Eerste snijplank smaakt naar meer

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
104
56
Nadat mijn bamboe snijplank - verkregen uit Albert Hein zegeltjes van tig jaar terug - een scheurtje of twee vertoonde, werd ik verdrietig :( . Daarna vond ik een groot stuk massief eiken langs de weg vond en heb ik besloten om mij te wagen aan een kopshouten snijplank.
WhatsApp Image 2025-08-16 at 20.39.41.jpeg
Het massieve eiken was samengesteld uit drie planken en waarschijnlijk gebruikt als keukenblad. Dus dit kon ik goed als basis gebruiken.

Ik heb eerst een paar stroken gezaagd over de breedte op m'n Bosch GTS 10 XC tafelzaag (gekocht via dit forum). Over de breedte zodat ik meerdere planken door had gezaagd - als je snapt wat ik bedoel.

Daarna dit in de lijmklemmen gezet om er één lang vlak van te maken, van kops hout door de gezaagde stroken te kantelen. De sergeantklemmen voor het eerste gebruikt (via dit forum gekregen!) en dat werkt erg fijn als basis. Heerlik om met platte basis te beginnen waar erna ook lijmklemmen makkelijk vastgemaakt kunnen worden.

WhatsApp Image 2025-08-16 at 20.38.36.jpeg

Na het lijmen flink aan het krabben geweest met een verfkrabber (sorry, het gebruik van een schaaf moet ik nog leren!) om de lijm weg te krijgen en de eventuele hoogteverschillend tussen de latjes weg te halen.

Daarna heb ik de lange verlijmde plank doormidden gezaagd zodat ik twee vlakken had. Deze heb ik erna aan elkaar gelijmd. Omdat er tussen de lijmnaden toch soms een naadje zat heb ik - om uit te proberen - even wat houtvuller met zaagsel en water vermengd en dit aan één kant toegepast met een plamuurmes. Dat lijkt goed te werken. Doen ze dit ook niet met vloeren na het schuren?
WhatsApp Image 2025-08-17 at 20.47.44.jpeg

Wederom flink gekrabd en daarna opgeschuurd tot korrel 240. Oh! En een 45 graden kantje eraan gefreesd. Dat maakt het optisch gelijk af! Het frezen doe ik vaak nadat ik flink wat geschuurd heb zodat de bodem van de frees soepel over het hout glijdt.

WhatsApp Image 2025-08-17 at 20.49.01.jpeg

Nu staat de plank in de druivenpitolie, helemaal ondergedompeld. Nu een week op vakantie dus ben benieuwd hoe die er volgende week uit ziet.
WhatsApp Image 2025-08-18 at 11.12.15.jpeg

Al met al leuk om dit te maken met vooral de tafelzaag. Kops hout laat zich makkelijk verzagen. Smaakt naar meer, en nu ben ik blij :cool:

Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.306
1.044
Enschede, Twente
Lange tijd onderdompelen hoeft niet. Is zelfs onhandig omdat de vezels dan enorm volgezogen zijn en later kunnen gaan 'bloeden' (Weet dit uit eigen ervaring). Kost ook veel meer olie.

TIP: Ik zou er voetjes onder zetten. Voorkomt ellende met schimmel en ook wegschuiven als je de goeie ervoor gebruikt. Dus neopreen of hard rubber en dan met RVS-schroefjes vastzetten (want roest, want eiken…).

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
600
284
Goed bezig, een grote snijplank is altijd fijn.
TIP: Ik zou er voetjes onder zetten. Voorkomt ellende met schimmel en ook wegschuiven als je de goeie ervoor gebruikt.
Ik snap de voetjes onder snijplanken nooit. Een voldoende grote en zware snijplank schuift sowieso niet. Desnoods een doekje eronder.
Zonder pootjes is de plank aan beide zijden te gebruiken, dat is soms wel handig.
Schimmel zou geen probleem mogen zijn, kwestie van na het schoonmaken rechtop laten drogen.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
535
280
57
Luzy Saint Martin
Voetjes onder een snijplank is inderdaad totaal zinloos. Je gebruikt het ding namelijk aan twee kanten.

