Eiken wrat in hoogglans

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.440
693
Emst
Ik heb van 1 van de buren een eiken wrat gekregen waar hij met behulp van een kettingzaag een schaal van probeerde te maken.
Is niet gelukt.
Hij raapte hem onder de heg weg en gaf hem aan mij.
Het heeft bij mij een paar weken op de werkbank aan staan te kijken en ik dacht hoe pak ik dat aan?
Uiteindelijk heb ik hem in 2 stukken gezaagd waarvan ik dacht dat ik er 2 schaaltjes uit kon maken.
Hierbij de eerste.
Als ik die in hoogglans af wil werken, hoe doe ik dat?
Schaal is nu aan de binnenkant geschuurd tot korrel 180.

IMGP6095.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Je kan kiezen tussen lak en friction polish. Lak echt hooglans afwerken is niet het makkelijkst.
Let wel op bij die polish dat je diegene neemt voor grote werkstukken de andere is voor pennen ed daar krijg je de schaal niet mooi mee (droogt te snel)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Echt hoogglans is schuren tot zeg 320, lakken (beste met verfspuit), naschuren, lakken, naschuren, lakken, naschuren etc. Een houtdraaier die er van leeft had het tegen mij over 30 lagen. Maar hij was dan ook echt perfectionistisch. En alle spuiten natuurlijk in een stofvrije ruimte, dat spreekt vanzelf.

Alternatief is schuren tot 320, dan met schuurvlies tot 2000. Dan glimt het wel, maar is niet echt hoogglans. Werkt trouwens beter op harder hout, dus als de witte delen al wat zachter zijn, dan wordt dat niets.

Ik meen dat ik lang geleden bij Ronald Kanne ook wel eens iemand (een Belg?) dingen zag afwerken met Woodoc nogwat, dat glom ook behoorlijk. Maar welke van de 3 het was die Ronald verkoopt weet ik niet meer.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Dat heeft zeker een leercurve.
Zei hij met enig 'understatement'.

Ja, dat heeft het. Het mooie er van vind ik dat je een hele hoge glansgraad kunt bereiken zonder dat je het idee krijgt dat er een glanzende laag op het hout ligt. De glans maakt meer deel uit van het hout dan b.v. een dikke laklaag.

Friction polish moest ik opzoeken, maar is me nog niet helemaal duidelijk. Is het een mengsel van was en lak dat je door wrijving (temperatuur) in- en uitsmeert?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.440
693
Emst
Dit is een friction polish wat ik heb staan, hier zou het dus mee kunnen.

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Dit is een friction polish wat ik heb staan, hier zou het dus mee kunnen.

Nee de Haan die moet je niet hebben. Die is voor kleine voorwerpen.(ik heb het in het verleden al voor je uitgeprobeert ;)).Je moet er een hebben die langzamer droogt. B.v. shellawax creme lees dit maar even. Volgens mij heeft Ronald ook shellawax
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
Beginnen met schuren tot korrel 400.
in kleine stapjes. bij elke stap zorgen dat er geen krassen of putjes resteren maar ook niet te lang doorschuren
dat kost alleen maar tijd.

Daar na kan je doorgaan met fijner papier of linnen tot je tevreden bent en daarna de schaal in de olie zetten.

of je kunt er een harde afwerking opzetten zoals lak of epoxy en deze laag polijsten tot je tevreden bent.
een harde afwerking met enige dikte geeft een hele apart uiterlijk waarbij het lijkt of je een stukje in het hout kan kijken.

ps.
Je kan het niet verpesten.
Als je niet tevreden bent kan je hem altijd weer schuren en het nogmaals proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.