Eettafel van A.M Noten

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
41
Gelderland
www.berrie.eu
Ola,

Binnenkort wil ik beginnen aan onze eettafel. Deze zal dan van volledig massief noten worden. Nu hebben we een model gevonden die ons wel aanstaat.

Het gaat om dit model:

8091453_14.jpg


Nu weet ik alleen niet helemaal hoe ik de poten ga bevestigen aan het tafelblad. Wat zou hiervoor de beste optie zijn?

Alvast bedankt :)
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Kijk eens in DIT topic. Hierbij staan de poten weliswaar op de hoeken, maar dat maakt in principe geen verschil.
Met name de oplossing van M. Assen is eenvoudig en effektief:


Hoi,

Wat ik altijd doe als ik een zware eiken poot onzichtbaar wil bevestigen, is een stalen plaat van ca. 4 a 5 mm dik en ong. 18x18cm. Op de bovenkant van de poot schroeven (met 4 dikke schroeven. daarna boor ik 4 gaten op de hoeken van de plaat en daar schroef ik de poot mee aan het blad. De stalen plaat kun je in het blad frezen zodat hij in het blad valt.

Mocht eea niet duidelijk zijn dan wil ik wel even een tekening hiervan maken en posten.

Ed
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
41
Gelderland
www.berrie.eu
Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat ik hem wel snap, alleen zou ik voor mijn poten dan zelfs iets moeten laten maken lijkt me? De tafel wordt vermoedelijk 100 cm bij 160 cm. De poten wil ik dan 60 of 80 cm x 4 cm dik maken (wat is verstandiger?) Dan zou ik toch een strook van 5 of 6 mm RVS kunnen laten knippen over de hele lengte van de poot? Dan zal ik alleen de bevestigingsgaten voor aan het blad sleufvormig moeten houden zodat het blad wel iets kan werken?

Is dit dan een goed idee samen met 1 regel tussen de poten?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Berrie,

Bij een bladbreedte van 1m is de breedte van de poten denk ik een kwestie van smaak. Bij een pootbreedte van 60 cm heb je een overhang van 20 cm. Als het blad fatsoenlijk geconstrueerd en verlijmd is moet dat geen probleem zijn.
Ik zou de poten en de regel vast met mekaar verbinden dmv pen en gat of een zwaluwstaart, afhankelijk van je mogelijkheden.
Omdat de poten relatief dun zijn is een metalen strip inderdaad een betere optie dan 4 losse platen. Ipv sleufgaten zou je ook de gaten in de strip een paar mm groter kunnen boren dan de schroef. Er kan dan beweging in elke richting opgevangen worden. Wel schroeven met een platte kop gebruiken. Verzonken schroeven heffen de mogelijke beweging weer op.

Gr Ed
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
41
Gelderland
www.berrie.eu
borre zei:
Omdat de poten relatief dun zijn is een metalen strip inderdaad een betere optie dan 4 losse platen. Ipv sleufgaten zou je ook de gaten in de strip een paar mm groter kunnen boren dan de schroef. Er kan dan beweging in elke richting opgevangen worden. Wel schroeven met een platte kop gebruiken. Verzonken schroeven heffen de mogelijke beweging weer op.

Gr Ed

Helemaal top Ed! Ik vind inderdaad de poten ook wat dun worden, dus waarschijnlijk maak ik ze nog wel wat dikker. Ik ga het 53mm ruw inkopen, dus ik denk dat het mooier is om een aantal 40mm dikke geschaafde planken op een 7 a 8 cm af te zagen en dit aan elkaar te lijmen.

Als ik de montagegaten te groot boor voor de schroef, dan moet ik gebruik maken van ringen neem ik aan?

Bedankt weer alvast ;)
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ringen is mogelijk, maar er bestaan ook schroeven met een grotere kop. Er bestaan ook (sier)ringen die aan een kant verzonken zijn. Dan zou je wel weer gewone verzonken schroeven kunnen gebruiken. Ook een kwestie van wat er bij jouw in de buurt te krijgen is.

Gr Ed
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
41
Gelderland
www.berrie.eu
Ach ja tuurlijk, daar had ik even niet aan gedacht :D

Heb ik nog een vraagje betreffende het tafelblad. Ik begrijp dat ik de houtnerf om en om moet leggen, maar is het nog verstandig om als het blad verlijmd is er een aantal 3 a 4mm dikke hoeklijnen over de breedte van het blad in te frezen? En deze dan weer vast te schroeven aan het blad om het krom trekken tegen te gaan?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Het om en om verlijmen van de planken is op zich altijd verstandig. Nog verstandiger is het om kwalitatief goed en droog hout te gebruiken.Ook hangt het van de houtsoort af hoeveel deze gaat werken. Notenhout is een relatief compacte soort zoals beuken en esdoorn en zal dus minder werken dan bv grenen. Met het om en om verlijmen voorkom je in ieder geval dat het blad in zijn geheel bol of hol gaat staan maar een beetje een golfpatroon gaat vertonen. Ook niet fraai, maar eventueel nog te corrigeren door te schuren of schaven.
Ik heb zelf 5 jaar geleden een notenhouten tafel voor mijn woonkamer gemaakt van 0.9m x1.90m en maar 32mm dik zonder regelwerk en de planken koud tegen mekaar zonder deuvels of lamello's oid.
Deze is nog even vlak als 5 jr geleden. Dus wat dat betreft hoef je met goed notenhout niet teveel problemen te verwachten.
Hoewel de meningen over het infrezen van hoekprofielen nogal verdeeld zijn denk ikzelf dat het weinig zin heeft. Hout dat krom wil trekken zal dat toch doen. En als de profielen al recht blijven zullen de schroeven waarschijlijk losgetrokken worden.
Het hout goed vlak en haaks schaven is het meest belangrijk. Houtlijm zal weliswaar een kiertje overbruggen, maar op die plaats geen stevigheid hebben.

