Eiken vakkenkast verbindingen

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Ook hier de meeste ervaring met Rubio. De vraag is welke 'looks' je wil hebben. de Natural is niet transparant. dus de uiteindelijke kleur is te vergelijken met blank eiken waar je met een natte lap overgaat. Dat is dus iets 'geler' dan droog eiken. White, White 5% maken dit weer iets witter. Als je White 5% heel dun opbrengt dan komt dit meer in de buurt van droom eiken dan dat je natural gebruikt. Pure is wel transparant maar ook dit is te vergelijken met eiken, waar je met een vochtige lap of andere transparante olie over heen gaat. Het haalt de kleur allemaal iets op.

Als je testers koopt, kijk ook eens naar de 100ml versie. Is iets duurder maar ook gelijk voldoende voor je project. Dan zou ik de normale White kopen, mocht dit te wit zijn, kun je deze nog verdunnen met pure of natural om zo White 5% te krijgen.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
De 'look' die ik wil hebben is wit 'droog' Eiken. En dat hoeft niet persé super mat te zijn, maar zeker geen hoogglans. Als ik het zo zie dan is 'pure' vergelijkbaar met de Osmo die ik nu heb, wel mooi maar niet wat ik nu zoek voor dit project.

De tip om 100ml te kopen vind ik wel een goeie, bedankt daarvoor. Ik zie dat Rubio Monocoat in Tilburg te koop is daar zou ik dan heen kunnen gaan. Daar zullen ze vast ook wel voorbeelden hebben. Een leverlancier in Breda heb ik nog niet gevonden, dat zou nog mooier zijn.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Rubio 'Pure' heeft geen pigment, maar kan lichte houtsoorten iets laten vergelen.
Rubio 'Natural' geeft op lichtere houtsoorten een beter resultaat.

Ik vind de gelige tint op mijn berken+mahonie kast niet storend.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
De 'look' die ik wil hebben is wit 'droog' Eiken. En dat hoeft niet persé super mat te zijn, maar zeker geen hoogglans. Als ik het zo zie dan is 'pure' vergelijkbaar met de Osmo die ik nu heb, wel mooi maar niet wat ik nu zoek voor dit project.


White 5% pakken dan!! dun opbrengen, na 10 min uitwrijven en dan 2 dagen wachten, de kleur wordt nog meer één met het hout!
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Op advies van de vloerenman Rubio Monocoat 'naturel' aangeschaft en net een klein proefstukje gemaakt... ziet er precies uit wat ik wil!

Hier zit geen witte tint in, maar beige achtig en ik zie bijna geen verschil met een stukje onbehandeld... behalve een hele lichte glans onder een hoek.


58780988-AB19-4D42-B76B-6B2BA4BA59DB.jpeg

In werkelijkheid is het verschil minder dan op de foto… de camera op de telefoon zorgt toch voor extra contrast
 
Laatst bewerkt:

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Hoe kan ik het beste de Rubio aanbrengen, ik zie in filmpjes dat ze een witte pad gebruiken… is dat een witte schuurpad, bijv van Scotch brite?

Het proefstukje heb ik gedaan met een kwast.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Met een kwast breng je veel teveel aan.... fijne schuurpad of stukje plastic om alles te verspreiden is de manier.
Maar beginnen met de gebruiksaanwijzing te lezen?

En geen verschil met onbehandeld.... Rubio naturel op eiken is toch echt wel een heel stuk geler hoor, net zoals alle olie afwerkingen.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Met een kwast breng je veel teveel aan.... fijne schuurpad of stukje plastic om alles te verspreiden is de manier.
Maar beginnen met de gebruiksaanwijzing te lezen?
In de gebruiksaanwijzing praten ze (natuurlijk) alleen maar over Rubio producten, zoals hun scrubby pads... maar dan klopt het wat ik op de filmpjes zag, dan zijn die witte pads toch (fijne) schuurpads.

