Een staande lamp met een design vraag....

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Afgelopen zomer heeft mijn zoon, met een beetje hulp, onze steiger achterhuis vervangen. Voor een paar lange balken onderdoor kocht in bij de Akkrummer houtzagerij een aantal balken Tauari Vermelho. Uitstekende bewerken en een wat saaie maar mooi donkerbruine houtsoort.

Van een restant wil ik graag een staande lamp maken; gewoon zo'n rechtopstaande balk waar een ledstrip in verwerkt is. Afgelopen dagen het stuk hout schoon geschaafd, en heb genoeg hout voor een staander van 115 cm. Die maat is volstrekt willekeurig, eigenlijk gewoon omdat het stuk zo lang is als ik er 2 stukjes afzaag voor een voet. De balk is 42 x 135 mm doorsnede.

Op de foto's is te zien hoe ik een pen maak aan de onderzijde op de formaatzaag. En een gat in 2 delen die aan elkaar gelijmd worden als voet. Die 2 delen heb ik tijdelijk met een trucje wat ik van de houtdraaiers afgekeken hebben panelkaar geplakt. Op beide zijden tape en die met secondelijm panelkaar plakken. Zo houd ik ze net op lijn bij elkaar als de opening voor het gat er in gezaagd wordt.
Na wat opschoon werk met een grote beitel en een schaaf past het prima. Maar.... nu het op de grond staat vind ik de voet eigelijk te groot, te lomp en te overheersend.

Benieuwd wat jullie er van vinden. Had nl. nog een klein blokje over, zelfde breedte en dikte als de rest. Als ik dat onder de voet zet is het best nog wel stabiel. Voet te groot? Voor de vorm wil het de voet het liefst hoekig houden, misschien wat forser afschuinen op de zijkanten..

jaap


lamp 1.jpg

lamp 2.jpg

lamp 3.jpg

lamp 4.jpg

lamp 5.jpg

lamp 6.jpg

lamp 7.jpg

lamp 8.jpg

lamp 9.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Leuk project Jaap! Wat goed dat je weer in je werkplaats aan de slag bent. Dit onderschrijft ook je oproep om wat meer topics met werkstukken op het forum te zien. Ik zal ook nog wat plaatsen van projecten die ik nog niet gemeld heb.

Ga dit volgen. Succes! Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
ik vind de voet niet te groot. Het kleinere voetstuk zou ik te klein vinden. Ik zou de oplossing zoeken door a) de zijkanten schuin af te snijden of B) een versiering te maken op de voet. Bv door een sierlat op de voetstuk plaatsen die in het midden ligt van de paal en de buitenzijde.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.568
Gaanderen
Voet ziet er goed uit. Ik vind de verhoudingen prima. Er moet nog wel wat spanning in het ontwerp komen. Zo vind ik het erg minimalistisch. De optie die Henk hierboven voorstelt lijkt me een prima oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Je gaat er een ledstrip in verwerken, dan komt er dus geen kap bovenop (= extra gewicht dus topzwaar).?
Dan vooral kijken dat, als je de lamp een keer aanstoot, deze niet direct omvalt.

Het oogt nu misschien redelijk massief, maar als je de kantjes afschuint met een flink facet, dan denk ik dat het best meevalt uiteindelijk. Ik zou daar wat mee experimenteren. Ik heb hier een tijd geleden een tafel voorbij zien komen waarvan het blad naar de zijkanten toe flink verjongd was, is dat niet iets om toe te passen op de voet? Maar dan natuurlijk wel uitproberen op een stuk afvalhout voor het geval vierkant toch mooier/beter is natuurlijk.
Het kleine plankje zou ik denk ik te klein vinden (te minimalistisch, en ook ivm het risico van omvallen als je er tegenaan zou stoten). Anders iets er tussenin misschien?
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Heel mooi.
Als je het niet stabiel genoeg vindt, zou je de voet wat kunnen uithollen en er dan lood in proppen (Gieten kan ook, maar door het koelen met water is er weer kans op vlekken en vervormingen van de voet)
Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb de voet ietsje slanker gemaakt, dit is wel beter vind ik. Aan de lange zijden elke kant 2,5 cm er af en op de kopse een halve cm. De aanpassing van Henk Hutink heb ik er weer af gehaald...

Een sleuf er in de balk gefreesd en een al wat oudere Philips Hue light strip er in gezet. De plakstrip hield niet meer, tijdelijk met spijkertjes vastgezet.

Familie is er nog niet helemaal enthousiast van....

jaap

lamp licht 3.jpg

lamp licht 2.jpg

lamp licht 1.jpeg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het is een leuk idee, en de balk is heel netjes geworden. Je zou voor de voet ook iets anders kunnen nemen, een natuursteen bijvoorbeeld.
Ik vind de ledstrip niet zo mooi, maar dat komt omdat ik met ledlicht meer van indirect licht houdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is een leuk idee, en de balk is heel netjes geworden. Je zou voor de voet ook iets anders kunnen nemen, een natuursteen bijvoorbeeld.
Ik vind de ledstrip niet zo mooi, maar dat komt omdat ik met ledlicht meer van indirect licht houdt.
Dat van die led strip ben ik met je eens, het zou 1 baan van licht moeten zijn en iets van melkglas ervoor... zal vast wel iets voor te koop zijn.

jaap
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi Jaap,
COB ledverlichting (zoals ik in mij bureaulampjes ook gebruikt heb) zou het juiste effect moeten geven.


Ze hebben bij accessoires ook een hoop verschillende profielen om ze in te bouwen, sommige met een glaasje ervoor.

Zodra dat licht mooi en egaal is wordt het een super lamp dunkt me.



Qua stabiliteit kijk ik altijd naar bestaande soortgelijke lampen van ikea o.i.d, en meet ik bij welke hoek deze omvalt. Daarna zorg ik dat het massamiddelpunt van mijn lamp hooguit die hoek maakt t.o.v. de lijn op de basis waarover deze zou kantelen.

Maar dat is meer in het vroege ontwerpstadium; uiteindelijk is het vaak trial and error. Het zou je in elk geval verbazen hoe veel een plak staal in de bodem doet voor de stabiliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank je Bart! Heb al even gekeken en ga zeker wat bestellen. Dan past het niet meer in mijn Hue collectie, maar daar is vast wat op te bedenken.

Ja een paar uur gewenning is de mening van de familie aardig bijgedraaid:D.

jaap
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dank je Bart! Heb al even gekeken en ga zeker wat bestellen. Dan past het niet meer in mijn Hue collectie, maar daar is vast wat op te bedenken.

Ja een paar uur gewenning is de mening van de familie aardig bijgedraaid:D.

jaap
Ik heb lichtstrip van INNR toegepast, met een aluminium gootje en kunststof kapje ervoor, kun je opnemen in Hue en bedienen...
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

dusty

Nieuw lid
4 nov 2020
5
0
Maasland
hoi jaap. Zat net dit onderwerp door te lezen voor de levensduur van je led strip is het altijd raadzaam om het in een alu profiel te plaatsen dit is voor de koeling van de strip.
Weet dit uit ervaring.

groet bert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.