Eiken ligger onderbreken

john deschilder

Nieuw lid
13 dec 2020
20
2
53
Veurne, West Vlaanderen, België
Hallo,
Een vraag:een dwarsbalk van 15×15 cm,ongeveer 5 meter lang ,weegt ongeveer een 150kg.
Halverwege plaats ik een paal van 15×15.
Aan beide uiteinden van de balk zit er een gebint.
Maar zonder hijsmateriaal is dat wat zwaar op 2 meter hoogte .
Mijn vraag,om gemakkelijker te transporteren en te monteren zou ik de balk in 2 doen en koppelen op de paal .
Is dat verstandig, daar nadien de dakliggers vastgezet worden op de balk .Zo kan de paal in pricipe niet naar buiten gaan?

PiekWerk

Nieuw lid
27 sep 2020
23
9
Rotterdam
Een doorgaande balk is sterker dan een balk die onderbroken wordt op de oplegging. Maar of het sterk genoeg is hangt af van de uiteindelijke massa van dak en theoretische daklast...

• Leuk
Waarderingen: FerryLeek

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.346
3.461
Gaanderen
Ik heb de 5 mtr balken voor mijn schuurtje alleen gelegd. 15x15 douglas. Nee de tijd dat ik dat even optilde is voorbij. Kan nog wel maar is niet goed voor je rug. Als hulpje heb ik een kamersteiger gebruikt. Als je staat en je kan je schouder er onderzetten til je hem er zo in. Je hoeft bijna nooit het volle gewicht te tillen. Helaas mag je klimmateriaal officieel maar tot 150 kilo belasten. Mijn altrex steiger heeft er geen moeite mee.

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

john deschilder

Nieuw lid
13 dec 2020
20
2
53
Veurne, West Vlaanderen, België
Hallo,

Ik ben volop aan het brainstormen en kennis aan het opdoen via dit forum.Het betreft een tuinhuis en een overdekt terras ,in 2 delen,tuinhuis 5 op 4.5 meter ,terras 4 op 4.5 meter .Met op de gevel van het tuinhuis een ossenoog .
Ik heb een aantal vragen,

1-voor een korbeel,bestaat er een richtlijn voor de grootte ,ik bedoel de verte van de paal?bvb 50cm van paal en 45 graden ?

2--Voor een overspanning van 5 meter ,welke balk zou ik gebruiken in de nok?en moet ik daar dan een korbeel aan bevestigen aan beide zijden?

3-ik twijfel tussen 2 constructies voor het dak ,ik kan niet werken met sketchup,dus heb ik een schetsje gemaakt ,waarbij A en B verschillende mogelijkheden zijn.
A is met dwarsgordingen van 15*15 halverwege het spant
B is zonder dwarsgordingen maar dan wel met zwaardere keepers ,benamingen zijn misschien niet zo duidelijk .
Ik heb het uitgerekend qua kostprijs en dat scheelt dan niet zo veel.

4-ik zou op de gevel dus een ossenoog plaatsen,iemand een schema of schets van hoe ik deze best plaats,
onder het spant .

5-De palen zullen op een gemetst muurtje komen te staan,ik had gedacht om eerst een betonijzer chemisch te verankeren op de plaats waar de paal komt en er dan rond metsen.
En leg je er dan iets tussen ,tussen muur en paal?om contact te vermijden?

Ik zal nog veel vragen hebben ,bedankt in ieder geval voor de input ,ik hoor het vraag van jullie .

John

Bijlagen

• 20210119_125635.jpg
    20210119_125635.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 16

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.