Kops Eiken leent zich eigenlijk niet echt voor dit doel. Het zuigt nogal en het kan bij bepaalde producten gaan verkleuren (met producten bedoel ik hetgeen je er op gaat snijden)
Dus wees kieskeurig in het gebruik van je plank.
Ik heb zelf ook een snijplank van eik, gemaakt uit zuiver kwartiers fineerresten, dus datgene wat overblijft als je fineer snijdt van een stam. En die doet het prima als snijplank voor brood of andere droge producten. En soms als presenteerplank voor kaas of worst.

Voor het echte hak en snijwerk gebruik ik beuken planken.

• Leuk
Waarderingen: Willempie

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.306
1.044
Enschede, Twente
Ik heb iets van dertien of veertien snijplanken gemaakt. Op twee na allemaal kops hout. Is meer werk, kost meer materiaal, maar levert een betere snijplank op, IMO. Wat dan vaak gebeurt is dat je bij het de laatste maal verzagen wat vaker defecten tegenkomt. Die je dan uiteraard zoveel mogelijk aan één kant van de plank positioneert — het oog wil ook wat — en die onderkant is dan ook echt de onderkant. Bij een kopse plank is er veel minder slijtage dan andere ‘bouwwijzen’. Twee kanten gebruiken hoeft niet.
En omdat een snijplank bij mij dagelijks in gebruik is, verblijft die voltijds op het aanrecht. Met voetjes eronder. (Ook omdat mijn specifieke hoofdplank een haak heeft die over de aanrechtkant gaat — kan dus niet eens makkelijk omgedraaid gebruikt worden…)

Ook belangrijk: professionele koks adviseren het gebruik van snijplank in combinatie met een theedoek eronder tegen het wegglijden. Duidelijk geen voetjes, maar meestal ook niet van hout, maar van dat plasticschilfertjes verspreidende harde spul HDPE.
Kops hout levert een superieure snijplank op. Voetjes lijkt me beter dan een theedoek eronder. Soit.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
104
56
Bedankt voor de feedback! We zullen zien hoe die er na een week in bad uitkomt. Als het teveel bloedt, dan doe ik het volgende keer anders.

Wat de prijs betreft, het was een tientje voor de olie bij de Albert Heijn en ik hoop de overgebleven olie bij een volgende plank te kunnen gebruiken.

En eiken is misschien niet het beste hout, maar dat heb ik voorhanden dus dat gebruik ik 🙂

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.163
504
Alphen aan den Rijn
Gebruik met het lijmen oude kranten om te voorkomen dat er lijm op je klemmen komt .
Olieen op stukjes resthout en de olie zakt er vanzelf doorheen , uiteraard beide kanten .
Ik ben benieuwd wat de volgende snijplank word .

Succes Willem

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.922
620
Ik heb iets van dertien of veertien snijplanken gemaakt. Op twee na allemaal kops hout. Is meer werk, kost meer materiaal, maar levert een betere snijplank op, IMO. Wat dan vaak gebeurt is dat je bij het de laatste maal verzagen wat vaker defecten tegenkomt. Die je dan uiteraard zoveel mogelijk aan één kant van de plank positioneert — het oog wil ook wat — en die onderkant is dan ook echt de onderkant. Bij een kopse plank is er veel minder slijtage dan andere ‘bouwwijzen’. Twee kanten gebruiken hoeft niet.
En omdat een snijplank bij mij dagelijks in gebruik is, verblijft die voltijds op het aanrecht. Met voetjes eronder. (Ook omdat mijn specifieke hoofdplank een haak heeft die over de aanrechtkant gaat — kan dus niet eens makkelijk omgedraaid gebruikt worden…)

Ook belangrijk: professionele koks adviseren het gebruik van snijplank in combinatie met een theedoek eronder tegen het wegglijden. Duidelijk geen voetjes, maar meestal ook niet van hout, maar van dat plasticschilfertjes verspreidende harde spul HDPE.
Kops hout levert een superieure snijplank op. Voetjes lijkt me beter dan een theedoek eronder. Soit.
Helemaal akkoord. Ik gebruik zelf nu een jaar of 9 een kopshouten snijplank met voetjes onder, waar ik dagelijks alles behalve vlees en vis op snijd. Daar is amper iets van gebruikssporen op te zien, ondanks dat ik maar 1 kant gebruik. Altijd gebruiken met een doek eronder die je ook continu moet vervangen en zuiver maken etc, dat zou ik snel beu zijn.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.