Eiken issue voor binnenkozijnen

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
114
11
Beste forumleden,

Over enkele weken wil ik graag eiken binnendeuren gaan maken (van een oude Amerikaans, eiken vloerdelen). Daarnaast wil ik een eiken kozijn maken. Al geïnformeerd naar eiken kozijnprofielen A, maar die zijn nergens te krijgen. Dan maar zelf maken.
Na wat rond gebeld te hebben naar diverse houthandelaren, loop ik tegen het volgende probleem aan. Eiken voor meubels met een kopmaat van 100x100 kost 65 euro ex. BTW per meter. Voor drie kozijnen gaat mij dat ruim 1000 euro kosten. Iets teveel van het goede ;-). Ik kan ook windgedroogd eiken kopen (rv van 16% gemeten met de vochtmeter) 35 euro incl. BTW per balk van 3100mm. Dat zal voor binnen ben ik bang niet droog genoeg zijn. Aangezien er gestuct gaat worden tegen het kozijn aan, wil ik vanzelfsprekend niet over 1 jaar de kozijnen er weer uit moeten slopen omdat ze helemaal krom, scheluw en of gescheurd zijn.

Hoe zouden jullie dit oplossen? Balken van dit formaat enkele weken binnen leggen gaat geen 8% rv opleveren. Kunstmatig drogen heb ik nog nooit gedaan en vermoed dat dat ook niet op zo'n korte termijn kan.

Hoor graag jullie ideeën.

Dank!

Groet, Sander
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
114
11
Kleine toevoeging: als timmerlieden bij de houthandel maranti (kozijnprofielen) kopen om kozijnen van te maken, is de rv dan 8%? Of maken zij de kozijnen van hout met een hoger vochtgehalte?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Eiken voor meubels met een kopmaat van 100x100 kost 65 euro ex. BTW per meter.
ovengedroogde eik 1ste keus heb je aan 2.000 euro / m³
sectie 100-100 mm is 0,01 m³
komt dus op 2.000 x 0,01 = 20 euro / m
reken op 50 % uitval, dus 2 x 20 = 40 euro / m
mocht ik die maat 100 x 100 zelf maken, dan zou ik 2 planken van 50 x 100 tegen mekaar zetten om het werken te beperken
sommige handelaars bieden samengestelde secties aan, waarbij de zichtbare kant uit een doorlopende strook bestaat
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Wat moet de uiteindelijke maat van de kozijnen worden? Toch niet 100x100? Beter is om het kozijn samen te stellen van losse onderdelen. Er moet een sponning inkomen, en die kan je beter van een losse plank eiken maken. Dan heb je minder dik eiken nodig en ben je denk ik goedkoper uit. Eiken 100x100mm gedroogd is duur.
Een standaard binnendeur kozijn is 56x115mm als je 3 planken van 2 cm dik in verschillende breedtes op elkaar lijmt kom je op 6 cm en kan je door de verschillende breedtes simpel een sponning maken.
En een ander voordeel is, is dat de werking ook minimaal zal zijn.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
114
11
Dank voor de reacties! :) Ik heb het verlijmen van dunnere delen overwogen, maar ben bang dat de overgang niet zo mooi is of valt dat mee?
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
114
11
Dank voor de reacties! Ik ga dat proberen!

Hartelijke groet, Sander
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Inderdaad, als je bijvoorbeeld 1 plank van 20mm dik en 22 cm breed doormidden zaagt en het, als het ware, als een boek dicht vouwt, dan lopen de nerven mooi door op 1 kant. Je zult er weinig van zien. Maar ook als je het hout wat selecteert op kleur en nerf van 2 verschillende planken, is het bijna niet te zien.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb het verlijmen van dunnere delen overwogen, maar ben bang dat de overgang niet zo mooi is of valt dat mee?
als de overgangen telkens in een hoek van het profiel komen, dan zou je er weinig van mogen merken
zijden die volledig in het zicht blijven zou ik uit 1 deel maken
als je een tekening van de doorsnede in dit draadje stopt, dan wordt het iets duidelijker
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik ben het met de anderen eens, planken verzagen en tot een kozijn lijmen. Met een beetje puzzelen kan je op kleur en nerf bij elkaar doen. Dan zie je niet dat het een gelijmd kozijn is.
En voor de werking is het een stuk beter, mits je bij het lijmen wel op de jaarringen let.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.