En geen verschil met onbehandeld.... Rubio naturel op eiken is toch echt wel een heel stuk geler hoor, net zoals alle olie afwerkingen.
Er zit in mijn testje wel wat verschil in, maar niet zoveel als mijn test met Osmo (zonder tint)... en daar ben ik wel tevreden mee.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Ik weet niet hoe het met de andere merken zit, maar bij 3M Scotchbrite is de witte pad een niet-schurende pad. Dat is de 7445. Maar in Nederland zijn juist die heel erg lastig te krijgen. Woca heeft ze ook. Die gebruik ik ook nu ik door mijn voorraadje Scotchbrite heen ben dat ik zo af en toe mee terug nam als ik in het buitenland was.

Kleine tip als je pads gaat gebruiken voor dit doel: je hebt helemaal geen hele pad nodig voor het aanbrengen van olie e.d. Ik knip ze daarom altijd door de helft. Dat gaat heel goed met dit spul, want het rafelt niet. Wat je wel echt moet doen is ze daarna even stofzuigen, want anders komen er soms nog wel eens wat kleine vezels uit. En die wil je uiteraard niet in je afwerking terug zien.

Als je geen pads wilt gebruiken vanwege hun best wel hoge prijs, dan is een heel fijn alternatief om te kijken of je aan shuimrollen kunt komen die als verpakkingsmateriaal worden gebruikt (vaak van gerecyclede matrassen gemaakt). Kost vrijwel niets en werkt ook heel prettig.
 

Bijlagen

  • schuim.jpg
    schuim.jpg
    22 KB · Weergaven: 49
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Ik weet niet hoe het met de andere merken zit, maar bij 3M Scotchbrite is de witte pad een niet-schurende pad. Dat is de 7445. Maar in Nederland zijn juist die heel erg lastig te krijgen. Woca heeft ze ook. Die gebruik ik ook nu ik door mijn voorraadje Scotchbrite heen ben dat ik zo af en toe mee terug nam als ik in het buitenland was.
Ik heb ze gevonden, bedankt voor de tip!
Kleine tip als je pads gaat gebruiken voor dit doel: je hebt helemaal geen hele pad nodig voor het aanbrengen van olie e.d. Ik knip ze daarom altijd door de helft. Dat gaat heel goed met dit spul, want het rafelt niet. Wat je wel echt moet doen is ze daarna even stofzuigen, want anders komen er soms nog wel eens wat kleine vezels uit. En die wil je uiteraard niet in je afwerking terug zien.
Ga ik zeker doen!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik ben een fan van de Mirka pads.... hier best goed geprijsd, zeker als je een rol koopt.

De fijnste variant is ideaal voor afwerkingen. Zorgt er nagenoeg alleen voor dat je de vezels onder controle houdt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Ik ben een fan van de Mirka pads
Maar die schuren ook gelijk, is dat wel de bedoeling? Dat is zo te zien toch anders dan de beige Woca/Rubio pads, die zijn speciaal voor het inwrijven van olie. Maar als jij er goede ervaringen mee hebt geloof ik je gelijk!

En als ik het goed begrepen heb mag je tot P120 schuren, zodat de olie goed opgenomen wordt…
 
Laatst bewerkt:

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Update en een vraag:
De witte pads heb ik inmiddels binnen, gehaald bij een vloerenwinkel in Breda. Het zijn wel van die hele grote witte schijven, maar die knip ik wel in stukken.

Verder ben ik bijna zover dat ik kan gaan afwerken, ben nu alle verbindingen aan het vlakschaven en daar heb ik een vraagje over. Klein ongelukje bij een verbinding, waar een stukje hout eraf is gestoten/geschaafd (zie foto). Hoe kan ik dit het beste oplossen? Stukje inlijmen (als dat gaat) was mijn eerste idee. Geen idee of dit een goede oplossing is of dat mij dat gaat lukken. Anders misschien opvullen met een zelf gemaakte houtvuller (lijm+hout)? 3e optie is het gewoon laten zitten, het is mijn eerste meubelproject en daar mag wel een foutje in zitten.

