eiken bijgebouw plaatsen

tuoh

Oud hout
Yep, helemaal goed.
Je ziet zelf ook dat uitvoering 2, met overstekende ringbalk, een sterkere verbinding geeft.
Bij uitvoering 1 blijft het resterende rechte stuk naast de zwaluwstaart het heikele punt. Daarom ook de suggestie om ook hier de ringbalk minimaal 30mm te laten oversteken.

De sterkste oplossing vind je hier: https://www.woodworking.nl/showthread.php?29016-Barn-werkplaats
Dit zou je perfect kunnen toepassen aan de kant welke tegen de muur komt.
 

Bjorn D

Nieuw lid
19 aug 2017
15
5
Bocholt - B
ik heb vandaag nog eens verder getekend met mijn schuurtje

aan éént kant zou ik een houten afscherming maken, en daarvoor heb ik voor rechtopstaande balkjes van 60x60 gekozen met een afstand van 645 ertussen.
schoren zijn aan die kant dan niet nodig vermoed ik

Bekijk bijlage 96031

Ook zou ik nu nog graag een oversteek bij willen maken

Bekijk bijlage 96032Bekijk bijlage 96033


hoe maak ik mooi die overgang van het ene dak naar het andere dan? en moeten die onderste balken daar ingeschoven worden of hoe zit dit in elkaar?

De oversteek zou 2m uisteken. ik heb nu daar kolommen en ring balk voorzien van 100x100. (overspanning van kolom naar ko
De spanten die erop komen dacht ik dezelfde dikte te gebruiken als die erboven 75mm en de hoogte had ik hier voor 120 in gedachten? of is dit veel te dik? of te zwak
 

tuoh

Oud hout
Yep, nu valt er wat te zien:p

In het frame voor de buitenwand moet wel een soortement schoor opgenomen worden.
Dat kan gewoon met dezelfde afmetingen hout als de staanders van het frame (60 x 60) Minimaal één schoor erin is voldoende.
Maar wanneer het frame zichtbaar blijft zijn twee stuks mooier. Mogen van het midden onderaan naar de staanders bovenaan lopen, mogen kruiselings geplaatst worden, mogen .... etc.
Zolang er maar minimaal één driehoek tussen zit. Enkel rekenen op de beschieting voor de zijdelingse stijfte werkt niet (voldoende)

De afmeting van de bijkomende sporen gaat wel voldoen. De sporen van het dak lopen door en de bijkomende sporen onderaan komen daar op te liggen.
Aan de onderste sporen word dan een passende schuinte gezaagd, en worden met schroeven of spijkers vast gezet op de andere sporen.
Een makkelijkere oplossing is om de sporen op het kruispunt naast elkaar te leggen, niet zo mooi, maar technisch wel oké.

De twee bijkomende staanders moeten ook twee korbelen krijgen naar de bijkomende ringbalk toe.
Zou deze staanders + ringbalk dezelfde afmetingen meegeven als de rest. Nu lijkt zeker de ringbalk te licht van sectie.
 

Bjorn D

Nieuw lid
19 aug 2017
15
5
Bocholt - B
ok ben blij dat het gelukt is:)

ik heb nu de aanpassingen gemaakt wat jij zei. het stuk aan de zijkant heb ik weggelaten, gaan dit toch niet doen
Dus ik vermoedt dat je bedoelde dat er zo een schoor erin moest komen.
Het frame blijf je idd altijd zien en eventueel kan ik later dan nog wat planken ertegen timmeren als dit mooier zou zijn. maar nog niet zeker

schets 20.jpg
Ik heb ook nog even een pdf gemaakt met een isometrisch zicht, waar je de secties kan zien van het hout.

Je had ook eens gezegd dat je een sterkere verbinding hebt als je kan werken in "verdiepen"

bedoel je dit dan zo?schets 21.jpg

de pdf lukt precies niet om in te voegen
 
Laatst bewerkt:

Bjorn D

Nieuw lid
19 aug 2017
15
5
Bocholt - B
dan maar zo :)

schets 22.jpg

Hoe zet je trouwens die spanten vast?
en toognagels kan je die ook kopen? en welke grootte van toognagels heb je nodig?
 

Bijlagen

  • UItwerking bijgebouw afmetingen.PDF
    29,6 KB · Weergaven: 18

tuoh

Oud hout
Op je laatste tekening van de wand zitten er nu dubbelop driehoeken in.
Je kan dus kiezen tussen ofwel twee korbelen, of twee schoren, alles samen is teveel.

Dat detail van een aansluiting tussen staander, ankerbalk en ringbalk is correct.

Zijn de sporen ook in eik? Deze mogen ook een kleinere sectie krijgen, 63 x 150mm of 52 x 150mm brut bijvoorbeeld.
De dikte speelt niet zoveel rol, het is de breedte, of hoogte die telt.

Toognagels maak je makkelijk zelf, die moeten niet rond zijn, 8- of 16 hoekig is beter. Lengte minimaal twee maal de breedte van de balken.
1/3 van die lengte moet taps toelopen om het versprongen gat van de pen op te pikken.

Diameter van die dingen, minimaal 25 à 28 mm in dit geval.
 

Bjorn D

Nieuw lid
19 aug 2017
15
5
Bocholt - B
Tuoh ik denk dat dit gezichtsbedrog is, zal morgen nog wel eens een screenshot nemen.

Alles is in eik. Ik weet dat je ook de sporen in douglas/lariks kan maken dat dit goedkoper wordt, maar heb je dan nog hetzelfde resultaat? qua uitzicht

Ik weet dat die 70 overdreven is, maar is gewoon voor het zicht. en idd bh²/12 voor het wb en voor het traagheidsmoment bh³/12

En die toognagels mag je dat maken uit die balken want daar zit toch wat overlengte op? mag je die ook laten draaien? of is dit nadelig
 

tuoh

Oud hout
Oeps, ja natuurlijk, je ziet beide wanden op je eerste foto:eek: Het is geen doorsnede maar een aanzicht.

Alles aan houtbouw is overbemeten, dus die sporen mogen flink aan de maat zijn.

Nee dus, lariks of douglas gaat wel afsteken tegen eik, zowel qua kleur als qua houtstructuur.

Toognagels kan je inderdaad maken uit houtresten van de constructie. Kijk wel naar stukken met een mooie rechte draad.
Die dingen mogen ook gedraaid worden als je een houtdraaibank hebt.

De sterkte van een toognagel word bepaald door:
- een taaie houtsoort te kiezen
- het rechte draadverloop er van
 

Bjorn D

Nieuw lid
19 aug 2017
15
5
Bocholt - B
Hoe bevestig je die sporen aan de eiken constructie?

Ok op het werk kan ik die wel laten draaien denk ik dan... :) als ik daar nog eens mag komen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.