Een vlonder van composiet?

Smelliemel

Nieuw lid
20 mei 2022
1
0
Utrecht
Hi ik gebruik meestal houten vlonders bij mijn klanten, maar zie nu hier composiet planken. Heeft iemand ervaring met de levensduur van composiet? het schijnt 50% hout te bevatten en 50% kunststof dus het lijkt mij dat dit veel langer meegaat.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik heb van hetzelfde materiaal een terrasje gelegd. Voordeel is dat het niet rot. Nadeel is dat het nauwelijks functionele sterkte heeft. Het zakt snel door en ondersteuning hart op hart 30 cm is noodzaak. ik begin er niet weer aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Valt onder klasse 1 ca 25 jaar, maar is wel vaak kwetsbaarder (b.v. Als er iets op valt)
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Mijn vlonder van composiet ligt er al 8 jaar en wordt in de wintermaanden altijd behoorlijk groen.
Laat zich echter in het voorjaar makkelijk schoonmaken en ziet er nog uit als nieuw.
Kleur is bovendien licht grijs. Donkere kleuren zullen nog langer "mooi" blijven.
Uiteraard zal ook hier kwaliteitsverschil zijn tussen verschillende merken. Mijn planken zijn van Hornbach.
Het heeft zoals al opgemerkt wel meer ondersteuning nodig. Dat zal ook nog eens afhangen van de dikte.

Gr Ed
 
J

j1eke

Guest
Ja er is composiet en composiet. De dunne versies met twee dunne laagjes met alleen wat verticale schotjes ertussen zijn erg kwetsbaar en niet te stevig. Betere versies zijn weer erg duur, daarvoor kun je met een beetje shoppen een hardhouten vlonder leggen.
Ik zou vooral kijken naar wat past in de setting.
Persoonlijk zou ik bijna altijd voor een mooie hardhoutsoort gaan, maar composiet kan ook voordelen hebben, vooral op plekken die niet goed geventileerd kunnen worden of op vochtige plekken onder bomen etc.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
zelf begonnen met bankirai (30 jaar geleden) maar dat werd héél glad (mos)
toen overgestapt op composiet (15 jaar geleden) maar dat werd ook glad, begon krom te trekken (onvoldoende ondersteuning ?)
en nu verleden jaar ‘vormvaste’ bamboo gelegd, tot nu toe tevreden

geen link met bedrijf
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
zelf begonnen met bankirai (30 jaar geleden) maar dat werd héél glad (mos)
toen overgestapt op composiet (15 jaar geleden) maar dat werd ook glad, begon krom te trekken (onvoldoende ondersteuning ?)
en nu verleden jaar ‘vormvaste’ bamboo gelegd, tot nu toe tevreden

geen link met bedrijf
Ik ben met meerdere projecten bezig waar dit materiaal wordt overwogen en heb ook een staal gehad die al blootgesteld en dus vergrijsd is. Die is fraai grijsbruin van kleur en daardoor gied ontvangen door de opdrachtgevers.
Kun je aangeven hoe dat irl vergrijsd? Is dat enigszins egaal en blijft de bruintint zichtbaar?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Geen ervaring met de levensduur, wel met erop zitten. Mijn schoonouders hebben een zonterras in dat typische roodbruine kleurtje. Op een beetje zonnige dag wordt dat spul bijzonder warm, zo warm dat er niet meer met blote voeten op te lopen is.
En zoals @Bernard43 aangeeft is het niet erg sterk. Bij hen is de hart-op-hart-afstand gok ik 50 cm. en dat veert echt teveel vind ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.