Eiken schijf 106cm doorsnee

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.406
675
Emst
Ik heb van mijn broer een 2 schijven van een stam gekregen.
Of ik er een schalen van kan maken.
Doorsnede schijf 106cmen de dikte is geschat op 25cm
Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Ik heb een Viceroy draaibank waar ik aan 1 kant het bed weg kan halen en daar dus het blad op vastmaken dan is de hoogte tot de vloer misschien net genoeg.
Draaibank weegt ongeveer 200kg
Maar dan heb ik een losse bijtelsteun nodig, hoe maak ik dat?
In hoever loop ik risico dat de draaibank omkiept?
Welke snelheid maximaal?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Als je die schijf in een keer op je bank wil krijgen mag je wel een goede kraan of loopcat aanschaffen. Als het kopshout is gaat het vrijwel zeker scheuren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij mijn poging om van eiken 60 cm diameter x 30 hoog in kopshout een schaal van plm. 5 mm dik te maken, ging het mis - één grote barst van de rand tot aan het midden bij het drogen. Natuurlijk moet het nog dunner kunnen, maar eiken is voor het werken in kopshout een minder handige soort.

Wat betreft wiebelen e.d. - ik heb een VB36 met kleinere stukken zien wiebelen. Staat de draaibank stevig vast aan een betonnen voet?

En voor de snelheid: dat hangt helemaal van de balans van het blok hout af natuurlijk. Ik neem aan dat je een frequentieregelaar hebt? Zonder zou ik er niet aan beginnen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.406
675
Emst
Het is kopshout, vochtpercentage is ongeveer 30%.
De Viceroy heeft 2pk en heeft een frequentieregelaar.
Hij staat los op de grond
De oplossing is waarschijnlijk in zicht.
Van de houtdraaivereniging is er iemand die heeft een Geiger die ongeveer 105cm kan draaien.
Hij vindt het een uitdaging, over een week of 2 weet ik meer.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Die schijf is ongeveer net zo zwaar als je bank: 200 kg, Goed dat je een uitweg hebt. Maar:.... je zal toch wel moeten beginnen bij hooguit een paar hertz? . Bij heel lage frekwenties zal de motor het nominale vermogen niet kunnen leveren. Je bent aan de max. stroom gebonden. Lijkt me een interessante uitdaging.

mvg
Klaas.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.406
675
Emst
De schijf is geen 200kg misschien de helft, hij is al aardig droog.
Op mijn eigen bank zie ik het niet zitten, te hoge aanvangssnelheid en hij zit niet aan de wereld vast.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hm, 106 cm diamen 25 cm dik en een sg van 0,8 kom ik op 176 kg. Dit is maar een sommetje met aangenomen s.g. en als je hem gewogen hebt is dat de werkelijkheid. Maar, ben met je eens, nog steeds te veel, te groot voor je eigen losse bank

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.