efficiëntie accu gereedschap

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.291
231
't hoofd van Overijssel
Wat ik mij de laatste tijd afvraag hoeveel stroom gaat er verloren bij accu gereedschap. Ik verwacht dat bij een boormachine met een snoertje 100% gebruikte energie wordt gebruikt. Maar hoe zit dat bij een accu. Je stopt er 100% in maar wat wordt er uiteindelijk gebruikt tot de accu leeg is. Zijn daar gegevens van bekend ??

En maakt het uit of het Festool is of een Ferm. Zelfs met Googelen komt er niet even snel wat naar voren hierover.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
interessante vraag ivm accu-gereedschap
op machines met een snoer staat dikwijls zowel het opgenomen als het afgegeven vermogen
bij accu's heb je tijdens het laden op zich reeds verlies door de warmteöntwikkeling
nadien kan de accu nog lading verliezen
ik vermoed dat de verhouding opgenomen x afgegeven bij accumachines dicht bij die van de snoermachines ligt
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Wat ik mij de laatste tijd afvraag hoeveel stroom gaat er verloren bij accu gereedschap. Ik verwacht dat bij een boormachine met een snoertje 100% gebruikte energie wordt gebruikt. Maar hoe zit dat bij een accu. Je stopt er 100% in maar wat wordt er uiteindelijk gebruikt tot de accu leeg is. Zijn daar gegevens van bekend ??

En maakt het uit of het Festool is of een Ferm. Zelfs met Googelen komt er niet even snel wat naar voren hierover.
Voor 230 volt gereedschap was metabo de enige die ik ken die standaard in hun folders het opgenomen en afgegeven vermogen vermelde. IK ben al weer een tijdje uit dit soort specs dus het kan zijn dat er wat veranderd is maar ik dacht dat het afgegeven vermogen op 60-70 % zat.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Wat ik mij de laatste tijd afvraag hoeveel stroom gaat er verloren bij accu gereedschap. Ik verwacht dat bij een boormachine met een snoertje 100% gebruikte energie wordt gebruikt. Maar hoe zit dat bij een accu. Je stopt er 100% in maar wat wordt er uiteindelijk gebruikt tot de accu leeg is. Zijn daar gegevens van bekend ??

En maakt het uit of het Festool is of een Ferm. Zelfs met Googelen komt er niet even snel wat naar voren hierover.
Alles wordt warm, dus niets is 100% efficient.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
De efficiency va Lithium-ion batterijen is nabij 100%, lees ruim boven de 99%. De eeficiency van een lader, mits met schakelende voeding kan boven de 95% liggen. Verliezen van een gelijkstroom motor kunnen lager liggen dan die van een wisselstroommotor, maar het is afhankelijk van de toepassing.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
De efficiency va Lithium-ion batterijen is nabij 100%, lees ruim boven de 99%. De eeficiency van een lader, mits met schakelende voeding kan boven de 95% liggen. Verliezen van een gelijkstroom motor kunnen lager liggen dan die van een wisselstroommotor, maar het is afhankelijk van de toepassing.
Die 95% van de lader verbaast me, waarom zijn sommige van die dingen dan geforceerd gekoeld? Is die laadcyclus dan behoorlijk non-lineair, want zoveel Wh is 18x5 nu ook weer niet?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
de vraag naar energieëfficiëntie kan gerust gesteld worden
aan de onderkant van het krachtencentrum zou ik mijn accuschroevertje bosch 12V niet willen inruilen voor een schroefmachine met snoer
aan de bovenkant zie ik geen alternatief voor mijn snoerboor-&breekhamer van 1.500 W met een gewicht van 12 kg en een vermogen van 52 mm in beton
daar tussen ligt het middenveld zowel voor accu als snoer open
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
De efficiency va Lithium-ion batterijen is nabij 100%, lees ruim boven de 99%. De eeficiency van een lader, mits met schakelende voeding kan boven de 95% liggen. Verliezen van een gelijkstroom motor kunnen lager liggen dan die van een wisselstroommotor, maar het is afhankelijk van de toepassing.
Ik ga nu iets zeggen zonder dat ik kennis van deze zaken heb. Ik heb moeite te geloven dat er bij het laden en later het ontladen maar 1% verloren gaat. Die 5% van de voeding neem ik zonder meer aan.
Vergeet ik voor het gemak dat een accu een beperkte levensduur heeft en dat (wederom zonder de benodigde kennis) de accu tegen het einde van de technische levensduur niet meer het maximale kan leveren en dus een lager rendement zou moeten hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Die 95% van de lader verbaast me, waarom zijn sommige van die dingen dan geforceerd gekoeld? Is die laadcyclus dan behoorlijk non-lineair, want zoveel Wh is 18x5 nu ook weer niet?
18 V x 5A = 90 Watt, geen Wh. Wanneer die 90 Watt continue geleverd wordt gedurende 1 uur dan is de geleverde energie 90W x 1h = 90 Wh.
Ik denk trouwens niet dat die accu's dat kunnen, over lange tijd hetzelfde vermogen leveren. Maar dat geeft niet want bij accugereedschap gaat het er meestal om, om kortstondig veel vermogen te kunnen leveren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
18 V x 5A = 90 Watt, geen Wh. Wanneer die 90 Watt continue geleverd wordt gedurende 1 uur dan is de geleverde energie 90W x 1h = 90 Wh.
Ik denk trouwens niet dat die accu's dat kunnen, over lange tijd hetzelfde vermogen leveren. Maar dat geeft niet want bij accugereedschap gaat het er meestal om, om kortstondig veel vermogen te kunnen leveren.
Laadcyclus is grofweg een uur, dus vandaar. De vraag is dus of het lineair is, dan is de totaalcapaciteit juist interessant, niet geleverd vermogen.
Het gaat ook niet om leveren, maar om laden dat iis iets geheel anders. Dus; heb je met zo'n beperkt vermogen met hoog rendement (0,05*90=4,5watt) bij lineair laden, geforceerde koeling nodig, of ligt dat bij laden anders en is de cyclus niet lineair of gewoon minder efficiënt?
 

