Eikenhouten doos met deksel

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Tussen de renovatie werkzaamheden door in de keuken waar ik alle apparatuur aan het vervangen ben, na 28 jaar in gebruik hoog tijd om dat te doen, vond ik toch nog de tijd om wat draaiwerk te doen.
Kreeg onlangs van de vader van mijn aanstaande schoonzoon eikenhouten balken die van de schoorsteen mantel kwamen in zijn huis.
Deze eikenhouten balken waren door het haardvuur gehard en dat was dan ook goed te merken.
Aantrekkelijk genoeg om daar een eikenhouten doos met deksel van te maken.
Heb er als decoratie een beukenhouten inlage in gemaakt voorzien van mijn eerste chatter werk.
De DxH afmetingen zijn 130mm in diameter en 82mm hoog.
Afgewerkt met acryl lak op waterbasis.
Groetjes en alvast bedankt voor het kijken.
Ad




Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ad,

Een doos is altijd een leuk project. Het beuken-insert vind ik een goede vondst. Het maakt het eiken net even wat sprekender. De geur van eiken is echt heerlijk. Heeft een beetje een authentieke uitstraling waar je van moet houden. De acryl is gespoten of aangebracht met de kwast?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
Ad,

Een doos is altijd een leuk project. Het beuken-insert vind ik een goede vondst. Het maakt het eiken net even wat sprekender. De geur van eiken is echt heerlijk. Heeft een beetje een authentieke uitstraling waar je van moet houden. De acryl is gespoten of aangebracht met de kwast?
Rick, bedankt voor de belangstelling.
Oh ja was een leuk en simpel project, goed voor een tussendoortje.
De acryl is met een zachte langharige kwast aangebracht.
Ad
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
heel mooi doosje

dat eiken doet het eigelijk overal wel goed ziet er heel mooi uit

groeten bas
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi stevig robuust doosje met ook een gave binnenkant. Zeker de overgang van binnenwand naar bodem ziet er erg goed uit. Leuk schuin motief met het flapperijzer.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
mooi zeg en vooral die decoratie erop is leuk bedacht. eiken vind ik ook een mooi soort.
ik moest even goed kijken hoe de deksel erop zit, die snap ik nu. kan ik ook eens proberen.

enne flapperijzer..?? :?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
ziet er goed uit! Ik vind het zelf vrij lastig om "oud" eiken te bewerken, ontzettend hard en vlijmscherp gereedschap is een vereiste, één foutje en de stukken vliegen om je oren. Hoe werkt nu zo'n "flapperijzer"? (ik kan de techniek niet echt inbeelden :oops: )

mvg
Patrick
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hoi Ad, collega chatteraar, :D

Mooi doosje! En die inzet is leuk. Het chatterwerk (of flapperwerk ;) ) is heel goed gelukt.
Wat in onze flapper-discussie niet ter sprake is gekomen, maar me toch wel belangrijk lijkt, onder welke hoek heb jij het flappermes staan?
Misschien zit daar de kneep.

Peter
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
zaag zei:
ziet er goed uit! Ik vind het zelf vrij lastig om "oud" eiken te bewerken, ontzettend hard en vlijmscherp gereedschap is een vereiste, één foutje en de stukken vliegen om je oren. Hoe werkt nu zo'n "flapperijzer"? (ik kan de techniek niet echt inbeelden :oops: )

mvg
Patrick

Hallo,

hier:

EfrJth6-mXc[/MEDIA]]


krig je een goede indruk van het werken met / resultaat van een chattertool, ofwel een flapperijzer.

Peter
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
zaag zei:
ziet er goed uit! Ik vind het zelf vrij lastig om "oud" eiken te bewerken, ontzettend hard en vlijmscherp gereedschap is een vereiste, één foutje en de stukken vliegen om je oren. Hoe werkt nu zo'n "flapperijzer"? (ik kan de techniek niet echt inbeelden :oops: )

mvg
Patrick
Patrick, daar heb je gelijk in, oud eikenhout in mijn geval was dat eikenhout afkomstig van een oude balk van een open haard, ook nog eens gehard door de hitte van de open haard,is lastig te draaien. Dus vlijmscherp gereedschap, moest het draaien tegen de draad in, en het beste was om het te afschillen met de scherpe zijkant van de beitel, anders heb je kans op happen van de beitel als je met de punt van de beitel werkt.
Peter heeft in zijn commentaar een youtube filmpje geplaatst, die duidelijk weergeeft hoe zo'n ''flapperijzer'' werkt. Kijk er maar eens na.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
pme001 zei:
Hoi Ad, collega chatteraar, :D

Mooi doosje! En die inzet is leuk. Het chatterwerk (of flapperwerk ;) ) is heel goed gelukt.
Wat in onze flapper-discussie niet ter sprake is gekomen, maar me toch wel belangrijk lijkt, onder welke hoek heb jij het flappermes staan?
Misschien zit daar de kneep.

