Eiken regenton aansluiten op het hemelwater

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
345
257
Oosterbeek
Dan de regentonautomaat.
Die met een vaste pijp werken alleen goed als je regenton niet verzakt, want anders trekt die de pijp kapot.
Die met een flexibele buis zijn in dat opzicht beter, maar bij verzakking van de ton kan de bovenkant van de ton onder de afvoerhoogte van de automaat komen, waardoor de ton alsnog overloopt.

Dus ik heb een regentonautomaat die uitkomt in de ton. En in de ton heb ik een aparte overstort gemaakt die afvoert op de regenpijp.

Bekijk bijlage 169153
Heb inmiddels redelijk wat regentonnen aangesloten. Eerst met dit soort automaten, maar dat eindigt altijd in ellende en onvoldoende werking. Probeer de hoofdbuis direct in de ton te laten uitkomen en maak een overloop zoals hier gedaan metd e zwarte flexibele buis.
Feitelijk plaats je de ton dan gewoon IN de regenwater buis. Nooit geen gezer mee gehad en je weet zeker dat je ton maximaal water zal opvangen. Indien gewenst kan ik nog foto's toevoegen, maar die moet ik dan eerst maken...

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.056
444
Middelburg
Ernest bedankt voor de foto's met de daarbij behorende uitleg, werkt zeer verhelderend (y) Gelukkig is mijn plug gemaakt van het zelfde houtsoort; eiken. De regenton staat al jaren (minimaal 15 jaar) in de tuin, dus ik denk/hoop dat hij nog wel wat "jaren" meegaat. Je 2 foto's doet me wel twijfelen of mijn manier van aanpak wel de juiste is, Anderzijds denk ik, laten we het proberen, ik heb immers €35 euro uitgegeven voor de bronzen tap. Om hem als doelloos stuk brons op de plank weg te leggen, dat vind ik ook nogal wat?? Ik kan hem in het bestaande gat bevestigen, waar nu de houten plug in zit, maar dat is niet echt efficiënt, halve inhoud per keer. Mogelijk ga ik hem niet helemaal tot het eind verankeren in de eiken ton (5cm) misschien is 4cm ook wel afdoende? Ik ga sowieso het gemaakte gat (als ik het toch ga doen??) afdichten met siliconenkit in de veronderstelling dat het houtrot minder kans krijgt?? Ik ga er een nachtje over slapen ik ben er eerlijk gezegd niet helemaal uit?
Ps hoeveel cm van de rand van de duig zit de scheur ??.....je hebt dit aangeduid met een geel pijltje in je eerste foto

Thomasz bedankt voor het delen van je kennis/ervaring. Ook daar had ik niet echt aan gedacht, maar inderdaad meestal klinkt het in bij de muren van huizen. Door de werking van het zand/grond, of door die overijverige mieren. Gelukkig is het bijna niet gezakt, sinds de aanleg van de tegels om het huis 10 jaar geleden. Misschien is het dan beter, als het zou gaan inklinken om het te doen zoal jij het hebt gedaan,...niet vanaf de zijkant, maar vanaf boven. Dank allemaal goede tips mannen(y)(y)(y)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.056
444
Middelburg
Dank Kees voor je bijdrage ben benieuwd hoe jij het hebt gedaan. Misschien is het beter een regenton automaat aan te schaffen met flexibele buis. Meestal wordt deze geleverd met de daarbij behorende boor, je boort een gat in de buis die vanaf de dakgoot naar beneden loopt, en dan plaats je de rubberen ring die binnen komt te zItten (buigen en duwen) als overloop. Het mooie van dat systeem is dat je geen rekening hoeft te houden met inklinken, je kunt het afsluiten (winter) en het is snel geïnstalleerd en heeft een filter, alleen het kost iets meer maar dan heb je ook iets. Ik meen dat het iets van €56 euro kost

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.