Eiken balk lamp

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,

Ik wil graag een lamp maken wat een beetje op onderstaande lijkt. Met een minimalistische ophang methode. De balk zal zo'n 5x5cm worden en 130cm lang.

Lamp1.pngLamp3.pngLamp2.png

Eerder heb ik wel eens wat dingen met LED verlichting gemaakt. Maar nu moet het allemaal wat slanker. Volgens mij heb ik 2 opties
1. Driver/omvormer verwerken in plafondkap, met staalkabel de 24v doorvoeren naar de ledstrip?
2. Driver/omvormer verwerken in de balk zelf, en dan afstappen van de staalkabels en met standaard stroomkabels naar het plafond toe werken, of zou dat ook nog met staalkabels gaan?

Dit lijken me geschikte drivers, vooral de eerste vanwege zijn compacte hoogte en breedte. Zou zowel in de plafondkap als in de balk zelf kunnen. Ben alleen niet bekend met dali dimmers.

Dit als ophangsysteem of zijn daar betere opties voor?

En een laatste vraag, als ik met een plafondplaatje ga werken lijkt hout me niet zo handig omdat het dan al snel een groot/dik ding wordt. Ik heb zitten zoeken maar kan niet echt goed een rechthoekige vinden. Iemand en idee waar je deze plafondplaten kan vinden (liefst staal)

Ik had al wat andere draadjes doorgelezen maar kom er nog niet helemaal uit
 

Peter87

Nieuw lid
20 feb 2020
19
5
Ik moest meteen aan onderstaande denken.


Ik weet niet of het voor jou toepasbaar is maar dan kan de spanning via de ophangkabels lopen en zie je geen snoer. Geen idee of er andere variante zijn. Puur ter inspiratie

edit:
betere zoek term: spankabel verlichting

trafo plus kabel
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
230 via de staalkabels uit het plafond zou ik alleen doen als je dood wilt. Via de staalkabels altijd laagspanning 12/24 V gebruiken.

Haha dat vermoedde ik al ja.. moeten dat dan trouwens geplastificeerde staalkabels zijn?

Bedankt voor de link! Ik had gehoopt dat er nog goedkopere en smallere alternatieven waren maar dat lijkt er niet op.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik moest meteen aan onderstaande denken.


Ik weet niet of het voor jou toepasbaar is maar dan kan de spanning via de ophangkabels lopen en zie je geen snoer. Geen idee of er andere variante zijn. Puur ter inspiratie

edit:
betere zoek term: spankabel verlichting

trafo plus kabel
Bedankt voor het meedenken, ik zie alleen niet helemaal hoe ik hier de lamp mee op ga hangen. Misschien zie ik wat over het hoofd?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Haha dat vermoedde ik al ja.. moeten dat dan trouwens geplastificeerde staalkabels zijn?

Bedankt voor de link! Ik had gehoopt dat er nog goedkopere en smallere alternatieven waren maar dat lijkt er niet op.
Ja, die moeten inderdaad geplastificeerd/ geisoleerd zijn. Niet omdat 12/24V een gevaarlijke spanning is, maar om te voorkomen dat de blanke draden bijvoorbeeld beide tegen de stalen plafondbehuizing komen te liggen en zo kortsluiting ontstaat.
Nou is kortsluiting vervelend maar helemaal als het brand veroorzaakt. Isoleren dus.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
je kan zelf aan het knutselen gaan om een smalle plafondbehuizing te maken.
Aluminium plaat omzetten in twee u vormen die over elkaar vallen of misschien standaard u profielen gebruiken. Wel voor voldoende ventilatie zorgen.
 

Peter87

Nieuw lid
20 feb 2020
19
5
Bedankt voor het meedenken, ik zie alleen niet helemaal hoe ik hier de lamp mee op ga hangen. Misschien zie ik wat over het hoofd?
Die kabels worden normaal ergens aan de muur bevestigd met behoorlijk wat overspanning en lampen er aan dus dat kan redelijk wat krachten hebben.
Dan is nu de kunst aan jou om dit zo te maken dat je hem aan de balk en plafond monteert in plaats van aan de muren! ;)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Die kabels worden normaal ergens aan de muur bevestigd met behoorlijk wat overspanning en lampen er aan dus dat kan redelijk wat krachten hebben.
Dan is nu de kunst aan jou om dit zo te maken dat je hem aan de balk en plafond monteert in plaats van aan de muren! ;)
Alles gewoon een kwart slag draaien lijkt mij. :)
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
@Tympi

De ByLum lamp die jij als voorbeeld geeft is een hele mooie, en qua prijs ook wel de moeite om zelf te maken.
Techniek is ingewerkt in deel wat tegen plafond zit. Hopelijk zit je ook precies bij je plafonddoos.
Je moet dan inderdaad een compacte/smalle voeding vinden. En dunne staalkabeltjes met bijbehorend ophangsysteem, waar jij naar refereert is m.i. nog vrij grof.
Die kabels mogen open zijn, spanning op die kabels is ongevaarlijk

Er zijn overigens wel goedkoper alternatieven, zoek bijv. eens op Lucande, daarvoor kun je het bijna niet meer zelf maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.