Eigenbouw rijdende lintzaag/ stammenzaag.

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Geheel buiten werktijd en buiten mijn zakelijke werkzaamheden als aannemer heb ik een lintzaag gebouwd, zo'n 2 jaar geleden ongeveer. Ik heb er best wat mee gezaagd, doorlopende wijzigingen doe ik nog steeds, op dit moment ben ik echter wel zover dat het geheel komende winter eens gespoten zou kunnen worden.
Het begon als een onderzoek naar een mogelijkheid om stammen ( eiken ) zelf te kunnen verzagen tot constructiehout, indien de kans zich voor deed of indien een mooie stam op ons pad kwam.
Een beetje pionieren gaf al leuke input en op een gegeven moment maar gewoon eens begonnen.
Voor het werk al veel te veel achter de computer ( autocad ), maar dit werd hobby en nu dus eens lekker begonnen zonder tekening, maar eerlijk gezegd met een groot aantal YouTube filmpjes ter voorbeeld.
Al gauw kwam ik tot de ontdekking dat ik eigenlijk alle onderdelen die ik nodig was voor de bouw reeds bezat, en dus werd de lat wat betreft onderdelenvoorziening iets hoger gelegd: Er zou niets gekocht worden.
Dat bleek niet eens zo'n hele moeilijke, en we hebben de doelstelling dan ook kunnen vasthouden tot het eind, met het bestellen van de zaaglinten als enige uitzondering.
Wel daarbij de kanttekening dat er hier en daar binnen de zaak nog wel wat aan bruikbaar staal lag, en we middels onze andere hobby ( onderhouden oldtimer auto's ) ook nog wel iets op de plank hadden.

De belangrijkste onderdelen:
Veel gebruikt staal, met name kokers, l-profielen en gebruikte u-ijzers;
Een 18 pk Honda Gx 360, ooit eens overgenomen van een visboer welke er een ventilator van zijn palingrokerij mee aandreef.....;
Een setje groefwielen;
De wielen uit de motorfiets van mijn broer welke al een paar jaar op zolder stond stof te verzamelen;
Wat poulies en v snaren gekregen van diverse familie/ vrienden;
Meters afgekeurde steigerbuis.
De kosten zijn dus uit te drukken in tientjes i.p.v. serieus geld.

Indien je met zoiets begint ben je een beetje ruimte nodig, de hele bouw heeft dan ook plaats gevonden op een houten bok met wielen zodat we aan einde van de avond het geheel weer uit de werkplaats weg konden rollen en er de volgende dag weer gewoon gewerkt kon worden. Ik heb geen opleiding als lasser, daar was ik me goed van bewust, ook bezit ik naast een slijptol en een lasapparaat geen enkele staalbewerkingsmachine. Dus: Veel vonken, weinig knippen en zagen.
Op zich geen probleem. Wat betreft toleranties betreft heb ik hem echt gebouwd voor schulpen constructiehout, na drogen zullen de werkplaatsmachines dat hout verder afwerken, dus geen geslepen of gekalibreerde onderdelen op deze machine.

Misschien het best om gewoon eens een foto te plaatsen ( als me dat lukt, ik ben niet zo'n forum bezoeker ) en kijken of er meer mensen met een dergelijk idee rond lopen of al een machine gebouwd hebben.
Vragen: kom maar op.

Groet,
Gerrard

20170429_102702.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Misschien het best om gewoon eens een foto te plaatsen ( als me dat lukt, ik ben niet zo'n forum bezoeker )
Groet, Gerrard
Nou dat gaat je anders goed af en beter als veel andere forumleden die al langer lid zijn;).
Mooi gemaakt en ben ook benieuwd naar (nog) meer afbeeldingen.
Mvg, :).
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Opbouw zaag

20170508_130521.jpg20170508_130533.jpg20170508_130541.jpg20170508_130549.jpg20170508_130554.jpg20170508_130610.jpg20170508_130613.jpg

De opbouw van de zaag is eigenlijk heel eenvoudig, ik zal het tevens proberen ook zo weer te geven:
Opbouw is zoals het is, mede door de materialen welke ik al had, veel dingen kunnen dus op een andere manier ook prima ( en wellicht nog veel beter ) werken.

