eik stoombuigen of lamineren of combinatie?

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
boottafel2.jpg
Ik wil voor deze tafel eik gebruiken om de ribben en de kiel te vormen.
De breedte van de ribben zou een 5-tal cm worden en de hoogte een hoogte van 7 a 8 cm.
De kiel zal van 7 naar 10 cm verlopen.
Een inox stoombuis heb ik al gemaakt.
DSCN1454.jpg
test 1
DSCN1470.jpg
afgewerkte versie
Maar vermoedelijk kan ik een eiken balk met een 5 x 7 cm en een lengte van 80 cm niet stoombuigen.
Als ik de gebogen ribben zou lamineren, dan moet ik vele dunne plankjes (max 1 cm dik, zou ik denken) moeten op elkaar lijmen.
Ik vrees dat dit minder mooi, minder rustig gaat zijn... het eikenhout gaat minder tot zijn recht komen, denk ik zo...
Mijn vraag is eigenlijk; kan ik stoombuigen en lamineren van dikkere stukken eik (tot 2 a 3 cm) combineren?
Dus eerst rond een mal de eiken planken plooien, enkele dagen volledig laten koelen en daarna met PU-lijm de delen op elkaar lamineren?
Wie kan me tips bezorgen?
En anders zal ik zelf moeten gaan experimenteren...
groeten
jan
 

Bijlagen

  • boottafel.pdf
    387,8 KB · Weergaven: 22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik denk dat je de spanten zonder problemen uit een stuk kan buigen. Zorg dat je een rvs band hebt om de buitenkant op te sluiten, zodat je geen uitbreeksels hebt. Zorg voor een buigmal en een hulp mal voor elk te buigen spant. Je stoomt je hout, buigt het om je buigmal, laat het even afkoelen en zet het dan over op je hulpmal. Op je hulpmal laat je je hout verder afkoelen. Zorg voor hulp en genoeg lijmtangen.
 

tuoh

Oud hout
Om hout met een sectie van 50 x 70mm over zijn hoogste zijde te buigen met zo een korte straal, daar is niet alleen een compressieband voor nodig, je gaat ook een zware (stalen) buiten- en binnenmal moeten maken om daarna met behulp van hydraulica de boel te proberen plooien. Succes is niet verzekerd evenwel, het zit op het randje van wat kan. Het is ook een utopie om een stuk van 800mm lang te proberen plooien, het hout moet voldoende overlengte hebben om ook maar één kans op slagen te hebben.
Heel belangrijk is het vezelverloop, mooie rechte draad en verder foutvrij. Een zorgvuldig georiënteerde nerfrichting (= evenwijdig aan de buigstraal) in dit geval is dat zuiver kwartiers hout waar bij de vezel evenwijdig loopt met de kortste zijde.

Het zal een stuk realistischer zijn om de spanten op te bouwen uit meerdere dunnere gestoomde latten op elkaar, dat gaat een stuk vlotter werken en minder zware mallen vragen. De afmetingen die je zelf al geeft zijn perfect.

Succes met de klus.

André
 
A

Athanor

Guest
Als het om originaliteit gaat zijn er natuurlijk meerdere oplossingen in het nabootsen van de constructiedetails van een boot. Hierbij wat foto's die daar een indruk van geven, je ziet de spanten in de kielbalk gezet i.p.v. er overheen gebogen. Ook de steven wordt zowel gelamineerd als uit een paar delen gemaakt. Andere oplossing is dat je op zoek gaat naar z.g. krommers, dat zijn gebogen takken waaruit de spanten kunnen worden gezaagd.


Fons

image.jpg

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.