Eiken vakkenkast verbindingen

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Beste houtbewerkers,

Graag wil ik een vakkenkast maken zoals hier in het voorbeeld:

1.jpg

Maar dan met massief Eiken.
Massief Eiken heb ik laten zagen in planken (20mm dik) en laten schaven.

Mijn vraag is, wat zou de beste (schroefloze) verbinding zijn... of wat zijn in ieder geval de opties?
Ik zat zelf te denken aan 'rabbet' en 'dado' verbindingen, met de bovenfreesmachine.
Of is het simpel zo in elkaar te lijmen?

Eis is dat de verbinding eenvoudig aan te brengen is, dus bijvoorbeeld geen zwaluwstaartverbinding ;)

Alvast bedankt!
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
78
19
de verre zuiden
2cm is dik genoeg. je kan nog steeds schroeven gebruiken, de schroefkop diep in de plank zinken en de gat met deuvel afdichten. Met een beetje nauwkeurig werk ziet het dan mooi uit en is makkelijk om te doen.
Of blinde deuvels zonder schroeven gebruiken, maar dan moet je wel echt nauwkeurig de gaatjes boren
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
78
19
de verre zuiden
oja het hangt ook van hoeveel je hem wil belasten. Als het echt een minimaal gewicht erin geplaatst wordt dan kun je ze inderdaad gewoon goed lijmen en klaar.

2cm dik eik in zo'n groot vakkenkast heewft zelf ook een aannemelijk gewicht trouwens
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
2cm is dik genoeg. je kan nog steeds schroeven gebruiken, de schroefkop diep in de plank zinken en de gat met deuvel afdichten. Met een beetje nauwkeurig werk ziet het dan mooi uit en is makkelijk om te doen.
Ja klopt, dan zou ik een speciaal boortje voor aan kunnen schaffen... heb ik wel eens gezien. Bedankt daar had ik nog niet aan gedacht.

oja het hangt ook van hoeveel je hem wil belasten. Als het echt een minimaal gewicht erin geplaatst wordt dan kun je ze inderdaad gewoon goed lijmen en klaar.
Hij wordt niet zwaar belast, komen gewoon wat 'leuke' spulletjes in te staan voor de sier.

Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat ik wel een lamellenfrees heb (helaas geen domino)

2cm dik eik in zo'n groot vakkenkast heewft zelf ook een aannemelijk gewicht trouwens

Ja daar ben ik me van bewust, het ophangen wordt ook nog een dingetje. Een 'French cleat' zou niet echt mooi zijn in dit geval denk ik. Andere ideeën?
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Ik zou in elke verbinding 2 deuveltjes stoppen, en dan goed verlijmen.

Wat betreft de ophanging zou ik kiezen voor blinde plankendragers of iets vergelijkbaars. Aangezien het één geheel wordt kan je met stokschroeven ook je eigen 'blinde plankendragers' maken, omdat de drager niet het kantelen hoeft tegen te gaan.

Gewoon 3 pluggen in de muur en een M8 stokschroef in de muur draaien. Als je dan 7.5mm gaten in je hout boort kan je die over de stokschroeven heen drukken. (of 8mm boren, aangezien de gaten toch niet 100% recht en nauwkeurig zijn geeft dit al voldoende wrijving om het geheel aan de muur te houden)
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en remon_v

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Als je muur sterk genoeg is, dan zou ik opteren voor 2 of 3 sleutelgatplaatjes. Als je ze iets verzonken (een halve centimeter is voldoende) aan de achterkant in het hout verwerkt, dan kun je de kast heel strak tegen de muur krijgen. Is ook meer dan sterk genoeg. Met een goedkope deuvelmal kun je blinde deuvels gebruiken voor de onderlinge verbindingen van de stukken hout. Eerst even oefenen op een teststukje, zodat je zeker weet dat je alles goed uitgelijnd krijgt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: remon_v en Boktor026

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Eis is dat de verbinding eenvoudig aan te brengen is, dus bijvoorbeeld geen zwaluwstaartverbinding ;)
Dan kom ik toch met de optie van een zwaluwstaartverbinding. Die kan je net zo goed met de bovenfrees aanbrengen, en hoeft daarna ook niet geschroefd te worden. Alleen lijmen is genoeg. En nog mooi om te zien ook.

Screenshot_20220810-123542_Samsung Internet.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Dan kom ik toch met de optie van een zwaluwstaartverbinding. Die kan je net zo goed met de bovenfrees aanbrengen, en hoeft daarna ook niet geschroefd te worden. Alleen lijmen is genoeg. En nog mooi om te zien ook.

Bekijk bijlage 122279
Dit is inderdaad de mooiste oplossing. Je hoeft ze ook niet helemaal te laten doorlopen.
Die sleutelgatplaatjes heten ledikant haken. QlinQ ledikanthaak blank europrofiel 60x16mm; 8 per verp Wij verkochten ze vroeger met de lenskopschroeven erbij.
Je kunt ze ook monteren met rekogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De kast op de foto heeft een mix van verbindingen. Liggers boven op de staanders en dan weer tegen de zijkant van de staanders.
Als deze mix niet echt nodig is, zou ik in ieder geval kiezen voor de optie liggers zijdelings tegen de staanders.
De krachten komen dan dwars op de deuvels, lamello's, schroeven of domino's.
Zet je de ligger boven op de staander dan wordt de sterkte van de verbinding alleen bepaald door een lijmlaag of schroef.

