Eettafel van geborstelde eikenhouten wagonplanken maken

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Update:

Eindelijk was het dan gister zo ver. De vloer was voldoende opgedroogd na de behandeling, dus ik kon met de tafel beginnen, zodat ik hem daarna gelijk binnen kon zetten. Ik heb het hout namelijk niet 6 weken in de huiskamer van mijn ouders laten acclimatiseren om vervolgens de tafel enkele dagen in de vrieskouw/vocht te zetten.

Tot dusver is alles goed gegaan. De profielen er onder gebout met m8x40 bouten, al bedacht ik me laterna dat ik de buitenste profielen beter verder naar de rand had kunnen plaatsen. Maar ik verwacht daar eigenlijk geen problemen mee. De planken zullen niet doorbreken als er iemand op de rand gaat hangen.

De profielen (35x35x35x3mm) zijn stug genoeg om daarop de ietwat scheve planken recht te trekken. Het resultaat is een mooi strak blad. Vanavond verder met schuren, en als het lukt ook nog een eerste laag skylt aanbrengen. Het plan van de poten is ook nog wat gewijzigd, dat worden een soort design schragen, in RVS gelast door mn pa. Die ben ik momenteel aan het primeren en dan worden ze matzwart gespoten. Voorlopig blijft het blad dus nog even op deze werkschragen liggen.

Tot nu toe ben ik erg blij het resultaat, en (nog belangrijker) mijn vriendin ook :).

2.jpg1.jpg3.jpg
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
dat zei ik ook tege mn pa, maar RVS lassers willen graag alles van RVS maken, dat schijnt leuker te zijn ofzo. en bijkomend voordeel: RVS lag er nog, waardoor de poten gratis zijn :)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Mooi blad geworden. Heb je de planken onderling nog ruimte gegeven om te werken, door wiggen tijdens monteren te plaatsen? Wat wat weegt het hele blad nu? Is het nog een beetje je verplaatsen?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Dankje :) Nee, ik heb onderling geen ruimte gehouden tussen de planken. In de stalen profielen die eronder zitten zijn sleufgaten gefreesd, waardoor er nog ruimte is om te werken.
 

Ludolf

Nieuw lid
26 aug 2016
1
0
Hi,

Ziet er echt super gaaf uit! Ga deels hetzelfde doen. Maar dan met koker profielen onderstel.
2 simpele vragen:
1. Welke maat houtbouten heb je toegepast?
2. In combinatie van welke bemating vd sleufgaten?

Groet,
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Dankje :) erg leuk om zo je eigen tafel te maken. Ik heb m8x40 houtdraadbouten gebruikt. De sleufgaten waren denk ik ongeveer 2cm lang. Sleufgaten ook breed genoeg gemaakt, zodat de bout nog een klein beetje speling heeft, en dan revetten/carrosserie ringen gebruiken
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Zo, ik heb gister de 3e en laatste laag Skylt aangebracht, nu is de tafel klaar :) Ik zal vanavond proberen wat foto's te maken van het eindresultaat. Ik ben erg tevreden, en mijn vriendin (gelukkig) ook :).

Wel nog een vraagje: Ik had ergens gelezen dat eiken wat vezelopwerking kan hebben. Om deze reden heb ik voor het schuren het hout bevochtigd met een natte doek. Ik dacht (en hoopte) dat ik daarna geen vezelopwerking meer zou hebben. Nu, na de derde laag skylt voel ik toch dat het blad weer een stuk grover is dan voor het lakken. Kan ik hier nog wat mee? Ik heb wel schuurpapier korrel 1000 liggen, dat zou ik kunnen proberen, maar ik wil niet de laklaag beschadigen want de fles skylt is op :). Ik weet het, eigenlijk had ik voor de laatste laag even goed moeten voelen en dan had ik dan kunnen schuren, dan was er nu niks aan de hand geweest...

Iemand die me kan vertellen of schuren met 1000 kans van slagen heeft of dat ik het zaakje dan weer ga beschadigen? want dan laat ik het liever zoals het nu is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Je laat het best zo nu. Je riskeert krassen te maken, ook met korrel 1000. De tafel wordt vanzelf wel gladder door gebruik. Was inderdaad beter geweest om na de eerste laag Skylt lichtjes te schuren. Dan is het zelfs niet nodig om tussen 2de en 3de laag te schuren.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Met korrel 1000 produceer je ongeveer een hoogglans oppervlak.
Als de onderkant ook in de lak staat, zet 'm op z'n kant of draai 'm om en probeer aan de onderkant een klein stukje en als het meevalt kan je de tafel doen.
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Thnx voor de tips. Ik bekijk nog wel even wat ik er mee doe.

Zoals beloofd, de foto's: (niet zo'n beste foto's overigens)


IMG_1517.jpgIMG_1518.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.