik die 2 vlakken met 2 domino's kops verlijmen?
Of is dat een no-no.....
Er zitten steunen weerszijden van de verbinding, dus echt veel kracht verwacht ik er niet op....
Het moet alleen mooi blijven zitten .

Zo ja, nog adviezen qua lijm......Ik heb op dit moment een bison 2 comp kitje, en Titebond 3 staan.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Mvrgr
Danny
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Poeh.......ja daar zeg je me wat.

Dan zou ik rondingen moeten gaan toepassen, en ik weet niet of ik dat wil.
Daarbij is t denk ik best lastig om daarin een profiel te frezen en in te passen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Waarom zou je dat moeten frezen? Er bestaan ook dingen als beitels en gutsen.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja je hebt gelijk.......maar die heb ik niet....althans...geen gutsen.
Dus ik wil het houden bij de spullen die ik heb, en dus het orginele idee in de begin post.

Dus als iemand daar een advies over heeft, graag.

Bvd
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik heb net even een foto gemaakt zodat het hopelijk wat duidelijker is.....

Het gaat me nu even om de groene verbinding.

De rode wordt een andere , waarschijnlijk lastiger, uitdaging.

IMG_4746.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Als je dat mooi wil laten aansluiten is het mooier als je het bovenste stuk leuning de trap boom zo veel mogelijk laat volgen. Als je het met het hout moet doen wat op de foto te zien is, zou ik de deling horizontaal maken. Je kan dan de punt die je over houd, aan de andere kant gebruiken om de overgang met en blokje te maken. Net zoals ze bij de trap boom hebben gedaan. De flauwe knik kan je gewoon lijmen, daar hoeven voor de sterkte geen deuvels in .In de haakse hoek zou ik wel twee deuvels zetten.
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@fantic

Ja, zoiets had ik al gezien ja, en daar ben ik naar aan het kijken, of die zodanig te programmeren zijn zodat ze aan mijn wensen voldoen.

Voor de volledigheid.....er komt geen verlichting in de tredes.

Maar aangezien dit een houtbewerking forum is, wilde ik daar niet teveel over beginnen...:D
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Hij kan ook een speciale SPI RGB strip aansturen.
Ondanks dat het een hout forum is, is dit onderwerp wel eens vaker langsgekomen en ik ben ervan overtuigd dat er meerdere met interesse naar dit onderwerp kijken. Ik ken deze controllers ook nog niet zolang maar weet wel dat het een trap belichten een stuk makkelijker maakt.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hij kan ook een speciale SPI RGB strip aansturen.

Dat is mooi want ik heb de WS2811 liggen.

@ZotVanHout
De leuningen worden uiteindelijk zwart (spuiten of Osmo of Rubio nog in overweging).
Dus lijkt me de kleur lijm niet heel erg toch?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Dus voor het mooie en meest strakke resultaat moet de leuning uit 1 stuk, zodat alle profielen aansluiten en ik dus geen losse kabels heb of "over" hoef te steken.

Ik heb dus een paar hoeken die ik moet zagen om aan te sluiten op alledrie de delen.

Nu de Initiele vraag, want van daaruit moet ik de rest gaan aftekenen en meten.
Ik moet 2 x een "knikje" in de lange leuning maken van ong 20 graden.
Even omdenken. Je kan eventueel de hoeken uit 1 stuk hout maken, waaraan je de rechte stukken aan kan verbinden met aan de onderkant bijvoorbeeld keukenbladverbinders. Die zullen dan iets dieper geplaatst moeten worden om je led er nog in kwijt te kunnen.
Je oog valt toch vaak op de hoek zelf, en op deze manier heb je een strakke en sterke hoek. De rechte einden zet je vast met houders aan de muur neem ik aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.