Het frame van L-profiel en kokers rijdt met gelagerde groefwielen over een rail. Die staat op een aanhanger van steigerbuis. Geen stammen draai apparaat of laadinrichting, want ik heb een heftruck. Horizontale framedeel kan schuiven langs de verticale framedelen, hoogte verstelling middels 2 onafhankelijke spindels, spoed 5 mm, elke slag dus 5 mm hoogte verstelling. Deze spindels zou je kunnen koppelen met tandwielen en ketting, maar omdat ik ze niet gekoppeld heb kan ik mijn lint nog links/ rechts hoger of lager zetten indien de stam niet helemaal ligt zoals ik wil. In het horizontale frame zitten 2 motorfietswielen ( Honda Cb 450 voor de fanaten...) met daarin verlijmd stroken epdm dakbedekking, daar loopt het lint op. Niet gebalanceerd, geen idee hoeveel toeren hij draait. Het aangedreven wiel is te spannen en in vlucht te stellen door de ( originele ) kettingspanners van de motorfiets, de poulie op het wiel is een 2 rij poulie van de waterpomp van een Daf vrachtwagen. Nu best wel wat m3's eikenhout verder zitten nog steeds de originele lagers in de wielen. Ik wissel een lint als hij aan vervanging toe is binnen 10 minuten ongeveer. Lint span ik aan tot ik hem amper kan bewegen, ik meet eigenlijk niets. De motor is een GX 360 2 cilinder electrisch gestart, 18 pk, deze schuift met een plaat aan een spanband over het frame om de v snaren te spannen. Ik heb hem altijd vast staan, dus motor starten is ook direct draaien. De waterhuishouding met een beetje dreft middels een jerrycan, slang en oud benzinekraantje. Geleiding van lint door 2 lagers achter elkaar, met daarachter 1 iets groter lager. Iedere zaagbeurt een beetje Wd 40 in de lagers. De lagers duwen het lint 6 mm door de lijn loopvlak onderzijde wielen. Lagers zitten met draadeind op een stukje vierkant staal dat ik met 8 bouten m10 alle kanten op kan sturen. Ik klem 2 dunne latjes op het lint met een elastiekje en zicht langs dat latje naar het einde van de zaagsnede in de stam die er dan op ligt. Zo stel ik de vlucht van het lint exact in de lijn van de zaagsnede. 1 lagerstel zit op een uitschuifbare koker, deze kan worden verschoven bij dunnere/ dikkere stammen. Iedere keer zagen is benzine checken, spindels smeren, en lagers checken. Er past een stam op de machine van 75 cm doorsnede, 6,6 m1 lang. Indien ik zaag niet gebruik staat hij in weiland, ik zet hem met zagen op betonvloer, aanhanger stel ik dan recht met 4 st. steigerspindels welke ik aan de aanhanger heb gelast.
Bouwen was niet moeilijk maar ervaring krijgen in de afstelling van dat lint en lagers.........
 
