eikenhout lichter maken/bleken

spitakiller

Actieve deelnemer
16 jun 2010
43
0
Hallo

ik wil graag mijn eikenhouten keuken wat lichter maken. Het is nu namelijjk te geel naar mijn zin.
Eigenlijk wil ik de kleur terug van onbehandeld eiken. Iemand enig idee. De enige behandeling die het hout nu heeft ondergaan is alleen olie.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
spitakiller zei:
Hallo

ik wil graag mijn eikenhouten keuken wat lichter maken. Het is nu namelijjk te geel naar mijn zin.
Eigenlijk wil ik de kleur terug van onbehandeld eiken. Iemand enig idee. De enige behandeling die het hout nu heeft ondergaan is alleen olie.
Hallo daar, als je zoveel mogelijk "naturel" wilt blijven dan Skylt gebruiken.
Dat bleekt het hout nog iets, vergeelt niet en geeft bijna geen glans.
Het is alsof je hout niet behandeld is (bijna 40 euro per liter, daar kan je 10 - 12 m2 mee doen).
Kijk eens bij http://www.fairwood.nl
Succes, laat eens wat van je ervaringen horen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

spitakiller

Actieve deelnemer
16 jun 2010
43
0
@ Tjeerd

Ook bedankt voor de suggestie, zal het eens gaan proberen. Zit ik alleen nog met hoe ik nu de vergeling moet verwijderen?
 

Meubelproducten.nl

Nieuw lid
23 feb 2010
8
0
Wij verkopen een wasolie alternatief voor de Skylt lak: wasolie Weisgrund.

Mocht je toch een lak willen gebruiken, dan kunnen we ook een lak alternatief aanbieden, maar die is niet meer zo populair sinds de introductie van de wasolie.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo meubelproducent,

hoe zit het met de vergeling na verloop van tijd? Het is tenslotte een olie.
Alles wat olie bevat vergeelt na verloop van tijd.
Verder hoe is het met de slijtvastheid en de bescherming tegen allerlei vloeistoffen?
Volgens mij is het erg moeilijk een olie te vergelijken met een twee-componenten-lak.
Geeft maar eens een eerlijke volledige vergelijking (niet alleen direct na het opbrengen)
van de twee producten.
Da's appels met peren vergelijken lijkt mij.
Graag reactie.
 

Meubelproducten.nl

Nieuw lid
23 feb 2010
8
0
De wasolie Weisgrund is witte hardwaxolie die een zeer lichte witte laag op het hout vormt. Deze witte laag komt in de praktijk overeen met een onbehandelde uitstraling. Doordat er een witte laag op het hout zit, zal deze bijna niet geel worden. Over het algemeen is de vergeling van hout dat is behandeld met wasolie Weisgrund te vergelijken met de andere (lak) product varianten.

Verder is het een duidelijk verschil tussen gewoon 'olie' en wasolie. Wasolie verzadigt niet alleen het hout met olie, maar vormt ook een filmlaag op het hout. Hierdoor zijn de beschermingseigenschappen in principe te vergelijken met lak. Verder zijn er natuurlijk wel een aantal verschillen. Zo kan lak makkelijker verwijderd worden van een vloer en is het in sommige gevallen slijtvaster. Ook kan met lak een glansgraad behaald worden die met wasolie (haast) onmogelijk is. Daarentegen heeft wasolie wel een aantal voordelen t.o.v. lak. Zo kunnen er geen witte vochtplekken ontstaan als de beschermlaag een plaatselijke beschadiging heeft. Ook kan een met wasolie behandelde vloer makkelijk onderhouden en bijgewerkt worden. Met lak betekend bijwerken eigenlijk altijd de gehele vloer schuren en opnieuw behandelen, wat aanzienlijk meer werk is.

Kortom, het ene product is niet beter dan het andere. Het is voornamelijk een afweging van welke eigenschappen je belangrijker vindt. Een aantal klanten van ons zijn meubelmakers die eigenlijk alleen nog maar wasolie gebruiken, tenzij ze een hoge glansgraad nodig zijn. Maar er zijn ook klanten die met lak blijven werken omdat dit gespoten kan worden, en dus makkelijker is in de productie.

Mocht je nog meer willen weten, dan stel ik voor dat je telefonisch contact opneemt met onze eigen meubelmaker. Het nummer kan je vinden op onze site.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik vind het beetje verkoperachtig om op alle vragen een verkoop taktiek los te laten. Maak je zelf ook dingen van hout of ben je hier om te verkopen?
 

Meubelproducten.nl

Nieuw lid
23 feb 2010
8
0
Nee, ik maak zelf geen meubelen. Ik probeer ook alleen vragen te beantwoorden en alternatieven aan te dragen. Mocht dit storend zijn, dan zal ik hiermee ophouden.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Meubelproducten.nl zei:
Nee, ik maak zelf geen meubelen. Ik probeer ook alleen vragen te beantwoorden en alternatieven aan te dragen. Mocht dit storend zijn, dan zal ik hiermee ophouden.

alternatieven die jouw bedrijf verkoopt. ik vind het persoonlijk wel vervelend en volgens mij stond er in de forum regels iets over gedrag regels.
 