gr Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
het ophangen wordt ook nog een dingetje. Een 'French cleat' zou niet echt mooi zijn in dit geval denk ik. Andere ideeën?
voor een haaklat heb je een achterwand nodig die niet opvalt
om onzichtbaar op te hangen kan je plaatjes in de vorm van een sleutelgat gebruiken
die zijn hier reeds aan bod gekomen
ik denk dat je die in een dikte van 20 mm kwijt kan
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Paar weken geleden deze gemaakt.. vind dit zelf wel erg mooi… en niet bijzonder moeilijk om te doen deze box joints
 

Bijlagen

  • 063C57CE-3943-413F-8AD1-C20F8E55C6B8.jpeg
    063C57CE-3943-413F-8AD1-C20F8E55C6B8.jpeg
    35,2 KB · Weergaven: 114
  • 3391EA56-306A-4622-A508-25145A934312.jpeg
    3391EA56-306A-4622-A508-25145A934312.jpeg
    77,4 KB · Weergaven: 115
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa, Henk H en Rizz

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Dan lamello's gebruiken kun je het best goed belasten .
Alleen goed uitlijnen is wel een vereistte.
Als je een Lamello frees hebt is de keus makkelijk , lamello met lijm is sterk genoeg .
idd ik zou ze dan met de lamello verbinden. Die frees helpt ook met de uitlijken van de stukken als je het goed doet.
Ja Lammelo's is zeker een optie, voor het goed uitlijnen wil ik van gelamineerd spaanplat (of iets gelijks) een hulpstuk maken. Heb nog niet veel ervaring met die lamello's, maar dat komt denk ik wel goed

Dan kom ik toch met de optie van een zwaluwstaartverbinding. Die kan je net zo goed met de bovenfrees aanbrengen, en hoeft daarna ook niet geschroefd te worden. Alleen lijmen is genoeg. En nog mooi om te zien ook.
Dat is inderdaad een optie! Mocht ik het toepassen wil ik de zwaluwstraart niet helemaal door laten lopen tot de voorkant. Is wel een stevige optie. Zal eens kijken of dit makkelijk te frezen is

Je hoeft ze ook niet helemaal te laten doorlopen.
Ja juist, dan zal ik hem niet helemaal door laten lopen
Als deze mix niet echt nodig is, zou ik in ieder geval kiezen voor de optie liggers zijdelings tegen de staanders.
Oke dus de staanders door laten lopen? Ik zou het net andersom doen denk ik... dus de liggers doorlaten lopen
Die sleutelgatplaatjes heten ledikant haken.
Voor het ophangen lijken me deze sleutelgatplaatjes inderdaad de beste oplossing, bedankt!

Paar weken geleden deze gemaakt.. vind dit zelf wel erg mooi… en niet bijzonder moeilijk om te doen deze box joints
Erg mooie kast, eigen ontwerp? Die box joints wil ik wel een keer proberen voor een ander project. Ik had een freestafeltje gemaakt, maar die moet ik opnieuw doen... en ik heb geen zaagtafel (niet volledig werkend iig)
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
In de kerstvakantie eindelijk begonnen aan de kast en ben al een heel eind gekomen.
Begonnen met lamelloverbindingen, maar tussendoor overgestapt op gewone stompe verbindingen.
Lijm de stukken beetje voor beetje in elkaar m.b.v. hoekklemmen en op maat gezaagde hulpstukken voor uitlijning.

Nu ben ik aan het kijken voor een afwerking.
Osmo (ik geloof 3043) die ik heb liggen gaat het m niet worden, ik vind dat het het hout te veel kleurt/donker maakt.
De kast komt aan een donker bruine muur te hangen en dan vind ik het contrast met een wit Eiken kast juist mooi.

Nu denk ik dat ik de volgende opties heb, mochten er nog andere optie zijn hoor ik het graag:
- Skylt original #5510
- Trae lyx ultra mat 2c
- Osmo 3040 (wit getint)
- Rubio monocoat wit?

Al deze afwerkingen heb ik nog nooit toegepast, dus ben benieuwd welke ik het beste kan gebruiken.
Het proefstukje wat ik gemaakt heb met Osmo voelt in ieder geval fijn aan, je voelt het hout.
Qua uiterlijk/prijs zou ik denk ik voor Skylt gaan, maar dat is een lak zoals ik kan lezen. Dus hoe voelt dat aan?
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Zelf heb ik (net zoals vele anderen) goede ervaringen met Rubio monocoat.
Niet de meest duurzame coating, maar makkelijk in gebruik, één laagje nodig (daardoor niet heel duur per m2) en je blijft de houtstructuur ook nog voelen.
Koop anders een paar testers om verschillende kleuren uit te proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Zelf heb ik (net zoals vele anderen) goede ervaringen met Rubio monocoat.
Niet de meest duurzame coating, maar makkelijk in gebruik, één laagje nodig (daardoor niet heel duur per m2) en je blijft de houtstructuur ook nog voelen.
Koop anders een paar testers om verschillende kleuren uit te proberen.
Het is voor een kast waar gewoon wat leuke spulletjes in komen te staan voor de sier, dus het hoeft niet de meest duurzame oplossing te zijn. Skylt wel erg duurzaam begrijp ik en qua 'look' prima, alleen vraag ik me af hoe dat aanvoelt. De Osmo die ik geprobeerd heb voelt en ziet er prima uit, alleen verkleurd het hout en dat is in dit geval niet de bedoeling. Ik neig dus naar Osmo met een witte tint, maar ook Rubio Monocoat (maarja inderdaad welke kleur dan) is een optie. Voordeel van Rubio is dat je het maar 1 keer hoeft aan te brengen.

Van wat ik heb gezien van Rubio zou ik dan gaan voor de kleur 'natual' of een van de wit-kleuren. Maar welke dan precies? Eventueel zou ik inderdaad testers kunnen bestellen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.