eiken werkblad maken door latten te verlijmen?

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
64
55
Hainaut
Ik heb recup europese eiken latten van fruitkisten, deze zijn ongeveer 2,2cm dik 120cm lang en 12cm breed. Als ik deze vlak en op dikte schaaf, zou ik deze kunnen verlijmen aan elkaar tot een werkblad van 140x70cm en ongeveer 8a10cm dikte overhouden na het vlakken?

Moet ik ergens speciaal rekening mee houden? Zijn er spanningen die ik onderschat?

Ik vind soortgelijke projecten terug, maar telkens met balkjes. Het principe lijkt gelijk, dus vermoed ik dat het haalbaar is? Of is er toch een groot verschil?

mvg,
LMO
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Ik heb recup europese eiken latten van fruitkisten, deze zijn ongeveer 2,2cm dik 120cm lang en 12cm breed. Als ik deze vlak en op dikte schaaf, zou ik deze kunnen verlijmen aan elkaar tot een werkblad van 140x70cm en ongeveer 8a10cm dikte overhouden na het vlakken?

Moet ik ergens speciaal rekening mee houden? Zijn er spanningen die ik onderschat?

Ik vind soortgelijke projecten terug, maar telkens met balkjes. Het principe lijkt gelijk, dus vermoed ik dat het haalbaar is? Of is er toch een groot verschil?

mvg,
LMO
Hangt geheel van je hout af wat er mogelijk is. Droog en kwartiers is iets heel anders dan warrig dosse wat nat is.
Je kunt ook nog stabiliseren en doodzagen aan de onderzijde voor extra zekerheid.
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
64
55
Hainaut
Ok klinkt veelbelovend, droog is het zeker + Het ligt al een hele tijd binnen in het huis.

grtz,
LMO
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Dat moet geen probleem zijn. Probeer wel zoveel als mogelijk de hartkant om en om te leggen (er vanuit gaande dat het geen dosse gezaagde planken zijn, gezien ze van fruitkisten afkomstig zijn).
Je wilt een blad hebben dat 70 cm breed en 140 lang is, met latten van 120. Ik weet niet hoe je ze wilt leggen, maar in beide richtingen komt dat niet heel voordelig uit. De ene keer houd je latten van 50 cm over en heb je er dus veel nodig, de andere kant op zijn je latten te kort en moet je in de lengte ook lassen maken. Zorg dat je in dat 2e geval de lijmnaden van de lengteverlijmingen laat verspringen tov elkaar. Dus zoals je ook laminaat legt: met het afzaagsel weer de volgende rij beginnen (totdat het zodanig klein is dat het niet meer genoeg is om de lengte te halen met dat stuk + een hele lengte).

Niet teveel tegelijk aan elkaar willen lijmen (dat gaat onderling glijden + je krijgt het niet snel genoeg in de klemmen ivm beperkte open tijd van de lijm). Liever 2 lagen aan elkaar lijmen, en na droging een 3e erop lijmen etc. Je kan er al na ongeveer een uur een laag oplijmen steeds, als je voorzichtig bent met de voorgaande verlijmingen en de klemmen er daarna uiteraard weer terug op zet.
Of, als je genoeg lijmklemmen hebt, op die manier meerdere kleine series tegelijk lijmen en die pas later samenvoegen.
Ben je iets langer mee bezig, maar scheelt na het verlijmen veel ergernis omdat de verlijming beter had gekund.

Wel een dingetje, bedenk vooraf hoe je het blad na verlijming nog gaat vlakken. 140 x 70 zal niet door de gemiddelde vandiktebank meer passen... Dus ook daarvoor, eerst smallere series verlijmen, die eerst vlakken en dan (heel precies) die series aan elkaar lijmen zodat je die naad met de handschaaf en/of schuren geheel glad krijgt.
En als je de latten van (nu) 12 cm breed op z'n zijkant wilt verlijmen tot een blad van uiteindelijk 8 cm, zou ik er voor het verlijmen iets vanaf zagen. Dan hoef je niet 4 cm weg te schaven over je gehele blad naderhand.
 
