Eiken schrijftafel(tje)

tuoh

Oud hout
Aan alles komt een eind, zo ook aan de schrijftafel, het ding zit in elkaar:D Vandaag de laatste klusjes afgewerkt, blad vastleggen, schuiflade samenbouwen en plaatsen, en als kers op de taart een houten topje voor op het schuiffront gedraaid.

Blad vastleggen is gebeurt met de hier al eerder genoemde bladwervels, dat laat de nodige bewegingsvrijheid aan de diverse onderdelen bij werkend hout.
CIMG3991.jpg

De schuif heb ik dusdanig gemaakt dat bij het openen de hele nuttige oppervlakte van onder de tafel komt, maar zonder dat het de schuif eruit kan donderen. Beide zijkanten van de schuif zijn langer gehouden, bij een open schuif zit een deel van de zijkanten dan nog tussen de geleiding. Front is bevestigd met verdoken zwaluwstaarten, achterkant zit in een ondiepe groef en werd vastgezet met doorgaande drevels van 6mm.
Bij de zwaluwstaartverdeling heb ik mij enige dichterlijke vrijheden gepermitteerd:p Zo kon ik de sponningen voor de bodem uitzagen op de paneelzaag, zonder dat die sponning op de koppen zichtbaar werd.

CIMG3999.jpg

Alle onderdelen op een hoopje, de zijkanten met overlengte.
CIMG4000.jpg

Achterkant vastgezet met doorgaande drevels.
CIMG4023.jpg

Eindresultaat, schuif volledig zichtbaar.
CIMG4003.jpg

Om te beletten dat de schuif bij het gebruik te ver kan uitgetrokken worden ook maar een begrenzing ingebouwd. Moet de schuif eruit genomen worden dan kan de wartel horizontaal gedraaid worden en houd niks de schuif nog tegen;)

CIMG4006.jpg

En tenslotte het volledige plaatje.
CIMG4015.jpg

Afwerking zijn we nog niet uit, de mogelijkheid zit er in dat we de tafel een paar weken in alle weer en wind buiten gaan parkeren om één en ander wat te verouderen. Heb voor alle veiligheid alles gelijmd met een Pvac D4 lijm.

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Het klinkt allemaal zo eenvoudig en voor jou zal dat ook wel zo zijn, maar ik vind het weer een prachtig staaltje van vakmanschap.
Het was weer genieten om dit werkstukje te zien groeien en vooral van de duidelijke en leerzame beschrijving. :D
 
A

Athanor

Guest
Mooi werkstuk André! Leuk gedocumenteerd en een uitdaging voor anderen om ook aan de slag te gaan;)


Fons
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ben niet alleen onder de indruk van het kunnen maar ook van de snelheid waarmee dit alles wordt gerealiseerd. Dat is een dodelijke efficientie waar ik graag zelfs over een fractie ervan al zou willen kunnen beschikken. Tof verslag Andre, fijn dat je dat met ons deelt.
 

Karel79

Nieuw lid
29 apr 2013
5
1
brielle
Waar heb je de bodem vd schuif van gemaakt? Zo op de foto lijkt het vh zelfde materiaal, maar gezien de diepte vd sponning lijkt het max 1 cm ofzo. Dat zal dan toch geen massief eiken zijn?
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
André, prachtig prachtig dit is AF,die lade is vr mij iets te hoog gegrepen!
Daar was ik al bang vr dat het met die mooie vogels was gemaakt!
Ik kijk al uit naar het volgende!!!!
Mvg,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Bedankt heren voor alle lovende woorden:eek:

Snelheid van werken dat komt met de jaren, of, met voldoende oefening. De bouwtijd van dit tafeltje van start tot finish bedroeg juist 16u, is dat snel? In opdracht kan het nooit snel genoeg zijn dat weet ik wel:D

Als bodem voor de schuif is een 2ehands restje multiplex van 5mm gebruikt, wie wat bewaart heeft wat, de kleur ervan sluit inderdaad mooi aan bij het eiken.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
André, prachtig prachtig dit is AF,die lade is vr mij iets te hoog gegrepen!
Daar was ik al bang vr dat het met die mooie vogels was gemaakt!
Ik kijk al uit naar het volgende!!!!
Mvg,
Rudy

Hallo Rudy,

kijkend naar je ladenkast in ander topic hier, denk ik dat het stilaan tijd word voor jou om ook een paar vogeltjes te gaan vangen;)
Zo moeilijk is het allemaal niet, enkel wat oefenen. Het geeft je volgende werken weer een stukje meerwaarde, zo ga je steeds progressie blijven maken.
Iedereen is van nul moeten beginnen, niemand word geboren met een beitel in de hand:D:D

Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
16 uur, snel? Echt wel, ik zou er minimaal 60 uur aan bezig zijn.

Maar ik heb geen vlak-vandikte dat is wel een issue...:D
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ben niet alleen onder de indruk van het kunnen maar ook van de snelheid waarmee dit alles wordt gerealiseerd. Dat is een dodelijke efficientie waar ik graag zelfs over een fractie ervan al zou willen kunnen beschikken. Tof verslag Andre, fijn dat je dat met ons deelt.

Amen! Zonder al te arrogant te willen klinken durf ik zeggen dat ik ten lange leste ook zoiets zou kunnen maken. Maar het zou me weken kosten om het klaar te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.