Eerste kast in MDF

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Hallo iedereen,

Momenteel ben ik bezig met mijn eerste 'woodworking' project: 2 kasten op elkaar.
Bovenste gedeelte wordt een voorraad kast, onderste een kast waarin in het linkse deel een waterverzachter zal komen te staan (vandaar stukje open) en rechts een opbergruimte.

Bovendeel 900mm breed, 1400mm hoog, 700mm diep
Onderdeel 900mm breed, 100mm hoog, 700mm diep
Alles met houtlijm + 5x60mm schroeven vastgemaakt zoals op onderstaande tekeningen
Onder de kast komen nog pootjes zodat deze van de grond staat

Schermafbeelding 2021-01-23 om 13.42.03.png. Schermafbeelding 2021-01-23 om 14.01.04.pngSchermafbeelding 2021-01-23 om 14.03.49.png 1611407523847.png
De onderkant is zo goed als af, juist de deuren moeten nog gemaakt worden. Ik dacht beide eerst 450mm breed te maken (kast 900mm breed) maar ik vermoed dat er dan niet genoeg speling is tussen beide deuren? Is het niet beter om deze bijvoorbeeld elk 445 breed te maken zat er 1cm speling is tussen beide?

Schermafbeelding 2021-01-23 om 13.58.39.png

Voor de bovenkant: aangezien de kast uit HD MDF 18mm gemaakt is en ik doorhangen wil tegengaan lijkt het me beter om overal tussenschotten te maken.
Of is dit overbodig en kan het gewoon zonder?
(en ik weet het, volgende keer neem ik beter multiplex..)

Schermafbeelding 2021-01-23 om 13.57.39.png

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
Welkom Stijndef.

Zonder tussenschotten gaat MDF op 900mm breed gegarandeerd doorhangen, dan hoef je er nog niet eens iets op te zetten.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemorgen en welkom op het forum.

Voor de fronten lijkt me een voeg van 1 cm wel heel erg veel. Ik zou 447 mm aanhouden. (Ik neem daarbij aan dat je gebruik gaat maken van potscharnieren (???)). Daarmee krijg je links en rechts een voeg van 1,5 mm en tussen de fronten 3 mm.

Plus wat Kor zegt ! Als je in het midden nog een staander doet wordt het geheel véél sterker én je krijgt een mooier aangezicht als je toch kiest voor een bredere voeg tussen de fronten.

Persoonlijk zou ik deze staander in het midden van boven naar beneden laten doorlopen en de legplanken smal maken (even snel uit mijn hoofd zo'n 423 mm). Dan kun je ook nog kiezen voor vaste of losse legplanken...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Kor

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
De maat van de deur hangt samen met de scharnieren die je gebruikt.
heb je die al zo ja welke heb je dan.

een naad van een cm is veel te veel 2 a' 3mm is meer dan genoeg
 

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Persoonlijk zou ik deze staander in het midden van boven naar beneden laten doorlopen en de legplanken smal maken (even snel uit mijn hoofd zo'n 423 mm). Dan kun je ook nog kiezen voor vaste of losse legplanken...

Goed idee inderdaad, gaan we doen met losse legplanken!

Kan ik in de middenste staander de gaten voor de plankdragers gewoon doorboren zodat deze langs beide kanten zeker op dezelfde hoogte zitten? Of is het naar stevigheid beter om gewoon langs elke kant een gat van 5mm diepte te boren en daartussen dus 8mm materiaal te laten (18mm dikte plank)

Schermafbeelding 2021-01-24 om 13.15.33.png


De maat van de deur hangt samen met de scharnieren die je gebruikt.
heb je die al zo ja welke heb je dan.

een naad van een cm is veel te veel 2 a' 3mm is meer dan genoeg
Heb de scharnieren al : SO-TECH T52 (zoals Hettich Bohrbild) link
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
Doorboren kan goed. Wel zorgen dat het mdf aan de andere kant goed wordt ondersteund, anders krijg je een veel groter "uitschot" dan de bedoeling is. Dit gebeurt vooral als bij het zoveelste gat de boor iets minder scherp wordt en je daarom de druk wat opvoert ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Wat Kor zegt. Je kunt dat deels voorkomen door een opofferingshoutje te klemmen aan de kant waar je boor naar buiten komt. Maar blijft tricky...

Als ik geen mal gebruik, dan gebruik ik nog wel eens de 5 mm Centrotec centreerboor met diepte-instelling van Festool voor dit soort klusjes.
 
Laatst bewerkt:

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Dank voor te tips.

Dan kan ik toch 1 van de 2 zijkanten onder het middenstuk vastklemmen en dieptestop op 29mm zetten op de boor? Zo boor ik meteen het volledige gat door middenstuk en heb ik aan de andere kant meteen het gat op exact dezelfde hoogte.. :)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Dank voor te tips.

Dan kan ik toch 1 van de 2 zijkanten onder het middenstuk vastklemmen en dieptestop op 29mm zetten op de boor? Zo boor ik meteen het volledige gat door middenstuk en heb ik aan de andere kant meteen het gat op exact dezelfde hoogte.. :)
Slim denken ! Gaat echter alleen op als je staander dezelfde maat heeft als je zijwanden. Volgens de tekening zijn deze aan beide zijden 36 mm hoger. Dus dan wel even oppassen met je maatvoering. 🤓
 

stijndef

Nieuw lid
23 jan 2021
22
4
Kampenhout
Hoe haal ik het best enkele mm van mijn deuren? Had deze in de houtzagerij op 450mm laten zagen maar zo gaan ze niet goed sluiten..
Met ruw schuurpapier misschien?
 
  • Wow
Waarderingen: Bosquet

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Invalzaag of zaagtafel lijkt mij de beste optie.
Als je die niet hebt zou ik even kijken of er iemand in de buurt woont die het voor je kan doen? Je kan je woonplaats toevoegen in je profiel.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Er zitten ook leden uit België op het forum hoor! Ik woon net tegen de grens aan, dus mocht het voor je in de buurt wonen, wees welkom.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Hoe haal ik het best enkele mm van mijn deuren? Had deze in de houtzagerij op 450mm laten zagen maar zo gaan ze niet goed sluiten..
Met ruw schuurpapier misschien?
Heb je een bovenfrees? Zo ja, dan een rechte lat erop klemmen op de lijn die het moet worden (dus 447 mm, ofwel 3 mm vanaf de rand) en dan met een kopieerfrees erlangs. Ik denk dat je dan een strakker resultaat krijgt dan zagen. Met schuren ben ik bang dat je geen strakke rechte kant krijgt, maar meer een golf.

En denk eraan bij het schilderen, dat de kopse kant van mdf veel verf opzuigt, daar dus ff extra aandacht aan besteden zodat dat ook mooie randen worden!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je moet er nog meer platen halen toch.
neem deze dan even mee en vraag of ze er nog 3 mm af willen halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.