egaal "donker" kleuren eiken beeld

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Voor een nieuw eikenhout beeld dat gemaakt is door te frezen met een cnc machine zoek ik een afwerkingsprodukt om het donker te kleuren (beetje notenhout)
Het blok waar het beeld uit gefreest is, is gemaakt door kleinere stukken aan elkaar te lijmen. Hierdoor is er al kleurverschil tussen de stukken
onderling. Bovendien zijn sommige stukjes na het frezen iets ruwer dan andere.
Ik ben me ervan bewust dat ik van eikenhout geen notenhout kan maken maar is alleen om een voorbeeld van de gewenste kleur aan te geven :)
Met welk kleur/produkt benader ik dit het best, en zo egaal mogelijk ? alvast bedankt.
 

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Dank je maar dan denk ik tocht dat ieder blokje afzonderlijk een andere kleur gaat krijgen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Tungolie mengen met Novita beits. Je kan dan laagje na laagje bijkleuren tot je de gewenste kleur hebt.
De beits is dan tegelijk verdunner voor de olie.
 

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Zal de tungolie eens op een proefstukje doen, dankjewel :)
Nu had ik van een houtboer cellulose sanding sealer aangeraden gekregen als basis en een andere zei mij juist dit NIET als
basis te gebruiken omdat je er dan niks meer over heen kan doen (vanwege de "sealer" dus) confused nu dus.
Heb hier ook nog een pot BioPin impregneerolie staan maar wat dat gaat doen weet ik ook niet.
Tijd voor proefstukjes dus.
Maar als iemand ervaring heeft met de sealer al dan niet als basis (Chestnut sanding sealer in mijn geval) hoor ik het ook graag.
 

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Zo is het geworden trouwens (beetje laat), niet helemaal "vlekkeloos" maar toch tevreden.
 

Bijlagen

  • IMG_20200920_123819.jpg
    IMG_20200920_123819.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 28

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik vind de kleur van het beeld op de eerste foto wel erg donker. Zelf gebruik ik rustin beits, o.a. te koop bij baptist in meerdere kleuren waaronder noten. Ik vind zelf de walnoot mooi.
Die minder of meer op te brengen kan je ook nog een beetje meer de kleur spelen, misschien werkt dat in stukken met andere natuurlijke kleur dichter bij elkaar te brengen maar dat lijkt me wel moeilijk.

Tweede beeld is schitterend!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
558
We wachten op meer foto's.... en wat heb je nu voor het kleuren gebruikt?
 

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Zelfde hoofdje uit een reststuk pallisander. Deze blijft zo.
 

Bijlagen

  • IMG_20210324_161638.jpg
    IMG_20210324_161638.jpg
    78,4 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.