Eiken tafel oude look geven dmv schrapen?

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Ik had afgelopen weekend in een meubelzaak een hele mooie eiken tafel gezien. De tafel had een ruig oppervlak verkregen door schrapen. Het effect was nog een stukje ruwer dan bij borstelen.

Nu dacht ik juist dat schrapen als doel had om hout glad te maken ipv ruw. Met welke gereedschappen en technieken kan ik hout schrapen om juist dit ruwe effect te krijgen?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Klopt, schrapen met een schraapstaal of schraapschaaf is juist bedoeld om hout mooi glad te maken. Meestal gebruik je dit op hout dat moeilijk schaaft. Ik heb zelf ook eens een schraapschaaf gekocht uit een stopzetting van een meubelzaak, en de zaakvoerder zei me toen ook dat het bedoeld was om oud effect te krijgen. Is natuurlijk niet de oorspronkelijke bedoeling, maar het zou wel kunnen lukken. Ik heb op eiken wel eens onbedoeld de fijne nerven weggeschraapt met een bot schraapstaal. Omdat ik te lui geweest was om te slijpen. Je voelde dan echt de harde ruwe nerven. Ik zou zeggen, probeer het eens met een simpel stukje dun plaatmateriaal (afkomstig van oude handzaag of zoiets) dat niet bijster scherp is.
Borstelen met staalborstel is volgens mij ook wel goeie methode hoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.