Eigen mes gesmeden en heft zelf gemaakt

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Hierbij een paar foto's om het resultaat te delen.

Het ijzersmeden heb ik gedaan bij smederij in Alkmaar.
Je begint met een blokje veelvuldig dubbelgesmeed metaal (damast aan beide zijden en in het midden hardstaal). Vervolgens smeden en walsen en dan heb je het eerste resultaat.

IMG_5848.JPG


Vervolgens een workshop heften maken gedaan bij Vers-Hout. Dan leer je de technieken om het mes en het heft in elkaar te zetten. Daarnaast leer je de logica hoe het heft er ideaal uit ziet.


IMG_6008.JPG

IMG_6009.JPG

En dan bereik je uiteindelijk dit resultaat (na het zagen, snijden en schuren van het hout).

IMG_6018.JPG

Vervolgens krijg je uitleg om je eigen foedraal te maken.

IMG_6022.JPG

En daarmee is mijn eerste mes geboren!


IMG_6017.JPG
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Mooi werk! Was dat een dagcursus?

Hie heb je het de smeedcursus ervaren? Is dat aan te raden?
Het smeden is een erg leuk proces. Het was een tweedaagse cursus. Ik vond de theorie teveel tijd in beslag nemen en het smeden zelf vond ik te weinig terug in de workshop. De tweede dag was erg gehaast. Bij de workshop krijg je er een standaard rondhout essen messenheft bij. Dat mesheft is voor houtbewerkers een ware belediging. Ik kan het niet vergelijken met andere workshops. Als ik de workshop nog een keer zou doen, zou ik naar een andere smederij gaan.

De workshop voor het maken van het mesheft was superleuk. Deze zou ik meteen weer doen bij Vers Hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is een geslaagd project Henk! That's a knife!

Moet je het zelf zo dun uitsmeden, met een hamer een aambeeld of onder een hydraulische smeedhamer? Lijkt me nog wel even hameren. Heb je ook foto's van de cursus?

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.126
521
Moordrecht
Het smeden is een erg leuk proces. Het was een tweedaagse cursus. Ik vond de theorie teveel tijd in beslag nemen en het smeden zelf vond ik te weinig terug in de workshop. De tweede dag was erg gehaast. Bij de workshop krijg je er een standaard rondhout essen messenheft bij. Dat mesheft is voor houtbewerkers een ware belediging. Ik kan het niet vergelijken met andere workshops. Als ik de workshop nog een keer zou doen, zou ik naar een andere smederij gaan.

De workshop voor het maken van het mesheft was superleuk. Deze zou ik meteen weer doen bij Vers Hout.
Lastige is, om het in 1 dag rond te krijgen, met voldoende afwerking van het staal. Toevallig heb ik onlangs met nog 3 anderen, voor een vrijgezellenfeestje ook zo'n cursus gedaan. Dit was 1 daags en je krijgt er een stuk staal met een tang (weet ff niet hoe in het Nederlands) eraan. Het smeden zelf duurt maar een half uur, 3 kwartier, de rest van de tijd ben je je mes aan het stralen, schuren en schuren en schuren en schuren.

Omdat we dit met z'n vieren hebben gedaan, hebben we daar een blok hout gekocht en afgelopen zondag met zn alleen in mijn werkplaats het heft gemaakt, echt heel tof!

Voor een kennismaking met het smeden, want meer is het niet, kan ik de smederij van harte aanraden:



Mijn resultaat:

20231108_183702.jpg

Het lemmet behoeft nog wat werk, had ik eigenlijk eerst moeten doen, maar was er voor zondag niet aan toe gekomen. Heb ook zondag vooral de anderen geholpen, want ik ben de enige met houtervaring
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
Dus hun reclame is beter dan de cursus. Ik vraag me inderdaad af of je diep in de koolstofchemie voor het harden en de functie van alle andere metalen die toegevoegd worden moet ingaan. Het is een hele korte cursus en de materie echt begrijpen is moeilijk. Ik ben het meeste ervan vergeten.
Het is wel leuk om te doen al was mijn laatste keer ruim 35 jaar geleden.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Scheppie

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
foto's van de smederij heb ik niet. deze kan ik helaas niet toevoegen. Het smeden is een vak apart. In de cursus werden 3 dingen uit handen genomen. Het creeren van damast staal (100 lagen dik) en het uitwalsen. Wat dan overblijft is veel hameren, verhitten, hameren, verhitten en dat 2 uur lang om de vorm van het mes te maken.

