Eiken/Sapeli tuinbank - maar hoe zet ik hem 's winters binnen?

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Hoi mede houtbewerkers.

Ik ben nieuw hier en ook redelijk nieuw qua ervaring, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben van plan een eikenhouten tuinbank te bouwen met armleuningen van Sapeli (die had ik nog liggen)
(zie plaatje). De bedoeling is dat er nog kussens op komen zodat we 's zomers lekker buiten kunnen zitten
of lekker languit kunnen liggen op de bank. (Ik heb geen illusies qua doorlooptijd: dat wordt waarschijnlijk
volgende zomer)

Als jullie ideeen hebben over het ontwerp, laat ze gerust weten: nu kan ik nog het eea aanpassen.

Nou wil ik echter de bank niet de hele winter in weer en wind buiten hebben staan, en ik heb geen garage
om het heel op te bergen. Dus hij moet uit elkaar kunnen. Het meest voor de hand liggend is om de lange
planken los te kunnen maken, dan hou ik een compact pakketje over en de planken kunnen op zolder.

De makkelijkste manier is om wat RVS slotbouten er doorheen te jassen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar
een oplossing die er wat mooier uit ziet en het hout aan de bovenkant intact laat. Ik heb nog alleen
nog niet echt iets gevonden dat echt gaat werken. De problemen die ik zie:
  • rampa's in RVS (want eiken) zijn (a) duur en (b) gaan toch los zitten door het werken van het hout.
  • Dat laaste geldt natuurlijk voor andere schroeven.
  • Scherpe hoeken buiten zijn ivm. werking niet zo'n goed idee, dus ik neem aan dat zwaluwstaart-achtige
    verbindingen dan ook niet gaan werken (als ik ze als gemaakt krijg).
  • Ik zie geen manier op ergens op de een-of-andere manier een mooie wig te gebruiken
Heeft iemand van jullie misschien een goed idee?

Bij voorbaat dank,

Wouter
 

Bijlagen

  • Bank.jpg
    Bank.jpg
    30 KB · Weergaven: 19

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Is het een probleem voor je als er op de achterkant van de planken (op de plaats van de verbindingen) RVS plaatjes worden geschroefd? Dan kan je daar gaten in boren en draad in (laten) tappen om vervolgens de planken van achter/onder met normale rvs-bouten vast te zetten.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Heb je ook aan een hoes gedacht? Er zijn er zat te krijgen voor bestaande banken, dus whet lijkt ,e sterk dat je niets iets kunt vinden in jouw maten.
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Is het een probleem voor je als er op de achterkant van de planken (op de plaats van de verbindingen) RVS plaatjes worden geschroefd? Dan kan je daar gaten in boren en draad in (laten) tappen om vervolgens de planken van achter/onder met normale rvs-bouten vast te zetten.
Dit klinkt op zich goed, maar ik heb niet helemaal een beeld bij wat je bedoelt. Gaat het dat dan niet alsnog loslaten door de werking van het hout?
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Heb je ook aan een hoes gedacht? Er zijn er zat te krijgen voor bestaande banken, dus whet lijkt ,e sterk dat je niets iets kunt vinden in jouw maten.
Op zich wel aan gedacht, maar we hebben ook een hoes om onze bakfiets, en ondanks dat die het best goed doet, komt er toch best wat vocht onder/binnen. Bovendien kan het hier in Hoofddorp best flink waaien, en de meeste hoezen kunnen daar niet zo heel lang tegen. Dus het leek me beter om het binnen te leggen, dan kan ik in de lente als ik het buiten zet, even een beurt geven en bij het binnenhalen weer.
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Waarom maak je het niet volledig van eiken? Dan kan je het gewoon heel het jaar buiten laten staan.

goeie vraag, met meerdere antwoorden:
(a) dan heb ik nu een verkeerde hoeveelheid eiken besteld 😬
(b) voor het leuke
(c) omdat ik het idee had dat eiken of sapele mahonie niet zoveel uitmaakt qua duurzaamheid (allebei klasse 2)
(d) omdat ik die mahonia had liggen van een vorig project
(e) omdat ook eiken (met name die lange planken) krom kan trekken

en last-but-not-least:
(f) omdat ik eigenwijs ben en vind dat er een oplossing zou moeten bestaan, zodat ik het uit elkaar kan halen 🙃
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
en vind dat er een oplossing zou moeten bestaan, zodat ik het uit elkaar kan halen
Dat is een prima reden :cool: Bij houtbewerking staat vaak de uitdaging vooraan!

Ik vind bij Sapeli online vooral duurzaamheidsklasse 3. Dat is niet geweldig voor (permanent/onbeschermd) buiten. Er is trouwens ook eiken wat hierin valt.

Slotbouten / vleugelmoeren zijn waarschijnlijk de meest eenvoudige manier. Er valt ook vast een onzichtbare manier te bedenken, al is dan wel de kunst het stevig te houden. Misschien is een zwaluwstaartverbinding mogelijk?

Let er bij deuvels e.d. op dat je die van eik gebruikt. Standaard zijn ze van beuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.