jorisvh

Post veel
de efficiëntie van het laden van een batterij kan best 95% zijn (DC energie opgeslagen in de batterij / DC energie geleverd door de lader)
maar de efficiëntie van de lader (DC naar batterij / AC uit net) ligt volgens mij een stuk lager en dat is vooral omdat de fabrikanten focussen op snelheid ipv op efficiëntie. snel laden betekent opwarming en dat is slecht voor een batterij, vandaar geforceerde koeling die ook energie kost en de efficiëntie dus slechter maakt.
voor mijn duo snellader zegt makita:
1665380534579.png
laadstroom 9 A x 18 V = 162 W x 2 = 324 W DC oplaadvermogen
AC vermogen 460 W —> efficiëntie 70% (dit klopt niet helemaal want laadspanning is hoger dan 18 V )

18 V x 5 Ah = 90 Wh. een volle batterij bevat dus 0.09 kWh DC energie, met 70% efficiëntie heeft dat 0,13 kWh AC energie gekost.
met de huidige prijzen van 45 c€/kWh: 6 c€ per laadbeurt 😳.
ik zit alvast niet te wachten op 2 c€ besparing als ik daar 30’ langer voor moet wachten op een volle batterij.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en ZotVanHout

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
de efficiëntie van het laden van een batterij kan best 95% zijn (DC energie opgeslagen in de batterij / DC energie geleverd door de lader)
maar de efficiëntie van de lader (DC naar batterij / AC uit net) ligt volgens mij een stuk lager en dat is vooral omdat de fabrikanten focussen op snelheid ipv op efficiëntie. snel laden betekent opwarming en dat is slecht voor een batterij, vandaar geforceerde koeling die ook energie kost en de efficiëntie dus slechter maakt.
voor mijn duo snellader zegt makita:
Bekijk bijlage 124388
laadstroom 9 A x 18 V = 162 W x 2 = 324 W DC oplaadvermogen
AC vermogen 460 W —> efficiëntie 70% (dit klopt niet helemaal want laadspanning is hoger dan 18 V )

18 V x 5 Ah = 90 Wh. een volle batterij bevat dus 0.09 kWh DC energie, met 70% efficiëntie heeft dat 0,13 kWh A-C energie gekost.
met de huidige prijzen van 45 c€/kWh: 6 c€ per laadbeurt 😳.
ik zit alvast niet te wachten op 2c€ besparing als ik daar 30’ langer voor moet wachten op een volle batterij.
Het ging me niet om het geld, maar om het principe. Leek me al stug dat 96% realistisch zou zijn. Dit klinkt al een stuk logischer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.