P

Pel

Guest
@Gerard, kun je niet door iemand een filmpje laten maken, als de zaag in werking is dat zou helemaal geweldig zijn? Je zult de machine wel door en door kennen zo te lezen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik vind dit toch wel een van de mooiste projecten die voorbij komt, ik weet uit ervaring dat dit niet zomaar klaar is.
Het zal ook nog wel even duren voordat ie echt helemaal af is denk ik, er is altijd wat waarvan je dan denkt dat moet iets anders.
Tenminste zo gaat het mij dan af, maar een pracht hobby om van afgedankte materialen iets te maken waar je wat mee kunt doen.
Hoop dat er meer van deze projecten voorbij komen, geniet er enorm van.��
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Nieuwe linten onderweg, een ingegroeide kram midden in een eik van 80 jaar oud maakte een eind aan mijn reserve voorraad.....
Als ik nieuwe binnen heb en aan het zagen ben zal ik een filmpje maken.
Zaag staat trouwens in Hasselt, in de buurt van Zwolle, mocht iemand eventueel deze "schrootcombi" willen zien om ideeën op te doen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Erg gaaf apparaat. Lijkt me zonde om dat in weer en wind in eenweiland te parkeren. Klopt het dat er verder niets zit wat het lint inde zaagrichting op zijn plek houdt? En die offset van 6 mm, die is standaard? Of breng je die na het spannen van de wielen nog extra aan?
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Ja, in de toekomst moet er nog een dak boven, misschien vol zonnepanelen. Als de zaag behoorlijk moet werken komt de achterzijde van het lint tegen de rand van het grotere lager aan, verder i.d.d. niets. De lagers waar lint overheen loopt liggen 6 mm onder de lijn onderzijde wielen, lint wordt dus eigenlijk 6 mm naar beneden gedrukt zodat het mooi op de lagers blijft lopen. Schaamteloos gejat van de woodmizer website......
 
  • Leuk
Waarderingen: Jack Vriens en AvdLinden

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Afgelopen jaar iedere dag een klein poosje aan een wat grotere machine gewerkt, de opvolger van bovenstaande machine zeg maar. In dit geval de gehele machine maar in Autocad uitgetekend. Wielen 80 cm doorsnede, 3 cilinder diesel, kan stammen tot 120 cm aan.
Op dit moment alle beschermkappen en rails aan het maken voordat we de eerste keer de zaak gaan opstarten.
Ik zal af en toe eens wat foto's blijven plaatsen, project gaat niet zo snel naast werk, gezin en andere hobby's.....
Als de nieuwe machine gereed is mag mijn bestaande eigenbouw stammenzaag uit bovenstaand topic er uit, die komt dan dus te koop, mocht iemand daar belang bij hebben dan hoor ik het wel.lintzaag vooraanzicht verkleind.jpg20210913_170744.jpg
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Afgelopen jaar iedere dag een klein poosje aan een wat grotere machine gewerkt, de opvolger van bovenstaande machine zeg maar. In dit geval de gehele machine maar in Autocad uitgetekend. Wielen 80 cm doorsnede, 3 cilinder diesel, kan stammen tot 120 cm aan.
Op dit moment alle beschermkappen en rails aan het maken voordat we de eerste keer de zaak gaan opstarten.
Ik zal af en toe eens wat foto's blijven plaatsen, project gaat niet zo snel naast werk, gezin en andere hobby's.....
Als de nieuwe machine gereed is mag mijn bestaande eigenbouw stammenzaag uit bovenstaand topic er uit, die komt dan dus te koop, mocht iemand daar belang bij hebben dan hoor ik het wel.Bekijk bijlage 107905Bekijk bijlage 107906
Als semi professioneel machinebouwer kan ik hier wel van genieten. Mooi ding man.
PS. Weten de buren al dat je overgaat op diesel?
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
En uit nieuwsgierigheid, wat zou die machine moeten mogen kosten?
Tja, da's een vraag waar ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht heb aangezien ik nog niet zover ben.....Er staat een electrisch gestarte Honda 18 pk V -twin op, en dat is het duurste onderdeel. Zaag met rails, assen en het huisje weegt wel meer als een ton lijkt me, dus een restwaarde heeft hij altijd. Uurtjes van bouwen destijds mag ik uiteraard niet rekenen. Er valt vast nog veel aan te veranderen, en de koper kan er nog naar hartenlust aan verbeteren, ook al zaag ik al een jaar of 7 of 8 van allerlei stammen met de machine, het blijft eigenbouw en is op geen enkel vlak te vergelijken met een professionele machine met dezelfde capaciteiten. Afgezien van wat de koper allemaal meeneemt en er bij wil hebben zal het ergens tussen de € 1500,= en € 2000,= uitkomen. Minder in ieder geval niet, anders hou ik hem zelf voor het kleinere werk, of bewaar hem voor zagen op locatie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.