Eiken houten badmeubel

sanderT

Nieuw lid
3 mrt 2014
4
0
Beste forumleden,

Ik wil mijn eerste badmeubel van eiken gaan maken. Alleen ik zit met een paar vragen, ik heb het forum en google al afgezocht maar ik kom niet verder. Ik wil eigenlijk met 4 eiken planken van 12,5cm breed en 2cm dik een blad wil verlijmen met lamello's. De zijkanten ook verlijmen op deze manier en dan ook weer bevestigen op dezelfde manier. De la maak ik van MDF en alleen aan de voorkant worden 2 eiken planken verlijmd. De achterkant maak ik ook dicht met eiken planken zodat ik hem goed kan bevestigen aan de muur. De hele badmeubel word verder beschermt met een olie.

Mijn vraag is nou doe ik het zo goed zodat het kromtrekken/scheuren minimaal blijft. En moet ik als ik hem aan de achterkant bevestigt heb aan de muur sleuf gaten maken? zodat het hout kan werken en niet tegen gehouden word door de bouten. Lijkt me zo vervelend als ik hem heb hangen alles trekt krom dat ik hem er weer af kan halen en met een paar gaten in me nieuwe badkamer muur zit:(
Had al wel gelezen dat als je kwartiers gezaagd hout pakt dit voornamelijk in de dikte uitzet?

Alvast bedankt,

Sander

Badmeubel 1.jpgAchterkant badmeubel.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hallo Sander,

Ik zou als ik jou was het achterpaneel iets naar binnen laten vallen en het kastje dan middels een zgn. "french cleat" aan de wand hangen. Dit geeft je meteen ook wat speelruimte om het geheel goed waterpas te kunnen ophangen. Zoek maar eens naar deze term op dit forum.

Succes !
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Sander, kijk ook eens naar 'Badkamermeubel' in algemene werkstukken -> http://www.woodworking.nl/showthread.php?6100-Badkamermeubel
Dit meubel heb ik zelf gemaakt. Heb er geen foto's meer bij staan dat de meubels hangen en afgewerkt zijn. Maar ze hangen nu 1,5 jaar en helemaal geen problemen met kromtrekken of iets dergelijks. Het is gerookt eiken.

Heb de planken wel smaller gemaakt, en om en om verlijmd. Dit werkt het kromtrekken ook tegen, hoe breder de planken zijn, hoe meer kans op kromtrekken! Alles verlijmd met domino's.

Zelf zou ik de la niet in MDF maken, dit is zo vocht gevoelig! Ik heb berkenmultiplex gebruikt. Een hele la gemaakt met frontje en daarop het eikenfrontje geschroefd.

Afegwerkt met OSMO hard wax. Bevestiging aan de muur gewoon met kozijnpluggen. Geen gleuf gat of zo.

Succes ermee!
 

sanderT

Nieuw lid
3 mrt 2014
4
0
Hallo Sander,

Ik zou als ik jou was het achterpaneel iets naar binnen laten vallen en het kastje dan middels een zgn. "french cleat" aan de wand hangen. Dit geeft je meteen ook wat speelruimte om het geheel goed waterpas te kunnen ophangen. Zoek maar eens naar deze term op dit forum.

Succes !

French coat ophanging ziet er indd handig uit bedankt voor de tip

- - - Updated - - -

Sander, kijk ook eens naar 'Badkamermeubel' in algemene werkstukken -> http://www.woodworking.nl/showthread.php?6100-Badkamermeubel
Dit meubel heb ik zelf gemaakt. Heb er geen foto's meer bij staan dat de meubels hangen en afgewerkt zijn. Maar ze hangen nu 1,5 jaar en helemaal geen problemen met kromtrekken of iets dergelijks. Het is gerookt eiken.

Heb de planken wel smaller gemaakt, en om en om verlijmd. Dit werkt het kromtrekken ook tegen, hoe breder de planken zijn, hoe meer kans op kromtrekken! Alles verlijmd met domino's.

Zelf zou ik de la niet in MDF maken, dit is zo vocht gevoelig! Ik heb berkenmultiplex gebruikt. Een hele la gemaakt met frontje en daarop het eikenfrontje geschroefd.

Afegwerkt met OSMO hard wax. Bevestiging aan de muur gewoon met kozijnpluggen. Geen gleuf gat of zo.

Succes ermee!

Mooi meubel! Bedankt voor de tips
 

Jasonvl

Nieuw lid
25 feb 2023
1
0
Nederland
Ik wil graag mijn ervaring delen over het kopen van een eiken houten badmeubel bij XLsanitair - Groot in betaalbaar sanitair. Ik ben ontzettend blij met mijn aankoop en ik kan dit bedrijf zeker aanbevelen aan anderen.

Ten eerste was ik onder de indruk van de kwaliteit van het hout. Het is echt prachtig eikenhout van hoge kwaliteit en dat zie je terug in het meubelstuk zelf. Daarnaast was ik erg te spreken over de afwerking. Het meubelstuk is netjes afgewerkt en ziet er echt fantastisch uit in mijn badkamer.

Wat ik ook zeer aantrekkelijk vond, was de prijs. Ik had elders ook gekeken naar eiken houten badmeubels en deze waren vaak aanzienlijk duurder dan bij XLsanitair - Groot in betaalbaar sanitair. Ik vond de prijs-kwaliteitverhouding dus echt heel goed.

Tot slot wil ik nog benadrukken dat ik zeer te spreken was over de service van dit bedrijf. Ze waren vriendelijk, behulpzaam en reageerden snel op mijn vragen. Kortom, als je op zoek bent naar een prachtig eiken houten badmeubel van hoge kwaliteit voor een goede prijs en met uitstekende service, dan raad ik XLsanitair - Groot in betaalbaar sanitair van harte aan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Bovenstaande bericht lijkt me reclame. Niet voorgesteld (niet verplicht hoor) je hebt de schijn tegen.
We zijn hier meer van zelf maken en dan alle stappen laten zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: AHK

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik wil graag mijn ervaring delen over het kopen van een eiken houten badmeubel bij XLsanitair - Groot in betaalbaar sanitair. Ik ben ontzettend blij met mijn aankoop en ik kan dit bedrijf zeker aanbevelen aan anderen.

Ten eerste was ik onder de indruk van de kwaliteit van het hout. Het is echt prachtig eikenhout van hoge kwaliteit en dat zie je terug in het meubelstuk zelf. Daarnaast was ik erg te spreken over de afwerking. Het meubelstuk is netjes afgewerkt en ziet er echt fantastisch uit in mijn badkamer.

Wat ik ook zeer aantrekkelijk vond, was de prijs. Ik had elders ook gekeken naar eiken houten badmeubels en deze waren vaak aanzienlijk duurder dan bij XLsanitair - Groot in betaalbaar sanitair. Ik vond de prijs-kwaliteitverhouding dus echt heel goed.

Tot slot wil ik nog benadrukken dat ik zeer te spreken was over de service van dit bedrijf. Ze waren vriendelijk, behulpzaam en reageerden snel op mijn vragen. Kortom, als je op zoek bent naar een prachtig eiken houten badmeubel van hoge kwaliteit voor een goede prijs en met uitstekende service, dan raad ik XLsanitair - Groot in betaalbaar sanitair van harte aan.
Weer zo'n irritante spammer die dus helemaal niet snapt qaar dit forum over gaat. Maar weer gemeld. Het is wel schering en inslag de laatste tijd......
 
  • Leuk
Waarderingen: AHK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.