Eiken tafelblad "bijkleuren"?

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
68
15
Zuid-Holland
Tijd voor een update. Ik heb eerst nog een keer afbijt gebruikt, met gedeeltelijk succes. De oude laag ging er meer af, maar vond het lastig om alle afbijt weg te krijgen. Ik durfde ook niet te veel met water te werken. Hout en water is volgens mij niet de meest ideale combinatie.

Daarna de excentreer schuurmachine gepakt. Eerst lang met 60 en 80 en daarna steeds korter met fijner schuurpapier geschuurd. Dat ging goed 🥳 Zie hieronder het resultaat.

20260706_143723.jpg 20260706_143852.jpg

Op de foto lijkt het blad nog wel wat vlekken te hebben. In werkelijkheid zie je dat minder. Misschien dat ik morgen toch nog even doorschuur om het weg te krijgen.

Nu de volgende stap. De tafel moet natuurlijk zoveel mogelijk terug in de originele kleur. Zie de foto's hieronder.

20260630_205044b.jpg 20260706_150010k.jpg 20260706_150059.jpg

Het is lastig om goeie foto's te maken zonder te veel zonlicht of lamplicht.
1e foto is van blad (na verwijderen bovenste laklaag).
2e foto is van tafelpoot (waar ik niets aan gedaan heb) in de volle zon
3e foto is van tafelpoot binnen

Ik heb zelf het idee dat de tafel een beetje (donker)grijs bruin is. Ik ben al in twee bouwmarkten geweest en als ik dan kijk naar interieurbeits "eiken" zie ik eigenlijk vooral ('warmer') bruin. En op de pot staat dan soms wat de kleur is na 1, 2 of 3 lagen. Zelf vind ik de kleur van de beits "pallisander" of "wenge" vaak er beter bij passen.

Welke kleur vinden jullie het?
Kan ik ook die andere "houtsoorten" kleur gebruiken?
Hebben jullie andere suggesties voor het bijkleuren?

Het idee was om de tafel uiteindelijk te voorzien van 3 lagen Skylt Titanium, zodat ie goed bestand is tegen krassen en wel een zo natuurlijk mogelijke uitstraling houdt. Het gebruik van Skylt hoeft natuurlijk niet per sé; een andere afwerking die dezelfde bescherming en uitstraling geeft is natuurlijk ook prima. Bovendien lijkt het erop dat Skylt het beste kan worden toegepast op onbehandeld hout, dus het is ook de vraag of het wel mogelijk is het te gebruiken na toepassing van (water)beits.

Ik hoor graag; bij voorbaat dank voor het meedenken. En hoop dat anderen ook iets aan dit topic hebben.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.