Gr Ed
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
41
Gelderland
www.berrie.eu
Geweldig Ed! Bedankt voor al deze informatie! Ik denk dat het nu helemaal goed gaat komen :D

Misschien nog 1 klein vraagje voor de zekerheid... Het blad maak ik van 40mm noten, het einde van het blad wil ik opdikken met nogeens 40mm. De zijkanten moet ik dan uiteraard ook opdikken, maar op welke manier?

Ik zou een plank van 80mm in het verstek kunnen zagen, of er een plank onder kunnen lijmen. Ik twijfel aan de stevigheid van het verstek, maar ik vermoed wel dat het mooier zal zijn? Wat is wijsheid?

Nogmaals bedankt Ed ;)

Ps, hoe heb je jouw tafel afgewerkt?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Opdikken kan op verschillende manieren zoals bv op onderstaande tekeningen. De bovenste manier is af te raden ivm tegengestelde werking van het hout op de kopse kanten.
De tweede methode is de meest veilige. Bij lichtere houtsoorten is het een mooi effekt als de stukken die de boel opdikken uit dezelfde plank komen als die waar ze tegen gelijmd worden en dan wel in spiegelbeeld. Dus eigenlijk je blad aan alle zijden langer en breder maken. De overlengte en breedte afzagen en omgeklapt tegen de onderkant lijmen. De nerf komt dan gespiegeld tegen mekaar te liggen. (Is het nog te volgen?).
Zoals gezegd is het effekt bij donker hout minder opvallend, maar toch de moeite waard.
Mijn tafel is afgewerkt met een combinatie van lak en olie.
Ik moet wel zeggen dat ze niet intensief als eettafel gebruikt wordt. Is dat wel het geval dan moet je wellicht iets anders kiezen. Hier zijn al veel topics over geweest. Met de zoekfunctie moet wel iets te vinden zijn.





Attached files
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
41
Gelderland
www.berrie.eu
Sjonge Ed, helemaal geweldig! :D Het wordt dan inderdaad optie 2, zal bij de aankoop van het ruwe hout zorgen dat er wat bredere planken bijzitten, zodat ik de opdikking kan spiegelen.

Ik ga ermee aan de slag, je zal over een tijdje de foto's hier wel kunnen vinden ;) Hoe ik de tafel af ga werken bekijk ik nog wel als de tafel eenmaal klaar is.

Nogmaals bedankt :lol:
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Berrie,

Op foto's zijn we dol hier, dus ik ben benieuwd.
Onderstaand een paar foto's van mijn exemplaar. Een heel ander ontwerp met name door de afwijkende plaatsing van de poten. Het ontwerp is niet van mij, maar "gestolen" in een meubelwinkel. Die tafel had metalen poten en een absurd prijskaartje..... :mrgreen: :mrgreen:







Gr Ed

Attached files
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
41
Gelderland
www.berrie.eu
Dat is een mooi stukje vakwerk Ed! Erg netjes! Bestaat je blad uit stroken van een cm of 8? Ik heb zelf altijd een hekel om naar meubelwinkels te gaan, maar als ik er dan toch ben, dan doe ik vaak wel inspiratie op :mrgreen:

Overigens was ik de tafel eens aan het uittekenen geweest, het blijkt dat de poten van ons model een beetje onlogisch zijn voor de maat van de tafel :roll: Door deze poten te gebruiken zouden er nog mensen aan de kopse kanten kunnen zitten, maar daar heb je al snel 40cm beenruimte voor nodig per kant. Als dan de tafel maar 160cm lang wordt, dan is het model een beetje uit het fatsoen :x

Dus toch maar even denken hoe ik hetzelfde blad kan maken met flinke vierkante poten :)
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Berrie,

De planken hebben niet allemaal dezelfde breedte. Het ruwe hout is op bestek uitgezocht bij de houthandel. Je geeft dan de netto maten van het blad door en zij zoeken dan de meest economische ruwe planken bij elkaar. Wel is het blad symetrisch opgebouwd tov het midden.
Jouw tafel krijgt inderdaad een beetje rare verhouding als je aan iedere kant 40cm beenruimte wil overhouden. De poten staan dan nog maar 80cm uit mekaar.
Zo zie je maar weer hoe handig een tekening is.
Succes met puzzelen.......

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.