Eiken constructie, hoeveel krimpt het nog?

Elzo

Nieuw lid
15 aug 2020
2
0
Hallo allemaal,

Ik ben een huis aan het bouwen. Het dak van het huis wordt gedragen door een groot eikenhouten gebint. Op tekening en in de berekeningen zijn de afmetingen van alle eiken palen 15 x 15 cm. Nu heb ik het eiken laten zagen op 16 x 16 cm, gezien ik alles nog een keertje door de vandiktebank wil halen omdat ik dat mooier vind. Ook een reden voor de overmaat is dat het eiken vers is en nog zal krimpen. Heeft iemand eng idee of ervaring hoeveel vers eiken nog krimpt in deze situatie? Als het gebint eenmaal staat zal langzaam het huis worden afgebouwd en uiteindelijk staat het eiken binnen in kamertemperatuur.

Ik heb natuurlijk al wat op internet gezocht, maar ik lees toch wat verschillende dingen. Ik ben benieuwd of hier iemand nog een interessante toevoeging heeft.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Eiken kan wel tot 10% krimpen. Maar omdat er in dikke balken scheurtjes ontstaan, zal de buitenmaat minder krimpen. Bij een plank is dat weer anders.
Ook met kamertemperatuur moet je rekening houden met krimp en uitzetten. Want 20 graden in de winter is iets anders dan 20 graden in de zomer.
Wel leuk, een eigen huis bouwen. Helemaal van hout?
Ik droom er wel eens van, maar om het naast mijn werk en sociaal leven te doen, dat wordt erg lastig.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Felder heeft een (gratis) app waarbij je allerlei gegevens in kunt voeren waarna je een uitkomst krijgt hoeveel een houtsoort krimpt bij een bepaalde vochtafname.

Ik heb het niet nagerekend, maar vind de app wel een aanvulling. Daarbij komt dat het bij Felder niet vaak gratis is:)
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
mooi !
heb je het adres op die te draaien of op te halen ?
In de app store of in google play. Ik kan (helaas) niet achterhalen waarom iets dergelijks niet gewoon op de pc te draaien is. Ik ben nog een beetje van de pc generatie:)


1597560891291.png1597560891291.png
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Elzo

Nieuw lid
15 aug 2020
2
0
Bedankt voor de informatie allemaal, het helpt mij weer een stukje verder in mijn keuzes :)

@SunRayes, Het huis wordt bijna helemaal van hout. Het is een betonnen fundering met daarop dus de eiken constructie, en de buitenmuren zijn houtskeletbouw met ook weer een houten gevelkleding (rabatdelen). Aardige klus maar erg mooi om te doen, en zeker niet niks naast het gezin, werk en sociaal leven.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier is een lijst van hout krimp procenten, maar let er wel op dat ze praten van groen to oven droog.

Iets what je dus nooit krijgt, het andere probleem is dat je dus scheuren krijgt as het droogt en dus je mooie vlakke kanten niet meer vlak zijn en naar buiten draaien, de hele balk kan/wil twisten, naar gelang het hout gegroeid heeft, Ik had twee eiken balken als pilaren, deze hadden dus flinke scheuren maar dat is het mooie van hout vind Ik.

En ja hout werkt voor eeuwig, met het veranderen van de lucht vochtigheid.

Goeie vrienden van mij hier hebben een groot huis gebouwd van hout en de wanden hebben veel gekrompen over de eerste jaren, ramen en deuren krimpen niet en daar moet dus wel rekening mee gehouden worden, dat was dus een Log House, maar al deze dingen vind je wel uit waneer jij jou huis bouwt, veel geluk er mee.

Wood shrinkage.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.