eikenhout bijwerken/repareren, wie kan me helpen?

boomstamtafel

Nieuw lid
1 mrt 2009
3
0
Hallo meubelmakers,

Ik heb een vraag en ben op zoek naar iemand die me kan helpen. Ik heb 2 eiken blokken waarvan er 1 beschadigd is door vocht, een flink gedeelte is weggerot, ongeveer 2 cm diep. Ik wil de blokken graag bijwerken zodat alles weer mooi glad is. Is dit mogelijk en hoe doe je dit, zodat het toch redelijk mooi blijft? Kan ik dit toch vullen met lijm en zaagsel, of kan dat niet op aangetast hout. Ik heb al het rotte hout weggewerkt met een staalborstel.

Of moet ik gewoon het aangetaste stuk er vanaf zagen en accepteren dat het rot is? Liever repareren natuurlijk. Bekijk de foto voor een afbeelding van de blok en de plek.

Alvast bedankt!

groet Cris

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Cris,

Welkom op het Forum! Ik weet niet waar je het voor wilt gebruiken en welk gereedschap en machines je hebt. Maar ik stel voor dat je gezien de dikte er 2 cm afschaaft op de vlakbank of vandiktebank.

Fons
 

boomstamtafel

Nieuw lid
1 mrt 2009
3
0
Athanor zei:
Hallo Cris,

Welkom op het Forum! Ik weet niet waar je het voor wilt gebruiken en welk gereedschap en machines je hebt. Maar ik stel voor dat je gezien de dikte er 2 cm afschaaft op de vlakbank of vandiktebank.

Fons

Hoi Fons,

Bedankt voor je reactie. Ik heb zulke machines niet ter beschikking, ik heb alleen een schaaf van max 1 mm. De blokken zijn nu 40 x 40 cm, en ik denk dat het niet mooi is om er 38 x 40 van te maken. Ik ga toch nog eens zoeken naar een oplossing om het te repareren.

Groet Cris
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Cris,

Geen idee of je het mooi vindt, maar je kan er een stuk uitkappen en een nieuw stuk eiken erin zetten. Een reparatie mag best gezien worden, als ie netjes is uitgevoerd.
Treetrunktable treetrunktables.comgiet hars in de gaten per slot van rekening, dus waarom niet vullen met een mooi stuk hout?

succes met de reparatie,



Kor
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Hallo Chris,

Dit lijkt mij een erg moeilijk te repareren iets, tenminste als het er nadien nog natuurlijk uit moet zien.

Misschien is het een optie om het blok in twee delen te (laten) zagen, en vervolgens de twee helften met de oorspronkelijke buitenzijden tegen elkaar weer te verlijmen. Dan zit de (voormalig) rotte plek aan de binnenzijde van het blok en zie vanaf de buitenzijde alleen een vertikale lijmverbinding.

Of is dit een heel gek voorstel?

Groeten,
 

boomstamtafel

Nieuw lid
1 mrt 2009
3
0
catemaron zei:
Waar zijn die blokken eigenlijk voor bedoeld?

Hallo catemaron,

bedankt voor je reactie. Het worden krukken, ik heb nog een lang stuk, daar zou ik ook een stuk vanaf kunnen halen. Het idee om er een ander stuk aan te lijmen lijkt me ook heel mooi. Ik denk dat ik dat ga doen! Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.