Peter
Peter, dat was wel even een uitgezoek om er achter te komen wat de beste afstand was om het flapperijzer uit te laten steken, en ben uiteindelijk uitgekomen op twee afstanden, nl 55mm zoals op het fototje, en heb nog op 50mm hetzelfde gedaan met een fijnere ribbel.
Heb het flappermes iets onder de centerlijn geplaatst, en met een flinke druk dit resultaat gekregen, niet met de decopeer zaagjes maar met de blaadjes van 1.2 mm dikte die ik gemaakt heb uit het schaatsblad van een noorse schaats. Als je dat ding hoort gillen, weet je dat het werkt. Leuk voor kleinere diameters, op kops hout zoals in mijn geval beuken, mooi dicht hout en redelijk hard. Heb het ook op eiken geprobeerd met minder resultaat.
Ga dit zeker meer doen.
Groetjes, Ad ( verliefd op het maken van mijn eigen gereedschappen)
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Dat filmpje is inderdaad duidelijk, ik denk dat ik dit weekend druk bezig ben met decoupeerzaagjes verbouwen.

Bedankt Ad en Peter (niet namens mijn vrouw, die had andere plannen voor het weekend :mrgreen: )

mvg
Patrick
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Ik vind hem (ze) hardstikke mooi, Ad.
de nerf is prachtig - ik houd van zulk hout (!)
(zie mijn berichtje van daarnet geplaatst - net zoiets)

ik bedacht dat een balk, die vaak heet wordt en weer afkoelt wel misschien gebarsten zou zijn - en kon dat ook een héél klein stukje zien, in de rand van de deksel.
dat geeft volgens mij authenticiteit aan je doosje, Ad - en laat zien dat het zeker geen fabriekswerk is geweest.

trouwens technische vraag: heb je de inzet gebruikt als randje voor in je chuck om de binnenkant van het deksel te kunnen uitdraaien en afwerken ?
die puzzel probeer ik steeds op te lossen als ik een werkstuk van anderen zie.

erg leuk om te zien.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Bedankt voor je belangstelling Ariette.
Ja, die balk was aan de oppervlakte behoorlijk gebarsten door de hitte en het weer afkoelen, op sommige plaatsen zag je een barst wel 2cm diep. Maar ik had genoeg dikte over om er het doosje uit te maken, inderdaad op het pasrandje van het deksel is dat te zien, scherpe ogen heb jij zeg.
Ik werk hoofdzakelijk met een opspanplaat, en voor het bewerken van de bodem heb ik een aparte opspanplaat gemaakt, kijk maar eens op mijn website:http://mitglied.multimania.de/adecrom
Onder het subject devices zie je die opspanplaat, werkt goed hoor.
Ook heb ik mijn eigen chuck gemaakt waar een pen van 50mm met een lengte van 40mm in past, die ik ook gebruik met zo'n pen gelijmd aan het werkstuk, ook te zien op hetzelfde subject.

Groetjes, Ad
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Ad de Crom zei:
Bedankt voor je belangstelling Ariette.
Ja, die balk was aan de oppervlakte behoorlijk gebarsten door de hitte en het weer afkoelen, op sommige plaatsen zag je een barst wel 2cm diep. Maar ik had genoeg dikte over om er het doosje uit te maken, inderdaad op het pasrandje van het deksel is dat te zien, scherpe ogen heb jij zeg.
Ik werk hoofdzakelijk met een opspanplaat, en voor het bewerken van de bodem heb ik een aparte opspanplaat gemaakt, kijk maar eens op mijn website:http://mitglied.multimania.de/adecrom
Onder het subject devices zie je die opspanplaat, werkt goed hoor.
Ook heb ik mijn eigen chuck gemaakt waar een pen van 50mm met een lengte van 40mm in past, die ik ook gebruik met zo'n pen gelijmd aan het werkstuk, ook te zien op hetzelfde subject.

Groetjes, Ad

Dank voor de link - ik ga je website eens goed bekijken
in vogelvlucht kwam ik op de terminologie - en googlede eens wat rond - oval turning, eliptical turning ...en kwaam op een youtube filmpje dat je misschien nog niet hebt gezien
X4c_yFmaHso[/MEDIA]]


ook voor patrick misschien, omdat er een chattertool duidelijk er aan het overwerken is geweest.

verder (ik weet écht niets) - dacht ik dat die mooie werkstukken met de hand waren gemaakt - en werd steeds nieuwsgieruger naarmate het verhaal langer duurde.
Komt er halverwege een stukje dat via de TV is opgenomen - meneer was in het nieuws!
Maar toen zag ik ook pas hoe dat eliptische werk gedaan werd...met een machíne nota bene...
dat moest ik echt even verwerken. Inmiddels heb ik bedacht dat ik een dom wijffie ben dat nog veel meer moet leren.
Is dat eliptische of ovale werk vroeger dan ook met een freeskop gedaan? Nee vast en zeker werd de hand gefixeerd en gebeurde het aux naturel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.