eik & populier beplanking beschermen (binnen)

kirederf

Nieuw lid
9 apr 2014
10
0
Nog een vraag: ons bijgebouw krijgt een eiken gebinte, kepers en gordingen. De zijmuur komt volledig in geschaafde populier , alsook de beplanking van het dak.
Bijgebouw is volledig dicht met ramen.
Bedoeling is om de (nieuwe) eik te gaan bleken. Mij werd aangeraden dit te doen met ammoniak, bleekwater en daarna afwerken met witte zeep. Is dit een goed procedé? bedoeling is de eik heel bleek te zetten en dat dit zonder nabehandelingen zo blijft . Graag jullie mening hierover ?
Voor het kleurbehoud van de populier heb ik nog geen oplossing . Iemand adviezen?

alvast veel dank voor jullie antwoorden

vr gr
 

kirederf

Nieuw lid
9 apr 2014
10
0
bedankt damien.
volgens mijn raadgever moet je de eik eerst donker maken , idd roken , en in een volgende stap met bleekwater behandelen. Zo zou je een verouderingseffect krijgen en kan je de eik zeer bleek doen trekken.
Witte zeep zou dan de kleur doen behouden. Klopt dit of laat ik mij iets wijsmaken?...
dank alvast
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Lijkt mij een hele onderneming, verkleuren met ammoniak gebeurt door de verdamping van ammoniak. Je moet je hout dus in een lucht dichte ruimte of onder een licht dicht zeil zetten en daarin ammoniak laten verdampen dacht ik.
Bleken met waterstof peroxide denk ik (heb het zelf nooit op eik geprobeerd) maar het is gevaarlijk spul, het brand je huid.

Waarom niet gewoon licht wit gekleurde olie? Er is ook olie die het hout niet donkerder maakt.
Op populieren kan je acryl lak doen om het niet donkerder en geler te maken, misschien ook een test met licht witte olie.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Zo gevaarlijk is waterstof peroxide niet hoor ;) het is wel een verschrikkelijk goede oxidator. Simpel te zien je huid word wit, dan toch echt op houden met smeren en gewoon goede handschoenen gebruiken (wel eerst even in smeren met een vette creme)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik was er nieuwsgierig naar, heb dan een tekst gevonden waar ammoniak een activator is voor h2o2, maar ik blijf het vreemd vinden als er looizuur aanwezig is http://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplrn/fplrn165.pdf . Gewoon loog als activator en oxaalzuur voor het neutraliseren lijkt me meer voorspelbaar. Het blijft natuurlijk eik en zodra het ijzer of kraantjeswater ziet verkleurt het vermoed ik.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zo gevaarlijk is waterstof peroxide niet hoor ;) het is wel een verschrikkelijk goede oxidator. Simpel te zien je huid word wit, dan toch echt op houden met smeren en gewoon goede handschoenen gebruiken (wel eerst even in smeren met een vette creme)

De ammonia is inderdaad gevaarlijker dan de waterstofperoxide, tenzij je naar concentraties boven de 30% gaat. En zo'n geweldige oxidator is het nou ook weer niet. Hypochloriet, chloordioxide, perazijnzuur, zijn allemaal veel 'betere' oxidatoren. En dat bleek worden van de huid: ja je kunt je huid (semi)permanent bleken met waterstofperoxide - in hoge concentraties. Maar ook bij lagere concentraties (tussen de 5 en 10%) wordt de huid bij aanraking wit, dat is echter een tijdelijk, voorbijgaand, en ongevaarlijk effect (samentrekking haarvaten enzo); als je het voor het eerst ziet is het wel even vreemd....

Ik denk dat bleken van eik met waterstofperoxide bijna ondoenlijk is (al dan niet voorgerookt); het bleekwater door de OP genoemd lijkt me meer voor de hand liggen. Al denk ik wel dat wat doorgaans als bleekwater verkocht wordt niet geconcentreerd genoeg is. Je zult ergens chloorbleekloog van voldoende concentratie vandaan moeten fietsen. Hou er dan wel rekening mee dat geconcentreerde ammonia en geconcentreerde bleekloog samen ook niet fijn zijn. De behandelingen dus goed van elkaar scheiden...
 

kirederf

Nieuw lid
9 apr 2014
10
0
voor alle duidelijkheid: deze werkwijze zoals bovenaan beschreven wordt aan de binnenkant toegepast (er kan geen regen aan: gebouw is volledig dicht met ramen)
 

kirederf

Nieuw lid
9 apr 2014
10
0
wat raden jullie aan mbt het soort zeep om te beschermen , moet dat echt parketzeep zijn zoals je die in de handel kan kopen (duur). Of kan men zelf gemakkelijk de zeep 'bereiden', bv vlokkenzeep oplossen in water. Dus voor alle duidelijkheid: er komt geen contact met vocht nadien (gesloten ruimte). Dank alvast
 

kirederf

Nieuw lid
9 apr 2014
10
0
Staal goed gelukt. Nu nog klkl die kleur behouden. Vraag is of met zepen daar nooit nog iets hoef aan te doen zonder dat het de mooie kleur verliest...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.