Eiken balkjes vlakken

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik heb een aantal eiken balkjes, kopmaat +- 50mm op 120mm, met een lengte van 160cm, die ik graag zou gebruiken voor een projectje. Helaas zijn deze bijna allemaal nogal krom, of is er een bolle kant aan. Zie foto, dit is wel een extreem exemplaar.


Ik heb een oude Robland vlak/vandiktebank, maar ik heb tot nu toe alleen kortere planken gevlakt. Ik slaag er niet in om één zijde van deze balkjes recht te krijgen. Ik vermoed dat ze te lang zijn voor deze machine, de uitvoertafel van de Robland is maar +- 55cm.


Heeft iemand tips of een goed filmpje over hoe zoiets recht te krijgen? Met 1 recht vlak krijg ik de rest zeker wel recht op de vandiktebank / tafelzaag of invalzaag, maar ik moet natuurlijk altijd eerst een referentievlak hebben.

Bedankt!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
945
Leeuwarden
Even “out of the box” ..... zou je kunnen proberen het hout eerst op de zaagtafel zo recht mogelijk te krijgen. Als er dan geen bijzondere afstellingsproblemen met je Robland zijn moet het toch wel lukken. Zie hier een greep uit de vele tips op YT:

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.