Een trapje hoger.

tuoh

Oud hout
Eind verleden week van start gegaan met de bouw van een kwartdraaitrap. De opdracht was niet eenvoudig, een makkelijk beloopbare trap te bouwen in een te kleine ruimte :shock: Terwijl aan het trapgat niks mag gewijzigd worden. Voorwaar niet simpel om hier iets van te maken.

De eerste prioriteit was dan ook om de looplijn (de groene lijn op foto 2) zo lang mogelijk te maken zonder in de knoei te komen met de rand van het trapgat. (voldoende hoogte)

Maar we zijn eruit gekomen, de optrede's zijn iets hoger dan normaal(juist 200mm) maar hierdoor heb ik één trede minder, en dus wat bredere treden in de plaats gekregen :D

Na het uittekenen in Autocad kon ik het hout bestellen, (Yellow Pine) en nadien de trap uittekenen op ware grootte om de juiste afmetingen van de treden op te nemen.

Als gevolg van de taps toelopende treden zijn de trapwangen niet recht, maar hebben ze alle een gebogen vorm.(hol of bol) Dit heeft dan weer als gevolg dat ik alle trapwangen moest oplijmen om aan voldoende breedte te komen om deze vormen er te kunnen uitzagen. Hetzelfde met de taps toelopende treden, hier moest het hout ook verbreed worden om de treden er te kunnen uitzagen.
Maar vandaag kon ik dan toch beginnen aan het uitfrezen van de nesten en het inpassen van de treden, terwijl aan de binnenwang ook de trappaal al aangepast is.
De rest is voor morgen.

Bijgaand enige foto's van de werken tot hiertoe.

Mvg,

André

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Mooi gedaan. Ik vind dit nog steeds een van de grootste uitdagingen om uit te werken en te construeren. Een draaitrap wordt in Amerika (voor zover ik het heb kunnen bekijken in de diverse huizen en boeken over huizenbouw) weinig toegepast, ten minste in recente bouw. Daar wordt ergens halverwege een platform gebouwd waar twee rechte trappen op aansluiten. Woekeren met ruimte is meestal niet nodig en men werkt graag recht toe recht aan.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
wel apart dat de looplijn niet in het midden loopt, andre ;) Maar ik snap het wel ivm de beperkte ruimte.

@WR1944: hier in europa wordt dat ook niet zo heel veel toegepast hoor, zeker ivm de normen naar veiligheid toe (vallen). Daarvoor worden net die bordestrappen gebruikt (met tussenplateau).
 

WR1944

Oud hout
In de ruim 65 jaar dat ik Holland rondhuppelde heb ik alleen in zeer ruime woonhuizen trappen gezien met een platform of overloop halverwege de etage. In het algemeen probeert men in een zo klein mogelijke ruimte een trap te construeren die nog net binnen de regels valt en ook nog net redelijk te belopen valt. In alle huizen met een houten trap, die ik me voor de geest kan halen, hadden die een 90 graden draai, een 120 graden of een 180 graden draai.
Omdat m'n ex een slecht ruimtelijk inzicht had heb ik van ons huis een schaalmodel gemaakt met ook de trap geheel op schaal. Zo kon ik haar duidelijk maken wat de verschillende mogelijke aanpassingen (muren uitbreken of verplaatsen) te weeg konden brengen. Van die trap heb ik een schaaltekening gemaakt met de drie aanzichten en daar van de triplex treden gezaagd alsmede de trapbomen. Dat was een interessante exercitie.
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de laatste hand gelegd aan de trap, die kan vrijdag de deur uit, krijgen we weer tijd voor iets anders.
Daar de trap ter plaatse moet gemonteerd worden, vandaag alles al eens opgebouwd, zo kon ik alle onderdelen al eens samen passen, dat werkt aanmerkelijk makkelijker bij de definitieve plaatsing.
En ook niet onbelangrijk, alle relevante afmetingen kloppen tot op de mm :D die kon ik eens de trap gemonteerd was makkelijk controleren. Meten is weten tenslotte.

De trappaal is uit twee delen vervaardigd, die moet eens geplaatst, doorlopen tot het plafond. Maar met een trappaal uit één geheel krijg ik de trap met geen mogelijkheid op zijn plaats, of zelfs maar samengebouwd :cry: vandaar deze kunstgreep, twee domino's en wat lijm klaren de klus wel.

Bijgaand enkele foto's van de samengebouwde trap.

@ Sam, de looplijn ligt inderdaad op 2/3 van de breedte, bij smalle trappen doe ik dit altijd, de wigvormige treden worden zo niet te breed. En daardoor blijft ook de kromming van de trapwangen binnen de perken. Bij smalle trappen kiest de gebruiker toch altijd de buitenkant van de kwartslag, weg van de trappaal.
Bij grote ruime trappen opteer ik dan weer voor een looplijn op 1/2. Deze trappen zijn makkelijker beloopbaar maar vragen ook heel wat meer oppervlak.

