Eikenhouten eettafel bewerken tot buitentafel

jeehaa

Nieuw lid
4 mei 2023
2
0
Noordwijkerhout
Hallo :)

Via wat zoekwerk voor een experiment kwam ik hier op woodworking terecht en hoop ik hier wat tips en adviezen op te doen.

We hebben een eikenhouten eettafel gehad die recent is vervangen en deze zouden we graag als buiten tafel ombouwen. Behalve de tafel en tijd heb ik niet zoveel te verliezen en ik ben niet vies van een klusje of projectje!

De tafel:

IMG_0482.jpeg


IMG_8088.jpeg

IMG_8089.jpeg

IMG_8090.jpeg

IMG_8091.jpeg
Het hout lijkt te bestaan uit verlijmde lamellen met een breedte van 4 cm en het blad zelf is 2 cm dik, met opgedikte randen tot 4 cm, totale afmeting 180 x 90 cm. De poten zitten met houtdraadbouten vast.
Aan de onderzijde is het werkblad voorzien van groeven in de lengte tbv uitzetten. De vierkante blokjes zijn enkel als stop bedoeld voor een tafelverlengstuk en deze worden verwijderd.

Mijn eerste idee was enkel het verder inzagen van de bestaande groeven, tot op 23 cm van de kopse kanten om zo iets van de werking eruit te krijgen en water afvoer mogelijk te maken. Echter heb ik na het vinden van dit forum het idee, dat dit mogelijk niet genoeg is.

De dwarsbalkjes zitten nu met 3 schroeven vast, die middelste zou ik er dan uit halen om werking te faciliteren.

Graag zie ik jullie ideeën over dit project, ook als je het idee hebt dat dit een kansloze exercitie is.
 

Bijlagen

  • IMG_8089.jpeg
    IMG_8089.jpeg
    121,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_8091.jpeg
    IMG_8091.jpeg
    155 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Je moet met name kijken naar plekken waar water achter kan blijven en waar de lucht moeilijk circuleert. De manier waarop de poten aan de tafel zitten kon wel eens een kritisch punt zijn.

Ook zou ik de kopse kant van de poten afschuinen zodat het water vlot weg loopt. Water dat op een kopse kant blijft staan wil je zeker niet.

Is het blad zelf wel watervast verlijmd?

Als je in het blad gaat zagen kan het zinvol zijn om er helemaal doorheen te zagen, ook weer water afvoer. Let dan wel op de stijfheid van het geheel.
 
  • Leuk
Waarderingen: jeehaa

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe lang wil je dat ie het uithoudt buiten?
Paar jaar: olien
5-10 jaar: hele goeie lak en elke paar jaar bijwerken
langer: zou ik kijken of je op een of andere maniier het geheel in de gietepoxy kan zetten (boven en onderkant, alle hoeken en gaten) ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: jeehaa

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Oh ja, zorg dat de poten nooit rechtstreeks in het water staan, draai er stelvoeten oid in.

T.a.v. afwerking, als een buitenmeubel goed geconstrueerd is is af werking voor het oog. Zelfs een meubel van vuren gaat dan probleemloos 10 jaar en meer mee, eiken veel langer. Iets bestaands ombouwen is behelpen. Een afdak er over heen is dan misschien wel het makkelijkst.
 
  • Leuk
Waarderingen: jeehaa

jeehaa

Nieuw lid
4 mei 2023
2
0
Noordwijkerhout
Dank voor alle antwoorden!
Je moet met name kijken naar plekken waar water achter kan blijven en waar de lucht moeilijk circuleert. De manier waarop de poten aan de tafel zitten kon wel eens een kritisch punt zijn.

Ook zou ik de kopse kant van de poten afschuinen zodat het water vlot weg loopt. Water dat op een kopse kant blijft staan wil je zeker niet.

Is het blad zelf wel watervast verlijmd?

Als je in het blad gaat zagen kan het zinvol zijn om er helemaal doorheen te zagen, ook weer water afvoer. Let dan wel op de stijfheid van het geheel.

Goed punt van de poten, aan de bovenzijde zijn die plat. Tav water op moeilijker te bereiken of slecht uit zichzelf drogende plaatsen maak ik mij nu nog niet zo druk, maar dit zal ik moeten zien als deze weer aan de tafel zitten.

Helaas is voor mij niet te achterhalen of het blad zelf, dus de lamellen onderling, watervast verlijmd zijn. De tafel wordt verkocht als zijnde een eettafel (onbehandeld).

Gezien de stijfheid was dit dus als mijn eerste idee, waarbij ik de huidige groeven volledig door het blad zaag ten behoeve van werking en water afvoer.

Waarmee is de tafel afgewerkt? Dat maakt nogal uit voor de bestendigheid buiten.
Voor alsnog is de tafel niet afgewerkt en dit ga ik doen nadat deze is geprepareerd. Ikzelf had het voornemen om deze in de Rambo Meubelbeits te zetten.

Ik zou als afwerking epifamas aanbevelen. Als er een scheurtje in de lak komt krijg je een zwarte streep.
Nog niet eerder van gehoord, daar ga ik eens op zoeken.

Hoe lang wil je dat ie het uithoudt buiten?
Paar jaar: olien
5-10 jaar: hele goeie lak en elke paar jaar bijwerken
langer: zou ik kijken of je op een of andere maniier het geheel in de gietepoxy kan zetten (boven en onderkant, alle hoeken en gaten) ;-)
Het is een probeersel, maar bij voorkeur natuurlijk tot een jaar of 10 en lak kan ik ook zeker overwegen, al was beits nu mijn idee.
Oh ja, zorg dat de poten nooit rechtstreeks in het water staan, draai er stelvoeten oid in.

T.a.v. afwerking, als een buitenmeubel goed geconstrueerd is is af werking voor het oog. Zelfs een meubel van vuren gaat dan probleemloos 10 jaar en meer mee, eiken veel langer. Iets bestaands ombouwen is behelpen. Een afdak er over heen is dan misschien wel het makkelijkst.
Absoluut! Het plan is om de poten op 1-2 centimeter hoge kunststof voetjes te plaatsen om zo droog te staan. voor de winter komt deze overdekt te staan. Buiten dit zou de tafel op het terras komen te staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.