Eiken bijgebouw

tuoh

Oud hout
In de zagerij kan men de nokbalk (8x26) en de gordingen (8x22) uit een stuk maken. Deze hebben een lengte van 660cm. Is dit aan te raden of bestaat de kans dat deze vlugger gaan kromtrekken? Is er een reden om dit niet uit één stuk te doen?

Lassen van houten balken doet men wanneer een stuk hout te kort is voor een bepaalde toepassing.
Een balk gebruiken die lang genoeg is geniet altijd de voorkeur, maar kan niet altijd.
Constructiehout gaat altijd wat werken tijdens het drogen, ook de kortere stukken, daar moet je het dus niet voor laten.
Meestal gebruikt men een schuine las, schuine liplas, of schuine haaklas.

Schoren van priemstijl naar nokbalk mag altijd, beter eentje teveel dan eentje te weinig. De lengte van die schoren is niet echt aan regels gebonden.
Zoals getekend lijkt het prima.

Wat de verbinding tussen spant en en ankerbalk betreft, het verdient de voorkeur om het spantbeen te laten verzinken in de ankerbalk zonder de zijkanten van de ankerbalk weg te hakken. Is optisch mooier, maar hier bijna niet te doen vrees ik. Voor de sterkte maakt het niet uit.

Verbinding priemstijl met ankerbalk kan (en mag) op beide manieren uitgevoerd worden.
 

eddyp

Nieuw lid
20 okt 2015
12
0
Veel succes! Ik kijk echt uit naar meer foto's! Ik ben van mening dat foto's en stelen met je ogen de beste leerschool is :)
Dank je wel. Ik volg je topic met veel belangstelling. Er staat zeer veel informatie in. Het is jammer dat de meeste foto's in de oudere topics verdwenen zijn.
 

eddyp

Nieuw lid
20 okt 2015
12
0
Verbinding priemstijl met ankerbalk kan (en mag) op beide manieren uitgevoerd worden.
Als ik voor de optie van pen en gat verbinding ga, kan deze dan als volgt uitgevoerd worden?

spant.JPG

De lengte van de pennen is 120mm (2/3 van de hoogte van de ankerbalk-10mm). De dikte van de pen is 50mm (1/4 van de breedte voor dikkere houtsecties).

Wat de toognagels betreft. Is één toognagel van 25mm (1/8 van de houtsectie) per vebinding voldoende? Zeker voor de verbinding van de ankerbalk met de priemstijl.
Is er een regel die de positie van de toognagels bepaald? Waar plaats ik deze bijvoorbeeld ten opzichte van de penborst?

Is er een verschil in sterkte wanneer men de sporen (70mmx70mm) met elkaar verbindt met een half houtverbinding (1)of een pen en open gat (2)?
Maak ik hier gebruik van een toognagel, of schroeven om deze met elkaar te verbinden?

sporen.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.