Bij de smederij is weinig 'hout' kennis. En het ligt aan de samenstelling van de groep wat het niveau is. In ongeveer een uur moeten de cursisten een heft maken. Dat is niet ideaal als er cursisten zijn die niets weten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
In een uur een mooi heft maken is bijna niet te doen. Alleen als je veel handvaten maakt zal het wel. Die van mij duurden wel wat langer. Volgens mij was ik al langer dan een uur bezig met het maken van de sleuf.DSC00150.JPG20231109_193523.jpg
Ik heb alleen de handvaten gemaakt en de messen een beetje in vorm geslepen. Echt scherp moet ik nog een keertje doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80 en jaap

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Op het bushcraftforum staat ook een review over het smeden van een bijl. Daar kwamen ongeveer dezelfde aandachtspunten naar voren. Ik heb diverse keren op het punt gestaan om me in te schrijven voor dergelijke cursussen, maar zulke reviews hebben me er altijd van weerhouden. Maar misschien zijn mijn verwachtingen te hoog.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Scheppie

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
Ja dat bedoel ik. Dan krijgen ze een goede uitleg. Natuurlijk weet ik dat je dit niet kunt maken. Ik zou het wel humoristisch vinden als iemand dit deed en het vele malen beter kan dan de cursusleider.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Op het bushcraftforum staat ook een review over het smeden van een bijl. Daar kwamen ongeveer dezelfde aandachtspunten naar voren. Ik heb diverse keren op het punt gestaan om me in te schrijven voor dergelijke cursussen, maar zulke reviews hebben me er altijd van weerhouden. Maar misschien zijn mijn verwachtingen te hoog.

Tja Wilco, het is basis he, jij hebt waarschijnlijk al veel meer kennis en praktische ervaring.
Jaren terug met m’n zoon een bijl smeed cursus bij hun gedaan. Met best wel een grote groep. Je kon kiezen uit gewoon staal en damast staal.
Heb de resultaten hier ook op het forum gepost.
Heel leuk om een keer te hebben gedaan! Maar nu zou ik e contact zoeken met een eenmans zaak die zelf alles nog doet. Want volgens mij koopt smederij Alkmaar gewoon zijn Damast staal in en maakt deze dus niet zelf.
Ik zelf koop ook m’n Damast maar niet in Nederland maar in China.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier een klap mesje gesmeed uit een stukje damast van 40mm bij 10mm bij 5mm. Uiteindelijke lemmet maat lang 115mm bij 3mm dik, aflopend van 16mm breedte naar 0mm
Het mes is volledig zelf gemaakt en gebaseerd op het Opinel systeem.
Heft gemaakt van Cuba mahonie.

84B57593-7061-40EE-88EC-64216A931598.jpeg

Groetnis,

Roeland

Oh ja het Damast komt uit China (strip van 40mm breed bij 300mm lang bij 5mm dik)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
Hier een klap mesje gesmeed uit een stukje damast van 40mm bij 10mm bij 5mm. Uiteindelijke lemmet maat lang 115mm bij 3mm dik, aflopend van 16mm breedte naar 0mm
Het mes is volledig zelf gemaakt en gebaseerd op het Opinel systeem.
Heft gemaakt van Cuba mahonie.

Bekijk bijlage 137475

Groetnis,

Roeland

Oh ja het Damast komt uit China (strip van 40mm breed bij 300mm lang bij 5mm dik)
Heb je dan zelf thuis lopen smeden met een vuur of ben je naar een smederij gegaan?
 

GJ Brouwer

Nieuw lid
18 nov 2023
1
0
67
Amersfoort
Ik heb dezelfde cursus gedaan in Alkmaar. Vond ook de theorie te lang duren. Daarna is het de tweede dag haasten om alles af te krijgen. Daar maken ze gebruik van ovens. Ik heb ook een dag cursus gedaan bij Phoenix cultuur. Daar smeed je in één dag een mes in een echt vuur. Dezelfde dag naai je ook een foedraal in elkaar. Die cursus vond ik veel beter. De groep is ook kleiner. 6 personen in plaats van in Alkmaar 30 personen.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
91
37
Almen aan zee
Smeden is nogal een ambacht.
Net als houtbewerken.
Maar dan anders ;-)
Wil je echt beginnen leren smeden?
Dan begint het toch ook bij het begin.
Wat mij betreft een hele goeie:
smedentotaal.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.