Eigen gereedschap

tuoh

Oud hout
Onlangs heb ik enkele nieuwe gereedschappen vervaardigd, ik ben begonnen met een nieuw blokschaafje gemaakt uit een stukje Wengé en voorzien van een schaafmes uit HSS.
De HSS beitel heb ik vervaardigd uit een afgedankt schaafmes van een vlakschaafmachine ( hier zit nu een schaafas in van het merk Tersa = as met wegwerpmessen)
Zoals te zien op de foto's doet het schaafje het prima, ik heb het al met veel plezier gebruikt om landingen te schaven bij overnaadse huidgangen. Het is perfect geschikt om éénhandig te gebruiken.

Als tweede stuk gereedschap heb ik een klopper gedraaid voorzien van een kunststoffen slagvlak, het slagvlak is gemaakt uit een restje PVC waterslang, de hamer zelf is gedraaid uit Afzelia Doussé.

Mvg,

André

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste andre


mooi stukje werk. vooral de klopper is voor mij interessant . hoe heb je het rubber om de kop gekregen?

hoor het graag


rick
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ziet er erg goed uit Tuoh. :p
Waarom heb je klopper van Afzelia gemaakt en niet van bijvoorbeeld eiken?
Het is wel goed hout om te draaien.
Ik heb er zelf lichtranden van gedraaid voor de boot.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Nou, TUOH, dat ziet er indrukwekkend uit! De klopper ziet er ook fantastisch uit. Waar zit de naad van hte plastic?

Mooie werkbank trouwens. Bevalt die klem goed? Is hij van veritas? kantel je hem wel eens?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Beste Andre,
Ik ben helemaal weg van dat handschaafje, wat een prachtig schaafje.
Voor mij eigenlijk een zelfde vraag hoe je dat plastic om die klopper gekregen hebt.
Heb wel een gehoord van krimpfolie, de eigenschap hebbende dat na wat verwarming zich perfect zet op het oppervlak. Trouwens die klopper lijkt wel op gereedschap voor een beeldhouwer.
Perfect werk Andre.
Ad
 

tuoh

Oud hout
@ allen: Het PVC slagvlak heb ik gemaakt uit een stukje PVC waterslang van 45mm binnendiameter.

De werkwijze: hamer draaien in een ( middel)zware houtsoort, de kop van de hamer is schuin aangedraaid onderaan is de diameter 50mm en bovenaan 65mm de lengte van het slagvlak is 80mm.

Een stukje PVC slang afzagen van ong. 110mm, dit gelijkmatig beginnen verwarmen met een verfstripper en het terzelfdertijd over de hamerkop slaan, beginnen langs de kleinste diameter, dit gebeurt makkelijkst door het stuk PVC recht te zetten en de hamer er met de hamersteel eerst in te laten zakken en met een andere hamer aan te slaan tot het PVC op zijn plaats zit.

Als laatste bewerking word de hamer terug op de draaibank ingespannen en het PVC afgedraaid op lengtemaat en het slagvlak opgezuiverd, dit alles met een ronde guts. ( het PVC laat zich makkelijk verspanen)

De houtkeuze werd bepaald door de beschikbaarheid, Afzelia had ik liggen.

De bankschroef is geen Veritas, heb ik besteld bij Dick, ik zie ze nu ook staan op de site van Baptist.
Fantastische bankschroef, kantelbaar, 360° roterend, bekken taps te plaatsen, en geschikt om ronde stukken te spannen.
90° gedraaid is ze een uitstekende zaagbok, en in deze positie ook geschikt om zagen te vijlen.

Mvg,

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Prachtig werk andré, vooral de schaaf ziet er schitterend uit. Die doet niet onder voor een exemplaar uit een (goede) winkel. Ik maak zelf ook gereedschap, en het mooiste compliment is als mensen mij vragen: "Waar heb je dat gekocht?"

Ik heb er nog wel enkele vragen over;
- Hoe heb je het gedeelte met die lichte kleur hout gemaakt? In vorm geschuurt? of gesneden?
- Hoe breedt is de beitel?
- heb je ook lijm gebruikt?

