Een topper: podium voor een cello-speler

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.632
1.265
Enschede, Twente
Aan het eind zie je hoe ze nog staafjes tussen bovenblad en resoneerplaat aanbrengt. NAar ik aanneem om meer versterking op te wekken. Je ziet ook dat ze zelf viool speelt in het orkest; dus ik neem aan dat er wel wat kennis van instrumenten etc aanwezig is.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.539
1.362
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik bedoel meer: er is volgens mij geen directe akoestische koppeling tussen de cello en het podium als resonator - die steunpen is niet bedoeld, en werkt niet als koppeling, en de stoel en het gewicht van de speler dempen de trillingen van het bovenblad. De enige akoestische koppeling tussen de klankkast van het podium en het geluid van de cello is dus via de trillingen van de lucht. Dat betekent dat als het al werkt, een losse resonator (podium) (of meerdere), opgesteld op strategische plekken rond de solist even goed, of misschien zelfs beter, zouden werken (want niet gedempt door dode massa op het bovenblad), en dat het effect (denk ik) minder is dan van een resonator die direct geëxciteerd wordt (denk aan hoe een viool of gitaar werkt, waarbij de trillingen van de snaren via de brug het bovenblad in trilling brengen, en het bovenblad via de stapel het onderblad - die resoneerplaat doet denk ik niet veel omdat de trillingen boven en onder de plaat uit fase zullen zijn?)

Maar ik ben geen akoesticus, dus wellicht zie ik het verkeerd...

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Athanor

Moderator
6 dec 2015
3.040
1.292
Leeuwarden
Wat een bijzonder project is dit. Ik ben benieuwd hoe onze forum musicus en cellist @Musicus hierover denkt. Ik weet wel dat we met de Lame Sonore veel tijd en aandacht hebben besteed aan het optimaliseren van de resonanties van het blad naar de klankkast.

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
788
199
Ik zie ook alleen maar een koppeling tussen de pin en het podium. Ik zou niet weten hoe een en ander een significante versterking van het instrument gaat geven en vervolgens ook nog juist gestemd is om dat aangenaam te maken.
Wel mooi gemaakt in een leuke werkplaats overigens.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.