Eiken en purperhart borrelplan

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Voor een housewarming zochten we een origineel cadeautje. Er was een idee om een borrelplank te geven met alle namen erin gebrand (had 1 van de moeders ook georganiseerd als cadeau voor de juffen aan het einde van het jaar.
Hierop aangegeven dat ik het leuker zou vinden als we een zelfgemaakt plankje doen. Zo gezegd, zo gedaan :) Ik had nog een restje purperhart liggen en een maatje nog wat eiken.
WhatsApp Image 2021-07-15 at 11.32.03.jpeg
Het begin, let niet op de veiligheidsschoenen ;)

WhatsApp Image 2021-07-15 at 12.46.03.jpeg
Ongeveer even dik gezaagd, het eiken door midden en het purperhart proberen net zo dik te zagen
WhatsApp Image 2021-07-15 at 12.57.19.jpeg
Na wat over en weer geklets met de anderen een verdeling besloten voor het plankje.
WhatsApp Image 2021-07-17 at 10.28.37.jpeg
Na het verlijmen de vorm uitgezaagd met de decoupeerzaag en daarna met de bovenfrees mooi afgewerkt en daarna naar de lasergraveerder gebracht.
WhatsApp Image 2021-07-20 at 17.10.11.jpeg
NEt terug van de graveerder en klaar voor de olie.
WhatsApp Image 2021-07-25 at 09.20.32.jpeg
En het eindresultaat bij de nieuwe eigenaar :) Ben er best tevreden over. Gaat nog best tijd in zitten, vooral het netjes zagen en vervolgens vlakken met de bovenvrees en het wachten tot de olie gedroogd is zodat de 2e en 3e laag erop konden.
De ontvanger van het cadeau vroeg zich af hoe het gemaakt was en dacht dat het paars geschilderd was :) Toch een leuk compliment.
Ik heb vrij weinig tijd om dingen te maken, maar deze toch in een paar dagen af gekregen (had een week om het te maken en de olie moest 36 uur drogen en was afhankelij van de graveerder, die heel erg relaxed en snel was trouwens).
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Mooie combinatie, ik heb een zwak voor purperhart dus vind deze schitterend!

Wat voor olie heb je gebruikt?
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Mooie combinatie, ik heb een zwak voor purperhart dus vind deze schitterend!

Wat voor olie heb je gebruikt?
Verbeterde houtolie van de Cokerije.
Als je van purperhout houdt vindt je deze lamp vast ook grappig.
 

Bijlagen

  • IMG-20210402-WA0003.jpg
    IMG-20210402-WA0003.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 55

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Nice! Zeker de borrelplank met het contrast tussen de houtsoorten, maar de lamp is ook een flinke eye-catcher. Ook leuk met het groen van de planten erbij.
Blijft het hout met die olie deze kleur, of wordt het na verloop van tijd toch bruin/grijs? (ook beter gezegd hoe lang hangt de lamp er al?)
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Nice! Zeker de borrelplank met het contrast tussen de houtsoorten, maar de lamp is ook een flinke eye-catcher. Ook leuk met het groen van de planten erbij.
Blijft het hout met die olie deze kleur, of wordt het na verloop van tijd toch bruin/grijs? (ook beter gezegd hoe lang hangt de lamp er al?)
Ik heb het borrelplankje met de olie gedaan, nog geen idee hoe lang dat houdt, is nu een week of 2. Ik heb de lamp in de skylt gezet met 2 soorten uv-blocker erbij gemengd. Die hangt nu een goed half jaar denk ik zonder verkleuring.

Is zeker een eye catcher, mijn moeder houdt ontzettend van paars dus vandaar hiervoor gekozen (nadat ik bij toeval een stuk purperhart tegen kwam voor weinig toen ik teak haalde voor mezelf).
Mijn ouders vonden onze lamp zo gaaf dat ik besloten heb die dus van purperhart nogmaals te maken. Purperhart is wel wat lastiger verwerken dan (jong) teak :rolleyes:
Onze eigen lamp die ik eerder had gemaakt:
 

Bijlagen

  • IMG_20210327_111629.jpg
    IMG_20210327_111629.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 47

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Die borrelplank is goed geslaagd! Ik vind de motor in het ontwerp ook erg leuk geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Omdat ik nog wat restjes eiken had liggen (klein stukje) besloten ook maar telefoonhoudertjes te maken in dezelfde stijl :) Degene met inham is voor een maatje met een Iphone, blijkbaar moet je daabij helemaal bij de onderkant van het scherm kunnen komen :)
Klein projectje waar ik al met al toch nog even mee bezig ben geweest, vooral om het hout steeds vlak te krijgen. Leuk detail (wat ik blijkbaar niet erg goed op de foto heb gezet...) is dat ik het eiken opgedikt heb door er een stukje purperhart onder te lijmen.
WhatsApp Image 2021-10-06 at 11.32.27 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-06 at 11.32.27 (2).jpegWhatsApp Image 2021-10-06 at 11.32.27.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en Danny1984

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.