Eiken tafelblad gevormd naar opdracht

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Soms krijg je een opdracht waar je, door meerdere factoren, weinig zin of tijd voor hebt. Helaas als voorzitter van de plaatselijke afdeling van Radius moet ik wel het goede voorbeeld geven. De opdracht was maak een kaarsenstandaard. Nu dacht ik ik draai een schaal om en zet er een waxinelichtje op en heb dan een uiterst stabiele kaarsenstandaard. Dat is eigenlijk minachting naar diegene die wel hun best doen om er iets moois van te maken. Mijn vrouw zei ik heb nog een kleine rode kaars. Maak maar een mooie standaard van ebbenhout. Nu zwart word de standaard wel maar om 6 cm vierkant ebben weg te draaien voor een standaard. Nee daar is de prijs van ebben niet naar.
Over naar de titel, dat is hergebruik en eiken is heel goed zwart te krijgen en ik kan het vrij dun draaien. Deze standaard is om materiaal te sparen in drieen gemaakt.
Voet, steel en de kaarsenhouder elk uit een verschillend stuk. Beetje superlijm, richten en vast.
Afmetingen ongeveer 20 cm hoog en een millimeter of 4 dik is de steel. Voor mij was het moeilijkste de volgorde en het opspannen. Het bovenste deel moest 3 keer overnieuw. Je kunt geen 12 mm boren in een klein stukje eiken wat aan de onderzijde nog geen 13mm is. Dus ik was er na 2 pogingen achter dat ik eerst 10mm moest boren voor de aansluiting op de steel en dan 12 mm voor de kaars. Dit alles op een eenzijdig opgespannen balkje van 20x20 x150mm. Eerst boren dan rond en in vormdraaien en afsteken. Niet vergeten te schuren. De enige manier op de boel goed in lijn te krijgen was met de kaars erop en dan lijmen.

20231204_140559.jpg
20231204_140619.jpg20231204_140623.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Mooi, sierlijk ontwerp. Die kleine schoteltjes aan de steel zijn een leuk detail.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.