Een zelfbouw vlakfrees, een houten schaaf met een bovenfrees

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Hier heb ik wel met enige bewondering naar gekeken. Mooi voorbeeld van origineel denken, een model houten schaaf met een bovenfrees er op. Zo kan iedereen met een bovenfrees en wat reststukjes hout een handige vlakschaaf maken. De video wil niet delen, hier is de link

handplane router flattening diy tool.png

Mafell heeft er eentje met de frees voorop. Prachtig ding maar heel andere prijsklasse.


Benieuwd wie er eentje gaat maken.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Als alternatief voor de mafel kun je ook de metabo lakfrees gebruiken.
Ik zie bij die eerste jig niet hoe ik daar een tafelblad mee kan vlakken. Met name als er een 1 cm van af moet.
Als het hout aan een zijde iets dunner is zie ik dit niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ja ik kan me ook niet voorstellen dat zon kleine frees sneller materiaal afneemt dan een handschaaf.
En als je per se elektrisch wil, elektrische schaven bestaan en die werken best goed. Flinke materiaalafname ook.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja ik kan me ook niet voorstellen dat zon kleine frees sneller materiaal afneemt dan een handschaaf.
En als je per se elektrisch wil, elektrische schaven bestaan en die werken best goed. Flinke materiaalafname ook.
Zelf ben ik niet zo enthousiast over het resultaat van vlakken met een schaafmachine. Kan best aan mij liggen en misschien ben ik na wat ervaringen met een handschaaf in combinatie met een bovenfreesje ook teleurgesteld. Dat moet ik nog ondervinden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb niet zo lang geleden een eiken tafelblad gevlakt met de boven frees ging 1-1 1/2 cm van af. (Deels foutje door zakken frees) maar om dat nu met een handschaaf te doen. Nu zou het goed kunnen word je lekker warm van. Ik ga ook meer met handgereedschap doen maar ben toch liever lui dan moe.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en Handtools only

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Fantastisch in al zijn eenvoud zoals @klaas0639 aan geeft. Volgens mij het recept van de betere ideeën. Wat mij er zo in aan trekt is dat hiermee op een goedkope manier 'schaven' van verschillende lengtes gemaakt kunnen worden.

Het contrast met het Mafell filmpje kan haast niet groter zijn: '1" zo gebruik je hem en 7" zo maak je hem - zonder geneuzel' vs '8" praten en 0,5" demo'.

Geef mij de 1e maar: dubbel zo veel hobby plezier (als eerste bij het maken en daarna het gebruiken) en een stuk vriendelijker voor de portemonnee.

En zo lang ik nog niet goed genoeg met de hand kan schaven wellicht een goed alternatief.

Bedankt voor het delen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De zool van deze elektrischebovenfreesschaaf wordt net zo behandeld als je dat bij een japanse schaaf moet doen als je een nieuwe koop. Er zijn zelfs speciale schraafschaafjes om het materiaal op de juiste plaatsen van de zaal te halen.
Een afzuiging moet wel te maken zijn. Ik ben benieuwd of dit een alternatief is voor het vlak schaven/frezen van een ruwe plank of kops houten plak uit een boomstam. Voor dat grote werk zou wat meer vermogen van de freesmoter met een grotere fees wel handig zijn. De DeWalt op het filmpje heeft het best zwaar af en toe.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.