Zoals de titel al aangeeft: het betreft een eerste experimentje met een tinnen inlay. Beetje zo als "Poor man's silver". De pessimist in mij zou kunnen zeggen dat het een mislukt experiment is; Het resultaat is om te huilen en totaal niet waar ik op gehoopt had, maar de optimist in mij zegt dat het toch een geslaagd experiment is. Ik heb in ieder geval een leuke hobby-avond achter de rug en heb weer veel geleerd. Vandaar ik mijn ervaringen met jullie wil delen en wellicht hebben jullie wat tips en adviezen voor mij.
Eerst het waarom: Binnenkort wil ik een inlay (logo) in een mahoniehouten dekseltje gaan maken. Nou bedacht ik me dat het misschien leuk zou zijn om hier een metaal voor te gebruiken. Zilver of goud vallen natuurlijk af, maar aluminium of koper of ... tin
zou best wel eens kunnen.
Even googlen en wat ik vond (http://www.tin.tollernet.nl/tinalg.htm) gaf me voldoende vertrouwen. In de kringloop is genoeg tin te vinden (borden, kannetjes, lepeltjes
) en een wegwerppannetje is ook geen probleem.
Dus aan de slag met een ornamentje op een proefstukje.

Pannetje op het vuur (afzuigkap vol vermogen, brilletje op en mondkapje voor)

en vervolgens de gesmolten tin op het ornament gegoten.

Dit was niet geheel zonder gevaar. Nu is gesmolten tin "maar" ca. 240 graden , maar zodra de kleine ruimtes afgesloten worden door het vloeibare tin wil de lucht eronder toch expanderen en er uit. Gevolg: pruttelen en spetters. Het resultaat laat zich raden.

Op de plaatsen waar de lucht wilde ontsnappen zit geen tin. Wat ik ook merkte was dat het hout te koud was waardoor het tin te snel stolde. Dus bij een tweede poging heb ik eerst gaatjes vanaf de zijkant naar- en door het ornament geboord en het hout in de magnetron verwarmd tot een aangename lauwe temperatuur. Vanwege de gaatjes kon er wel wat lucht weg (niet voldoende) en werd het tin gelijk verankerd. Nu was het dus wel goed te frezen. (zeer zacht, kost geen moeite)

Helaas is het eindresultaat zoals gezegd nog steeds niet wat ik hoopte,

maar ik zie potentie en er zal zeker een tweede avond experimenteren volgen
. Ik houd jullie op de hoogte.
Groet,
Ronald
Eerst het waarom: Binnenkort wil ik een inlay (logo) in een mahoniehouten dekseltje gaan maken. Nou bedacht ik me dat het misschien leuk zou zijn om hier een metaal voor te gebruiken. Zilver of goud vallen natuurlijk af, maar aluminium of koper of ... tin
Even googlen en wat ik vond (http://www.tin.tollernet.nl/tinalg.htm) gaf me voldoende vertrouwen. In de kringloop is genoeg tin te vinden (borden, kannetjes, lepeltjes
Dus aan de slag met een ornamentje op een proefstukje.

Pannetje op het vuur (afzuigkap vol vermogen, brilletje op en mondkapje voor)

en vervolgens de gesmolten tin op het ornament gegoten.

Dit was niet geheel zonder gevaar. Nu is gesmolten tin "maar" ca. 240 graden , maar zodra de kleine ruimtes afgesloten worden door het vloeibare tin wil de lucht eronder toch expanderen en er uit. Gevolg: pruttelen en spetters. Het resultaat laat zich raden.

Op de plaatsen waar de lucht wilde ontsnappen zit geen tin. Wat ik ook merkte was dat het hout te koud was waardoor het tin te snel stolde. Dus bij een tweede poging heb ik eerst gaatjes vanaf de zijkant naar- en door het ornament geboord en het hout in de magnetron verwarmd tot een aangename lauwe temperatuur. Vanwege de gaatjes kon er wel wat lucht weg (niet voldoende) en werd het tin gelijk verankerd. Nu was het dus wel goed te frezen. (zeer zacht, kost geen moeite)

Helaas is het eindresultaat zoals gezegd nog steeds niet wat ik hoopte,

maar ik zie potentie en er zal zeker een tweede avond experimenteren volgen
Groet,
Ronald