Eiken schroefgaten vullen

MrMet

Nieuw lid
20 apr 2022
6
0
NL
Dag,

Ik heb oude fronten liggen, 18 mm massief eiken.
Deze hergebruik ik om vanalles te maken, nu moet er een kist komen.
Er zaten natuurlijk handgrepen op de keuken, nu komt het precies slecht uit met de maatvoering voor de kist.
Wat is de beste manier om deze onopvallend weg te werken?
Ik kan ze zo zetten dat het niet teveel opvalt.
Ik wil het eiken opborstelen en behandelen met monocoat.

Ik hoor graag jullie advies!

Bijlagen

• 9eaa6932-628b-4565-afb4-a473d579de56.jpeg
    9eaa6932-628b-4565-afb4-a473d579de56.jpeg
    102,6 KB · Weergaven: 14

orf

Actieve deelnemer
5 mei 2020
31
34
Met een proppenboor kun je een prop boren uit een plank met een beetje dezelfde kleur en nerf. Dan kun je het schroefgat uitboren en daar de prop in lijmen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.490
1.177
Enschede, Twente
Een prop is meestal zichtbaar kops hout en dat gaat er misschien een beetje donkerder uitzien dan de rest als je het oliet.
Misschien is het in dit geval beter om het gaatje met was op kleur te vullen en dat bij te werken met stift en zo.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.947
4.056
Je kan de proppen uit een zo goed mogelijk lijkend stukje eiken boren. Niet kops . Dan inlijmen zo dat de hout draad door loopt. Je blijft het wel zien, maar als je goed matched valt het nauwelijks op.

• Leuk
Waarderingen: John1969 en rinus

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
291
117
Zaanstreek
Het liefst maak je proppen uit een reststukje van je 'eigen hout', dan weet je zeker dat de kleur makkelijker in de buurt komt. Met een juiste proppenboor uit langshout te maken, en zoals @chevy66 al zegt, uit een stukkie dat qua houtnerf erg lijkt op waar het in moet komen. Te lange prop maken, erin meppen met houtlijm en daarna met een trekzaagje + spacer nog enkele mm te lang zagen, en met een scherpe beitel vlak afsteken.

iu

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
291
117
Zaanstreek
alternatief is een japanse zaag met fijne tanden
dat is een trekzaagje toch? of bedoel je direct flush zagen? Ik merk dat ik dan toch vaak net een kras maak met de zaag, ook als ik zo'n flush-cutsaw gebruik. Dus ik doe liever met een papiertje, 1mm vulplaatje ofzo ertussen en daarna vlak steken. Ach, ieder z'n methode..

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.098
2.914
Klein-Brabant, Vlaanderen
dat is een trekzaagje toch? of bedoel je direct flush zagen? Ik merk dat ik dan toch vaak net een kras maak met de zaag, ook als ik zo'n flush-cutsaw gebruik. Dus ik doe liever met een papiertje, 1mm vulplaatje ofzo ertussen en daarna vlak steken. Ach, ieder z'n methode..
het enige handgereedschap dat ik veel gebruik, is mijn japanner
is inderdaad een trekzaag
32 tanden / duim vermoed ik
de benaming 'flush' zou ik op moeten zoeken ;-)

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
291
117
Zaanstreek
met die flush-cut (flush betekend vlak ofwel gelijk) zagen is er géén zetting op de tanden. Mijn andere trekzagen hebben mooie tanden voor afkort- of schulpwerk. Die flushzaagjes zijn superflexibel en dun, waardoor je 'm mooi vlak ergens op kan plooien. voorbeeld

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.279
809
‘s-Hertogenbosch
Ik boor ze in een reststuk en breek eruit wat ik nodig heb. De gebroken kant hou ik boven zodat ik zie hoe de nerf verloopt en kan na het uitharden van de lijm glad afsteken zonder dat er te diep uit breekt

MrMet

Nieuw lid
20 apr 2022
6
0
NL
Wat langere prop word wat lastig, alles is 18 mm.
Aan de binnenkant iets terug houden is niet erg.
Ik ga het eens proberen met zo’n proppenboor, bedankt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.