Verder vind ik dat er best wel wat schaaf fouten, door de vlakbank (noem ik het maar) in zitten waar het hout wat grover is (ik denk chip-out), zie foto 2. Deze opvullen met houtvuller? Of gewoon laten zitten?

Verder ben ik wel heel blij met mijn Kunz schaaf, heb net een 'low angle' blokschaafje kunnen scoren van Dictum via MP, die was wel handig geweest bij dit project denk ik... maar die is onderweg.
 

Bijlagen

  • Vakkenkast-01.jpg
    Vakkenkast-01.jpg
    61,9 KB · Weergaven: 44
  • Vakkenkast-02.jpg
    Vakkenkast-02.jpg
    96,6 KB · Weergaven: 45

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Update en een vraag:
De witte pads heb ik inmiddels binnen, gehaald bij een vloerenwinkel in Breda. Het zijn wel van die hele grote witte schijven, maar die knip ik wel in stukken.

Verder ben ik bijna zover dat ik kan gaan afwerken, ben nu alle verbindingen aan het vlakschaven en daar heb ik een vraagje over. Klein ongelukje bij een verbinding, waar een stukje hout eraf is gestoten/geschaafd (zie foto). Hoe kan ik dit het beste oplossen? Stukje inlijmen (als dat gaat) was mijn eerste idee. Geen idee of dit een goede oplossing is of dat mij dat gaat lukken. Anders misschien opvullen met een zelf gemaakte houtvuller (lijm+hout)? 3e optie is het gewoon laten zitten, het is mijn eerste meubelproject en daar mag wel een foutje in zitten.

Verder vind ik dat er best wel wat schaaf fouten, door de vlakbank (noem ik het maar) in zitten waar het hout wat grover is (ik denk chip-out), zie foto 2. Deze opvullen met houtvuller? Of gewoon laten zitten?

Verder ben ik wel heel blij met mijn Kunz schaaf, heb net een 'low angle' blokschaafje kunnen scoren van Dictum via MP, die was wel handig geweest bij dit project denk ik... maar die is onderweg.
Gewoon laten zitten, of anders een blokje uitzagen/beitelen en er iets in terug lijmen.
Als je gaat opvullen wordt het nooit heel mooi.

Die hapjes van het vlakken zou ik gewoon proberen op te schuren en daarna even kijken of je dat acceptabel vindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bedenk je alleen wel dat dit soort beschadigingen er heel lastig uit te schuren zijn. Als denkt dat ze weg zijn dan merk je dat ze na de olie behandeling weer heel duidelijk zichtbaar zijn....

Maar opvullen levert meestal ook geen mooi resultaat op. Je moet eigenlijk dit soort grotere beschadigingen oplossen voor je gaat monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Je moet eigenlijk dit soort grotere beschadigingen oplossen voor je gaat monteren.
Ik had het er inderdaad van te voren uit moeten schaven besefte ik me later. Mijn eerste grote fout was om het werk van de timmerman niet te controleren, de kantjes waren niet allemaal haaks geschaafd... de planken waren niet allemaal even breed. Dat ben ik nu allemaal aan het corrigeren...
Verder niks te klagen, hij heeft het gratis voor me gedaan en scheelde me een hoop werk :LOL:
 
Laatst bewerkt:

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Malletje gemaakt voor de kastophangers.... een 3D printer is toch wel heel handig!
Dus een template gemaakt met de 3D printer en daarna met een kopieerfrees een malletje van MDF gemaakt, waarin ik met een kopieerring en 12mm freesje het slotgat uit kon frezen.
Template 3D printer.jpg

Mal 1.jpg
Kopieerring.jpg
Slotgat.jpg
Resultaat.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.