Eerste lintzaag kopen.

Ben1982

Nieuw lid
2 mei 2020
5
0
Beste houtbewerkers. Hier een metaalbewerker. Een smid welteverstaan. Ik ben smid en kom er langzamerhand achter dat wat ik maak vaak in combinatie met hout gaat. Ook grote stukken hout. Ik ben al een tijdje bezig om een lintzaag aan te schaffen maar zie door de hoeveelheid modellen het niet meer. Ik ben op zoek naar een 2de hands rond de €1000,- hij moet eiken kunnen verwerken tot 250mm hoog. Hebben jullie tips waar ik naar moet kijken. Of welke modelen/ type ik het beste kan nemen. Krachtstroom is ook aanwezig als dit een vereiste wordt door het eiken en de hoogte die ik wil kunnen zagen. Is een scm mini max s45 bijvoorbeeld iets. Gr Ben
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Welkom op het forum! De MiniMax is zonder meer een goed machine, als die aan je eisen voldoet zit je dus wel goed. Misschien goed om een tijdje marktplaats te volgen om je wat te oriënteren. En voor meer kennis zoeken op Google naar lintzaagtopics op dit forum en daarbij aangeven: site:woodworking.nl

Succes! Fons
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Wel, ik denk niet dat deze zaag geschikt is.
Naar mijn mening veel te licht voor de dikte welke je wilt zagen.
zou eens gaan kijken naar wieldiameter 60cm met motor 3-4kw
Ben bang dat je het met een budget van 1000 euro niet redt of je moet voor een ouwetje gaan.
 

Ben1982

Nieuw lid
2 mei 2020
5
0
Wel, ik denk niet dat deze zaag geschikt is.
Naar mijn mening veel te licht voor de dikte welke je wilt zagen.
zou eens gaan kijken naar wieldiameter 60cm met motor 3-4kw
Ben bang dat je het met een budget van 1000 euro niet redt of je moet voor een ouwetje gaan.

Het gaat voornamelijk om lichter werk en sporadische zwaar. Is het zo dat hij zwaar helemaal niet aankan of dat het kan maar met beleid?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Het gaat voornamelijk om lichter werk en sporadische zwaar. Is het zo dat hij zwaar helemaal niet aankan of dat het kan maar met beleid?

Als dit echt incidenteel is moet dat geen probleem zijn.
Ligt ook een beetje aan de totale afmetingen van het te zagen hout.
En als je dan al zo’n dik hout zaagt zorgen dat je lint scherp is ( maar dat is eigenlijk altijd een eerste vereiste)
Ik heb met de bs450 al dikker gezaagd.
 

Ben1982

Nieuw lid
2 mei 2020
5
0
Ben inmiddels deze middag gaan kijken bij een opknapper. Minimax s45. Hij liep soepel en goed. Moet er wat werk insteken maar dat kan ik prima. Heb nog kunnen afdingen tot €575,- lijkt me een goeie prijs. Morgen maar eens gaan poetsen en afstellen. Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal. Gr Ben
 

Ben1982

Nieuw lid
2 mei 2020
5
0
Als ik hoe deed ik het graag. Ben al bezig met uitelkaar draaien. Blad liep langs de achterste rol
zag ik nou. Eens kijken of ik dat kan fiksen. Ook stuurblokjes onde het blad moeten vervangen worden. Enig idee waar je onderdelen kan krijgen?
 

Ben1982

Nieuw lid
2 mei 2020
5
0
Hij loop inmiddels weer. Helemaal schoon gemaakt blad ontdaan van roest plekken en afgesteld. Nu de vraag wat is de maximale breedte van zaaglint dat erop kan? Is dit net zo breed als dat de wielen zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.