Eikenhout, van ruwe maat naar geschaafde maat?

marcel5

Nieuw lid
8 mei 2017
5
0
Ik heb een aantal eiken balkjes besteld, de ruwe maten waren:

80x80mm balken
75x50mm regels

De afspraak was schaven naar maximale maten, en over de telefoon is mij verteld dat de balkjes van 80x80mm ongeveer op 70x70mm zouden uitkomen.
Wat ik geleverd heb gekregen zijn balken van 64x64mm (en regels van 64x50mm).

Volgens de houthandel is dit normaal omdat ze schaven naar maximale maten, maar ik vind dat als er 16mm af is gegaan wel erg veel. Is dit inderdaad normaal?

Het probleem is dat ik een pergola ga maken met stalen koppelprofielen van 70x70mm, en nu vallen de profielen veel te ruim (en dat is een heel lelijk gezicht).
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als het lange delen zijn en ze moesten haaks en recht worden dan kan dit zomaar nodig zijn, maar eigenlijk is de vraag naar de houthandel niet helder genoeg, als je aangeeft vlakken en schaven maar minimaal 70x70 overhouden kan elke houtbewerker dit, ze kunnen dan wel nog steeds krom zijn.

Ben je niet echt mee geholpen, als je hier verder mee moet/gaat kun je misschien de ruimtes opvullen? Of nog mooier, geen koppelprofielen gebruiken maar nette houtverbindingen😉
 

marcel5

Nieuw lid
8 mei 2017
5
0
Als het lange delen zijn en ze moesten haaks en recht worden dan kan dit zomaar nodig zijn, maar eigenlijk is de vraag naar de houthandel niet helder genoeg, als je aangeeft vlakken en schaven maar minimaal 70x70 overhouden kan elke houtbewerker dit, ze kunnen dan wel nog steeds krom zijn.

Ben je niet echt mee geholpen, als je hier verder mee moet/gaat kun je misschien de ruimtes opvullen? Of nog mooier, geen koppelprofielen gebruiken maar nette houtverbindingen😉

De delen zijn 3 meter lang, en nog steeds flink krom naar mijn mening (maar daar kan ik mee leven).

Het is inderdaad ergens misgegaan in de communicatie, want mij is aan de telefoon echt verteld dat het ongeveer 70x70mm zou worden.

Mooie houtverbindingen zou geweldig zijn, maar daar heb ik op het moment helaas geen tijd voor, vandaar de koppelprofielen :(
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ruw 70x70 wordt normaalgesproken 64mm. Ruw 80 zou naar mijn idee op iets van 74mm moeten uitkomen. Heb ooit 70x50 laten schaven en dat kwam netjes op 64 x 44 uit. Inderdaad zonder rekening te houden met 100% recht schaven. Maar dat laatste wordt machinaal niet gedaan, er wordt gewon aan alle kanten een paar mm vanaf gehaald.
Als ik zelf hout schaaf, reken ik om van ruw naar glad te gaan 3 mm aan iedere kant.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
kwestie van afspreken.

als ik een ontwerp of idee heb waarbij een bepaalde maat belangrijk is bestel ik de maat die ik geleverd wil krijgen die krijg ik dan netjes vlak en haaks aangeleverd.

als het er niet zoveel toe doet zoek ik een ruwe maat uit en zie ik wel wat het pressies wordt.

ik neem aan dat dit hout nog niet echt droog was
dan kan het na het schaven nog flink kromtrekken als er een paar uur zon op staat
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
@marcel5
welkom op dit forum

over de telefoon is mij verteld dat de balkjes van 80x80mm ongeveer op 70x70mm zouden uitkomen.
als dat minder is, dan hadden ze jou mogen verwittigen
helaas betekent dat tijdverlies

nu vallen de profielen veel te ruim
kleinere profielen nemen ?

of de balkjes zagen/lijmen/schaven tot je op de gewenste maat uitkomt
verlies heb je zeker
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik ben het eens met wat boertje zegt. Als jij niet duidelijk hebt afgesproken dat je 70x70 nodig hebt, dan heb je kans dat je een andere maat krijgt. Heel vervelend, maat de houthandel weet dan ook niet wat je nodig hebt.
Leermomentje voor de volgende keer denk ik.
 

marcel5

Nieuw lid
8 mei 2017
5
0
Bedankt voor alle antwoorden, erg nuttig om het in perspectief te zien.

Ik ga proberen om de stalen koppelstukken te retourneren, en dan las ik zelf nieuwe koppelstukken die passen bij de maat van de balken. Wel wat extra werk, maar een stuk mooier dan niet passende koppelstukken.

Je krijgt alleen precies wat je wilt (of wat je precies wil) als je het zelf doet/maakt. Dat is niet anders…
Dat klinkt als het motto van iemand die alles zelf doet ;)
Normaal hou ik er ook van om alles zelf te doen, maar ik wilde nu deze keer juist dat het niet zo'n groot project zo worden :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.