Eiken staanders veranda - afwatering groef

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Hallo allemaal,

ergens op het forum heb ik een keer iets gelezen over het wegfrezen van materiaal aan de onderkant van staanders om te zorgen dat water naar beneden druppelt, in plaats van dat het aan de onderkant blijven hangen en door capillaire werking het hout indringt. Nu weet ik alleen niet meer precies wat het advies was, het staat me bij dat er een sleuf van minstens 8mm op ongeveer 10mm van de rand gemaakt moet worden.

Mijn buurman maakt een veranda met eiken staanders van 200x200mm die door middel van 100x100 rvs platen met een moer bevestigd op betonnen poeren met een RVS draadeind en ik wil hem geen verkeerd advies geven natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hallo allemaal,

ergens op het forum heb ik een keer iets gelezen over het wegfrezen van materiaal aan de onderkant van staanders om te zorgen dat water naar beneden druppelt, in plaats van dat het aan de onderkant blijven hangen en door capillaire werking het hout indringt. Nu weet ik alleen niet meer precies wat het advies was, het staat me bij dat er een sleuf van minstens 8mm op ongeveer 10mm van de rand gemaakt moet worden.

Mijn buurman maakt een veranda met eiken staanders van 200x200mm die door middel van 100x100 rvs platen met een moer bevestigd op betonnen poeren met een RVS draadeind en ik wil hem geen verkeerd advies geven natuurlijk.

Met eiken op een staander zou ik me niet zoveel zorgen maken, als je toch iets wilt doen kun je de onderkant met een verf behandelen, wel zo makkelijk.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mijn buurman maakt een veranda met eiken staanders van 200x200mm die door middel van 100x100 rvs platen met een moer bevestigd op betonnen poeren met een RVS draadeind en ik wil hem geen verkeerd advies geven natuurlijk.


Toen ik Eiken kocht voor onze schutting, zei de leverancier dat het niet uitmaakt of het hout nat blijft of niet. Eiken gaat vele tientallen jaren mee.
Inmiddels staat de schutting al acht jaar, en nog geen stukje verrot hout gezien. Dus het zal wel kloppen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Deze waterkering wordt vooral toegepast in constructies die minder makkelijk 'ademen'. Bijvoorbeeld kozijnen en dorpels. Bij eiken staanders die goed kunnen drogen zal dit eigenlijk geen problemen geven.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Allemaal bedankt, hij heeft het nu zonder groef of iets dergelijks geplaatst, ziet er stevig uit en het zal zijn tijd inderdaad wel duren. Straks zit er een mooi dakje overheen en kan er haast niets meer mee gebeuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.