Een zelfgemaakte "Harvey G700 Gyro Air" (Centrifugaal stofafscheider).

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
2 dingen.

1 Echt veilig werken is het niet wat ie doet nee...
2 Nou wil ik ook een draaibank :p (Toch maar eerst een cursus volgen )
Ik ben de naam kwijt maar er schijnen een paar goede te zijn. Heb ik ook wel oren naar!

Gelijk maar ingeschreven bij Ronald Kanne eind April. Zin in!
 
Laatst bewerkt:

Dgo

Nieuw lid
13 dec 2021
21
8
Utrecht
Had dat filmplje ook gezien, niet echt effectief hoe ie het deed, maar wel echt cool wat Dunn maakte.
Kreeg gelijk zin om daar een mini versie van te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Dat 'schuin geplaatste schot' in die Felder RL 160 is een HEPA filter, als ik het artikel goed lees.
Er is volgens mij geen sprake van 'cyclonerigheid' in deze machine, maar het is gewoon veel (5,5 hp) kracht die de lucht door het filter zuigt. Zware deeltjes vallen naar beneden, fijner stof dat aan het filter kleeft moet door handbediende borstels (of automatisch met perslucht) van het filter af worden gehaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Het klopt dat in het plaatje het filter ook schuin geplaatst is. Maar wat ik bedoel is het schuine schot direct naast de ingang van de luchtinvoer. Op t plaatje zie je daar een klein schuin streepje, net wat schuiner dan de filters die over de hele breedte lopen.
 

Bijlagen

  • 8D7DF52E-0F03-43F6-B15E-F45ECAD8D411.jpeg
    8D7DF52E-0F03-43F6-B15E-F45ECAD8D411.jpeg
    146,7 KB · Weergaven: 4
  • Leuk
Waarderingen: mink

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Dat klein schuine schotje dient ervoor om de naar binnen razende houtstukjes/stof af te wenden van het filter af zodat dat filter niet zo gauw vol met gaten zit.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dat klein schuine schotje dient ervoor om de naar binnen razende houtstukjes/stof af te wenden van het filter af zodat dat filter niet zo gauw vol met gaten zit.

Dat snap ik, maar ik verbaas me er over dat dat kleine schotje (althans klein op t plaatje) voor genoeg scheiding kan zorgen dat niet al het stof in de filters gaat zitten en de machine daardoor z’n werking verliest (ben bekend met de borstel functie of de perslucht reiniging op grotere modellen). Al heb ik wel ergens gelezen dat de machine ivm een cilinder schuurmachine niet zo’n goede combinatie is.

Ik bedoel ik (en de rest van de wereld) focus me op een (vergeleken met het plaatje) vrij ingewikkelde constructie met een cycloon of centrifuge, al of niet horizontaal, om het stof uit de filters te houden en te scheiden van de lucht, terwijl Felder enkel een afschot gebruikt om hetzelfde punt te bereiken.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Het schotje scheidt niets. Is puur om het filter te beschermen tegen de krachtige impact van de deeltjes tegen het filter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
RL160, het is trouwens een scharnierend klepje met een doorsnede iets groter dan de aanzuig opening.
Zet je de afzuiger uit, sluit het klepje de aanzuigopening af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.