Meubelproducten.nl

Nieuw lid
23 feb 2010
8
0
Ik heb in het verleden contact gehad met de forum eigenaar en die vond af en toe advies geen probleem. Maar desondanks zal ik hier niet meer op deze manier reageren aangezien je dat storend vindt. Het was absoluut niet de bedoeling om opdringerig of erg verkoperig te zijn. Mocht dit wel zo overgekomen zijn, dan hiervoor mijn excuses.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Meubelproducten.nl zei:
Ik heb in het verleden contact gehad met de forum eigenaar en die vond af en toe advies geen probleem. Maar desondanks zal ik hier niet meer op deze manier reageren aangezien je dat storend vindt. Het was absoluut niet de bedoeling om opdringerig of erg verkoperig te zijn. Mocht dit wel zo overgekomen zijn, dan hiervoor mijn excuses.

Dat is helemaal correct. Meubelproducten heeft toen ook aangeboden om het forum wat te sponsoren en b.v. een korting te geven aan forumleden die producten bestellen. Zeker dat laatste vond ik een mooi aanbod, maar voor we zo ver zijn moet er eigenlijk een standaard ontwikkeld worden waaraan eventuele sponsoren/adverteerders aan moeten voldoen om de onafhankelijkheid van het forum te waarborgen. Dat is er nog niet van gekomen.

Persoonlijk vind ik de informatie die hier gegeven wordt niet storend, integendeel, best wel waardevol. Het afwerken van hout, een meubel blijft een zaak met vele mogelijkheden. Ik zou wel willen dat meer leveranciers het forum zouden gebruiken om fouten te corrigeren, tips te geven, serviceverlening, een extraatje voor de forumleden! Ik weet dat veel leveranciers meelezen, bij Felder/Hammer zitten ze zich af en toe vergenoegend in de handen te wrijven, dus deze uitnodiging is een serieuze, zolang het geen loze verkooppraat is.
Ik ben wel benieuwd hoe de forumleden hier over denken.

jaap
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik ben het met Jaap eens, als er tenminste neutrale informatie wordt gegeven. De goede kanten van een product kan je op wel meer plekken terugvinden. Wat ik waardevol zou vinden is als er leveranciers ook durven reageren met beperkingen van hun producten voor bepaalde toepassingen. "Kan je beter niet doen, want..." hoor ik soms zelfs liever dan "gebruik hiervoor ons product zus en zo".

Wat ik ook graag zie is dat een leverancier of producent advies geeft over hoe je tot een selectie komt, of hoe je een aanschaf het best kan benaderen. De reacties van Geert en Ivar destijds in het item over hout kopen bijvoorbeeld. Daardoor is het toch wat makkelijker om over de drempel van een houthandel te stappen en dat geeft een meerwaarde!

Bottom line: geen reclamekreten en ook inhoudelijk advies, en dan vind ik het prima. Korting: nog beter ;-)

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Zolang het voorlichting is en geen onbeschaamde reclame heb ik er geen enkele moeite mee. Het lijkt me wel wenselijk dat in het kadertje links onder de naam wordt aangegeven dat men vanuit een bedrijf spreekt. Als dat lastig is kan het natuurlijk ook aan het begin van het commentaar worden opgenomen.
Ik heb genoeg vertrouwen in de moderator dat de onafhankelijkheid bewaard blijft en dit forum, dat zeer duidelijk in een behoefte voorziet, niet een gratis reclamezuil wordt.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Meubelproducten.nl zei:
De wasolie Weisgrund is witte hardwaxolie die een zeer lichte witte laag op het hout vormt. Deze witte laag komt in de praktijk overeen met een onbehandelde uitstraling. Doordat er een witte laag op het hout zit, zal deze bijna niet geel worden. Over het algemeen is de vergeling van hout dat is behandeld met wasolie Weisgrund te vergelijken met de andere (lak) product varianten.

Wij wilden in eerste instantie ook voor een white wash hardwaxolie gaan. We hadden hier een voorbeeld van gezien bij de vloerenboer waar we onze vloer vandaan hebben (een bedrijf waarvan ik de naam liever nooit meer uitspreek :x ) omdat we dat er erg mooi uit vonden zien, dus ook de olie bij hun gehaald. Gelukkig heb ik toen eerst een overgebleven plank behandeld en het resultaat viel zwaar tegen. Het gaf een onnatuurlijke witte waas.
Toen zijn we naar een andere zaak in de buurt gegaan om ons te laten informeren over verschillende mogelijkheden en via hun zijn we aan de Skylt 2 componenten lak gekomen. Een lak die ik een ieder kan aanraden.
Ook heb ik toen uiteraard gevraagd hoe dat zat met die hardwaxolie, die verkochten zij immers oom en ook zij hadden dat mooie resultaat liggen, maar van hun kreeg ik het eerlijke antwoord dat dat gewoon minstens een jaar duurt voordat dit product zijn natuurlijke, robuuste look krijgt.
 
A

Athanor

Guest
Ik kan me goed vinden in de zienswijze van Jaap en Artharg. Volgens mij kunnen leveranciers ons soms ook snel aan adequate informatie helpen. Ik denk ook dat ze door objectieve informatie op dit forum op een goed manier klanten kunnen krijgen zonder opzichtige reclame te maken. Zoals uit de discussie hiervoor al blijkt gaat het mensen om de inhoud en niet primair om het product.

Fons
 

Anpee

Nieuw lid
25 aug 2020
1
0
Wij verkopen een wasolie alternatief voor de Skylt lak: wasolie Weisgrund.

Mocht je toch een lak willen gebruiken, dan kunnen we ook een lak alternatief aanbieden, maar die is niet meer zo populair sinds de introductie van de wasolie.
Ik heb bij jullie de weissgrund en naturelolie besteld en van t moment ik de weissgrund op mijn mooi geschuurde (rozige) eiken deuren zet, trekken ze geel weg! Dus nee...ik beveel jullie product NIET aan!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.