Dag iedereen,
Sinds een halfjaar heb ik een huis gekocht, en nu ben ik de trotse eigenaar van: "een kot".
Een kot is natuurlijk maar een KOT, als er een werktafel in staat!
En dus wil ik me nu wagen aan mijn eerste werkbank (naast die van m'n pa dan waar ik als kind stond aan te prutsen op steeds datzelfde stuk hout)
Ik zit me nu al enige tijd te informeren/inspireren (zo kwam ik ook hier terecht) en heb dus enkele ideeen in m'n hoofd, die ik graag hier even aftoets. En daarnaast ook wel nog vragen uiteraard.
Ik besef dat mijn vragen wat duidelijker/bondiger konden zijn indien ik de juiste terminologie zou kennen, maar ik hoop dat het wat duidelijk is.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Met vriendelijke groeten,
Bartel
Sinds een halfjaar heb ik een huis gekocht, en nu ben ik de trotse eigenaar van: "een kot".
Een kot is natuurlijk maar een KOT, als er een werktafel in staat!
Ik zit me nu al enige tijd te informeren/inspireren (zo kwam ik ook hier terecht) en heb dus enkele ideeen in m'n hoofd, die ik graag hier even aftoets. En daarnaast ook wel nog vragen uiteraard.
- Hout: Ik dacht het eigenlijk uit vuren te maken. Ik vermoed dat dit niet ideaal is, vanwege te zacht, maar ik zou het voor de prijs doen eigenlijk. Gaat ze niet lang mee, dan heb ik tenminste ervaring opgebouwd zonder veel geld te verspillen. Of eventueel de basis van vuren, maar de top van... ? Ik zag al combinatie mdf met betonplex (is dat de naam?) voor het blad. Is dat wat? Al zou ik het liefst een blad lijmen van balken. Dat ziet er zoveel artisanaler/authentieker uit.
- type: Ik hou meer van een oude stijl tafel genre roubo, dan een moderne. Nu ja, een roubo bouwen is me te hoog gegrepen, dat moet ik me realiseren, maar iets in die richting lijkt me wel wat. Ik zou mijn verbindingen niet al te complex willen maken, aangezien ik niet veel ervaring heb, en ook niet zoveel machinerie. Tijd en werkuren spelen anderzijds niet zoveel rol. Ik heb die tafel niet dringend nodig.
- bankschroef: heeft iemand een goed adres in Vlaanderen? (ter info: Ik woon in Gent) Ik vond er wel, maar slechts 1 of 2 adresjes en nog niet echt wat ik in gedachten heb. Vooral een hoekbankschroef (tail vise) blijkt moeilijk te vinden. (misschien omdat ik de juiste nederlandse naam niet ken om op te zoeken) Ik durf niet goed aan een bank te beginnen zonder de bankvijs naast me te hebben liggen, aangezien ik misschien het ontwerp wat moet aanpassen.
- Van Paul Sellers (jullie wschlk wel bekend) zag ik het gebruik van een verzonken middengedeelte op het werkblad voor bv gereedschap. Dit vind ik eigenlijk wel mooi. Zijn hier voor- of tegenstanders van? Ik heb nu sinds enkele dagen enkele balken op schragen liggen op die manier (momenteel m'n bank), en ik vind het eigenlijk wel praktisch. Is dit te combineren met.. tja, "dog holes"? (Ik zat voor mijn inspiratie nogal veel op youtube, vandaar dat ik soms enkel de engelse term ken)
- Ik vermoed dat ik niet de eerste ben met een dergelijke vraag. Ik vond hier niet onmiddellijk iets terug, maar indien er reeds een dergelijke topic bestaat, ben ik al blij met een link. Ik leer hier sowieso veel bij van jullie berichten te lezen.
Ik besef dat mijn vragen wat duidelijker/bondiger konden zijn indien ik de juiste terminologie zou kennen, maar ik hoop dat het wat duidelijk is.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Met vriendelijke groeten,
Bartel