En dan nog wat vragen over de klopper. Ikzelf vind dat soort kloppers ook fijner als een normale houten hamer, omdat het slagvlak altijd goed tegenover de beitel staat. Bij een normale hamer heb je maar 2 slagvlakken.

Wat is eigenlijk je hoofdreden om een plasticen omhulsel om je klopper te doen? Ik persoonlijk vind het afbreuk doen op het mooie hout waarvan de klopper gemaakt is. Ikzelf maak ze van eikehout, en je kunt nog zo hard slaan, het geeft weinig krimp. En als ze het begeven, draai ik een nieuwe.

Trouwens, draai je de kloppers uit 1 stuk of handvat en kop apart?
 

tuoh

Oud hout
Woodworker zei:
Prachtig werk andré, vooral de schaaf ziet er schitterend uit. Die doet niet onder voor een exemplaar uit een (goede) winkel. Ik maak zelf ook gereedschap, en het mooiste compliment is als mensen mij vragen: "Waar heb je dat gekocht?"

Ik heb er nog wel enkele vragen over;
- Hoe heb je het gedeelte met die lichte kleur hout gemaakt? In vorm geschuurt? of gesneden?
- Hoe breedt is de beitel?
- heb je ook lijm gebruikt?

En dan nog wat vragen over de klopper. Ikzelf vind dat soort kloppers ook fijner als een normale houten hamer, omdat het slagvlak altijd goed tegenover de beitel staat. Bij een normale hamer heb je maar 2 slagvlakken.

Wat is eigenlijk je hoofdreden om een plasticen omhulsel om je klopper te doen? Ik persoonlijk vind het afbreuk doen op het mooie hout waarvan de klopper gemaakt is. Ikzelf maak ze van eikehout, en je kunt nog zo hard slaan, het geeft weinig krimp. En als ze het begeven, draai ik een nieuwe.

Trouwens, draai je de kloppers uit 1 stuk of handvat en kop apart?

Hallo Woodworker,

Het lichter gekleurd hout bij het schaafje is Taxus, dit heb ik eerst ongeveer op maat gezaagd met de lintzaag en daarna afgewerkt met rasp, houtvijl, en schuurpapier. De handsteun achter het mes is ook 5mm ingewerkt in de schaafblok.
Het schaafje is opgebouwd uit drie stukken Wengé, deze zijn samengelijmd met PU. lijm en daarna enkele deuvels er dwars dooreen.
Deze deuvels zijn wel nodig anders wordt de druk uitgeoefend door de wig volledig opgevangen door de lijmvoeg.

De schaafbeitel is 38mm Breedte, het uitgangsmateriaal was niet breder vandaar deze maat.

De hamer is gedraaid uit Afzelia, een mooie houtsoort en redelijk zwaar, maar bij gebruik als hamer in combinatie met een beitel met kunststoffen handvat splintert het slagvlak nogal snel, vandaar de kunststof rond het slagvlak.

Ik heb ook al hamers gedraaid bestaande uit twee aparte stukken, sommige met een ronde pen en gat verbinding en ééntje met een schroefdraadverbinding tussen kop en hamersteel ( draad gevormd met een schroefdraadbeitel van Sorby)


Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Tuoh, prachtig werk en welkom op ons forum natuurlijk. Dat schaafje vind ik er gaaf! Ik heb een paar houten schaven van HNT Gordon die ik steeds meer gebruik, maar dan zie ik die prachtige schaven van Annette..... ooit ga ik me daar ook aan wagen!

jaap
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Hoi André,

dat zijn hele mooie stukjes werk, je kan wel zien dat dit niet de eerste
keer is dat je zoiets moois maakt.
Ik heb ook wel gehoord dat ze dat rubber om de klopper doen omdat het
geluid dan een stuk minder zou zijn, als hout op hout.
Ik vond er wel wat inzitten in deze redenering.

Ik ben benieuwd naar de volgende project.

Schummie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.