  • Leuk
Waarderingen: LMO

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
64
55
Hainaut
Dat moet geen probleem zijn. Probeer wel zoveel als mogelijk de hartkant om en om te leggen (er vanuit gaande dat het geen dosse gezaagde planken zijn, gezien ze van fruitkisten afkomstig zijn).
Je wilt een blad hebben dat 70 cm breed en 140 lang is, met latten van 120. Ik weet niet hoe je ze wilt leggen, maar in beide richtingen komt dat niet heel voordelig uit. De ene keer houd je latten van 50 cm over en heb je er dus veel nodig, de andere kant op zijn je latten te kort en moet je in de lengte ook lassen maken. Zorg dat je in dat 2e geval de lijmnaden van de lengteverlijmingen laat verspringen tov elkaar. Dus zoals je ook laminaat legt: met het afzaagsel weer de volgende rij beginnen (totdat het zodanig klein is dat het niet meer genoeg is om de lengte te halen met dat stuk + een hele lengte).

Ok ik denk dat ik het snap. Als ik ze in de lengte leg, zoals bv bij de plafonds die ik in soort wild verband afgelat heb. Er opletten dat er geen 2 "naden" te dicht opeen zitten.

Sommige van de planken zijn van 1864 volgens de stempels, dacht zelfs nog oudere planken gezien te hebben. Het is een mengelmoes als ik de kopse kanten bekijk nadat ik ze afgekort heb. Soms liggen de nerven horizontaal soms staan. Ik heb bv in de kamer hier en daar planken waarvan je de "spiegel" kan zien na schaven.

Het is wel een rottig klusje om te schaven.
Ik heb reeds een muur in een slaapkamer bekleed, heel mooi resultaat maar voor 18m2 heb ik 2 sets HSS mesjes versleten. Toen nog met zo een ElectraBeckhum HC260.

Het ging wel beter als ik het hout zelf afblaasde, zodat ik zoveel mogelijk stof uit de nerven kon blazen. Ik vermoed dat mijn "helper" niet keek naar de richting van de nerven en zo het stof misschien dieper in het hout kroop.
Volgende maand ga ik een degelijke "oude" combine verhuizen naar hier. Maar ik verwacht hetzelfde probleem met het recup hout.

Niet teveel tegelijk aan elkaar willen lijmen (dat gaat onderling glijden + je krijgt het niet snel genoeg in de klemmen ivm beperkte open tijd van de lijm). Liever 2 lagen aan elkaar lijmen, en na droging een 3e erop lijmen etc. Je kan er al na ongeveer een uur een laag oplijmen steeds, als je voorzichtig bent met de voorgaande verlijmingen en de klemmen er daarna uiteraard weer terug op zet.
Of, als je genoeg lijmklemmen hebt, op die manier meerdere kleine series tegelijk lijmen en die pas later samenvoegen.
Ben je iets langer mee bezig, maar scheelt na het verlijmen veel ergernis omdat de verlijming beter had gekund.

Ja ik had ook gedacht omdat ik toch de tijd heb, ze eerst per 2 te verlijmen. Zo verder te gaan, telkens in blokverband.
Wel een dingetje, bedenk vooraf hoe je het blad na verlijming nog gaat vlakken. 140 x 70 zal niet door de gemiddelde vandiktebank meer passen... Dus ook daarvoor, eerst smallere series verlijmen, die eerst vlakken en dan (heel precies) die series aan elkaar lijmen zodat je die naad met de handschaaf en/of schuren geheel glad krijgt.
En als je de latten van (nu) 12 cm breed op z'n zijkant wilt verlijmen tot een blad van uiteindelijk 8 cm, zou ik er voor het verlijmen iets vanaf zagen. Dan hoef je niet 4 cm weg te schaven over je gehele blad naderhand.

Yep zoiets ongeveer:
Als ik de planken in de lengte verlijm, kan ik ervoor zorgen dat ik op het einde 3 delen heb. Die ik makkelijk kan vlakken en op vandikte brengen machinaal.

Als er iets misgaat op het einde waardoor ze niet perfect gelijk zouden liggen, na het verlijmen. Kan ik een frame bouwen en met de topfrees een klein beetje afnemen.

Het lijk mij wel een leuke uitdaging. Ik ben al jaren filmpjes en meer aan het bekijken over hoe ze hun werkbanken zelf bouwen. Nu ik eindelijk de plaats en voorzieningen ga hebben, wil ik er zo snel mogelijk invliegen en de theorie in de praktijk omzetten.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
persoonlijk zou ik er een aantal verzagen inn stukken van 25cm
en dan om en om aan de uiteinde gebruiken.
wat ook kan is gewoon elke keer met het reststuk van de vorige strook beginnen dan heb je helemaal gen afval en zit de voeg steeds ca 25 cm verder
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.