Zo kan je door te spelen met de verschillende parameters, hoogte optrede, breedte aantrede, aantal treden, etc. bijna altijd wel een aanvaardbare trap te voorschijn toveren voor een welbepaalde plaats. :D

Mvg,

André

Attached files
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
:lol: die laatste foto met die schoenen onderaan de trap..
Maar dat is een mooi trapje geworden!!
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er goed uit, een mooi staaltje vakwerk.
Heb je een soort van mock-up gemaakt van de ruimte waarin de trap moet komen? Ik heb op andere websites gezien dat men enkele balken verticaal opstelde om de beschikbare ruimte af te bakenen, om de maatvoering te testen en om te kijken of de trap gemonteerd geplaatst kon worden.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Opnieuw heel knap gedaan André. Al je werkstukken hebben wel een (psychologisch) nadeel: als ik dat allemaal zie ben ik mij meer en meer bewust van mijn eigen beperkingen :oops:

Binnenkort zou ik ook willen beginnen aan een eiken boekenkast, dus zal ik het advies hier op het forum wel goed kunnen gebruiken. :)
 

tuoh

Oud hout
WR1944 zei:
Dat ziet er goed uit, een mooi staaltje vakwerk.
Heb je een soort van mock-up gemaakt van de ruimte waarin de trap moet komen? Ik heb op andere websites gezien dat men enkele balken verticaal opstelde om de beschikbare ruimte af te bakenen, om de maatvoering te testen en om te kijken of de trap gemonteerd geplaatst kon worden.


Neen, niets van dat alles, gewoon de trap opgesteld tegen een muur, waterpas gesteld, en met behulp van een rechte rei kon ik de maten controleren.

Zo een proefopstelling word bijna nooit gedaan, enkel voor speciale vormen kan je soms niet anders.
Dan denk ik hier aan ronde trappen met geplooide wangen, dan heb je wel een "mock-up" nodig om de wangen in de juiste vorm te kunnen verlijmen.

Deze trap heb ik al eens gemonteerd om zeker te zijn dat alles in elkaar past, en eens het gemonteerd geweest is gaat de definitieve plaatsing een stuk vlotter. Ik had dit samenbouwen ook op de werktafel kunnen doen, maar deze manier leverde mooiere en duidelijkere plaatjes op :D

Bij elke trap die ik maak begin ik wel altijd met een rechte lat van voldoende lengte om daar de totale hoogte op af te schrijven. Dan kan ik nadien met behulp van een steekpasser deze totale hoogte verdelen in het gevonden aantal treden.
Dit is een zeer belangrijk iets, wanneer een trap 18 treden bevat en je hebt per trede een halve mm afwijking dan eindig je met een trap die een kleine cm te hoog of te laag is :cry: Die kleine afwijking per trede X 18 kan voor grote verrassingen zorgen :shock:
Idem trouwens voor de verdeling van de looplijn, er is altijd 1 aantrede minder dan het aantal optreden.
De looplijn word wel eerst verminderd met de breedte van het welstuk(= bovenste smalle trede) alvorens te beginnen verdelen met de steekpasser.
Nu is dit laatste totaal overbodig als je met een CNC machine aan de slag gaat, die werkt tot op 0,1mm nauwkeurig, dat is dus een verwaarloosbare waarde.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
franksken zei:
Opnieuw heel knap gedaan André. Al je werkstukken hebben wel een (psychologisch) nadeel: als ik dat allemaal zie ben ik mij meer en meer bewust van mijn eigen beperkingen :oops:

Binnenkort zou ik ook willen beginnen aan een eiken boekenkast, dus zal ik het advies hier op het forum wel goed kunnen gebruiken. :)

Niet van wakker liggen, mijn eerste trap heeft mij indertijd ook zweet, bloed en tranen gekost alvorens het spul in elkaar stak. Al doende leert men (steeds) bij :D


André
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Is inderdaad knap staal van vakmanschap. Leuk om dat te zien en de evolutie ervan te lezen.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Dit is volgens mij echt een stap hoger dan een normaal meubeltje... Wanneer ik dit zie beginnen mijn handen te jeuken... fantastisch gedaan echt een leuke uitdaging :D
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
tuoh zei:
WR1944 zei:
Bij elke trap die ik maak begin ik wel altijd met een rechte lat van voldoende lengte om daar de totale hoogte op af te schrijven. Dan kan ik nadien met behulp van een steekpasser deze totale hoogte verdelen in het gevonden aantal treden.
Dit is een zeer belangrijk iets, wanneer een trap 18 treden bevat en je hebt per trede een halve mm afwijking dan eindig je met een trap die een kleine cm te hoog of te laag is :cry: Die kleine afwijking per trede X 18 kan voor grote verrassingen zorgen :shock:
Idem trouwens voor de verdeling van de looplijn, er is altijd 1 aantrede minder dan het aantal optreden.
De looplijn word wel eerst verminderd met de breedte van het welstuk(= bovenste smalle trede) alvorens te beginnen verdelen met de steekpasser.

Mvg,

André


mmm, tot zover dus de gedachten dat een trapgewoon een verzameling planken was waar je overheen loopt om hogerop te komen...

juist ja. :oops:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.