Eikenhouten eettafel, knoesten vullen, of.....

Geerhard

Nieuw lid
17 aug 2015
11
2
Schagen
Beste forumleden,
ik ben een eettafel aan het maken van eikenhouten delen. In een paar delen zitten open knoesten, niet erg praktisch voor een eettafel, mijn inziens zijn er 2 oplossingen:
- eruit frezen en een ander stukje er in lijmen
- vullen.
Mijn voorkeur gaat naar vullen.
Hebben jullie ideeën waarmee ik dergelijke knoesten kan vullen?
De uiteindelijke afwerking zal waarschijnlijk olie worden.

Alvast bedankt voor de hulp.
Geerhard

2015, eikenhout, knoest, tafel.jpg2015, eikenhout, tafel.jpg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wat een toffe oplossing met die proppen op deze manier. Dat ga ik onthouden :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Epoxy wordt vaak gedaan. Je kan het ook nog een kleurtje geven. Bij een knoest is zwart wel een goed idee, de knoest zelf is ook vaak heel donker van kleur. De epoxy vullen met houtzaagsel geeft vaak een beetje vieze grijze vlek. Ik vond dat in elk geval niet mooi. Gewoon heldere epoxy is ook vaak een goed idee, dat ziet er vaak het beste uit.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Naast de gebruikelijke gietbare epoxyhars, heb je ook de kneedbare versie. Meestal verkocht als een staafje, waar de 2 componenten gescheiden van elkaar opgerold zijn. Een stukje met een mes afsnijden, met de hand tot een egale kleur kneden en na een kwartier is het hard.Loopt niet door de knoesten heen en is voor wat grotere gaten, of voor verticale stukken, reuze handig. Ik moet zo nog een gat vullen in een eiken bureautje, zal er een foto van maken.

maar de spaanse methode is ook erg leuk!!

jaap
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Schellak.P2100542.jpg Houd een brok schellak boven dat gat in de een hand met een gloeiende heet ijzer in de andere handP2100548.jpgP2100550.jpg smelt je de schellak en tegelijkertijd duw je zacht schellak goed in de hoeken en vul je het tot boven de oppervlakte een beetje bol laat het uitharden en schuur het gelijk. P2100549.jpg P2100552.jpg

Ik heb nooit een probleem met afwerken met deze methode en het is ijzer sterk.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Vloeken in de kerk misschien.......maar ik vind knoesten en gaten in een tafel juist mooi doorleefd en stoer.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Mooi, doorleefd en stoer vind ik het ook, maar wel helemaal niet praktisch en hygiënisch.

Ik heb van die kneedbare pasta (opvulwas) gekocht bij Colora, 1 component: http://www.fabel.be/nl/catalogus-web-shop/rénovation-rapide/cire-à-reboucher/30-100

Cire____rebouche_5035fc329d817.jpg


Beschikbaar in meerdere kleurtinten. Ik heb een paar kleuren gekocht, om eventueel te combineren om zo toch zo goed mogelijk de tinten in mijn tafel te evenaren, maar dit bleek geen groot succes.
P1140695.jpg

Ik raad aan om voor één van de meer donkere tinten te kiezen, zo een noest ziet er toch donker uit omwille van de schaduw:
P1140694.jpg
P1140697.jpg

Wat je hiermee wel krijgt is een blinkende/vettige plek rond de noest (enkel zichtbaar bij strooilicht). Tijdens het in masseren en afstrijken laat dit toch een film achter op je hout. Misschien los je dit wel op door er eens licht over te schuren.
P1150187.jpg

Nog een nadeel(tje) is dat deze opvulwas relatief zacht blijft. Je kan er (door heel hard te drukken) je nagel inzetten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.121
518
Moordrecht
Die was is heel fijn als opvulsel als er nog een harde finish overheen gaat. Bij mijn gitaar heb ik dat ook gebruikt, daarna is er een 2k lak overheen gegaan. Als je de kleuren goed matched, zie je nauwelijks verschil..
 

morice

Nieuw lid
11 feb 2016
1
0
Hallo,
Ik heb jullie info gelezen om noesten op te vullen.
Ik heb een eettafel van Kikar hout. Ik wil de noesten en evt kleine gaatjes opvullen met heldere epoxyhars, en daarna met olie behandelen. Wordt nu het verschil niet te groot met de epoxy stukken in contrast met de geoliede? Trekt de epoxyhars niet te diep in het hout, kan ik gemorste epoxy nog makkelijk wegschuren. Bij kleine opvullingen is het niet altijd mogelijk goed af te dekken.

Bedankt alvast.
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
hoi,

ik heb wat ervaring met epoxy; geeft zeker een mooi resultaat, maar om goed te zijn moet je eigenlijk een paar keer gieten. 1e keer om het hout te 'verzegelen', zodat er geen zuurstof meer uit opstijgt, een tweede keer om te knoesten volledig op te vullen, en een derde keer om het er iets boller op te leggen;
daarna wegschuren, maar pas best mondmasker dragen want dat stof wil je niet inademen.



epoxy giethars is zeer vloeibaar en kruipt dus overall tussen. kan een vettig boeltje worden als je hier niet op voorbereid bent;
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.